Arts visuals

‘Nous camins, nous territoris’ o la sala de les nines

Nous camins, nous territoris’ enceta la cinquena temporada de programació cultural de Fundación Mutua Levante. L’exposició recull una nova proposta en la dilatada carrera del fotògraf i reporter gràfic alcoià Paco Grau que podrem veure fins al 31 de desembre. En paraules de Pep Jordà, secretari i patró de l’esmentada fundació, contemplem una obra «original, inèdita, punyent, esmolada, acolorida i, per damunt de tot, des del meu punt de vista, molt negra».

‘Nous camins, nous territoris’
Paco Grau
Fundación Mutua Levante
Alcoi
Fins al 31 de desembre

Paco Grau havia pres la càmera fotogràfica i s’avià per enfrontar-se al món. Mentre que un estat emocional momentani governava el disparador en un instant, la intencionalitat dirigiria les composicions durant les hores de treball al seu estudi. Amb tot, una vegada desvinculat de les seues creacions, el que interessa a l’autor és allò que veu l’espectador en les instantànies i els collages que ara integren l’exposició. Immersos en un context sociocultural i ideològic, els visitants revelem una intencionalitat en discórrer per esbrinar què passa en aquesta sala de les nines.

‘Fi del joc’, ‘Provocadora arrogància’, ‘En guàrdia’, ‘Nua de sèrie’, ‘Contrast d’emocions’ i ‘Famolenca’ de Paco Grau. Foto: Irene E. Santacreu.

El maniquí és un punt des del qual es compten les coordenades. Nua de sèrie, De sèrie 01, De sèrie 02Contradiccions és una composició fonamental: la imatge del mascle s’accentua davant un projecte sense acabar. Evoca un argument universal que convida a reflexionar la responsabilitat del creador i la rebel·lió de la creació: Abbà, Prometeu, Frankenstein, Pigmalió… L’obra de Grau suggereix un tema central de l’antropologia i la Filosofia de l’Educació: l’home com a ésser inacabat. Teòrics com ara Nietzsche, Gehlen o Bostoh consideren que l’ésser humà no gaudeix de la fermesa de la resta d’animals en tant que no és independent. És a dir, necessita enginyar-se-les a l’hora d’adaptar-se al medi ambient per tal de sobreviure atès que naix prematurament i és el més dèbil pel que fa als òrgans. Assolir un posicionament igual o superior al d’aquells requereix educació i estris; per tant, l’home ha d’acabar-se a si mateix.

‘Nua de sèrie 01’, ‘Nua de sèrie 02’ i ‘Contradiccions’ de Paco Grau. Foto: Irene E. Santacreu.

Comptant que l’educació de la prole l’ostenta la femella primerament (que, al final de la correguda, suscita la subordinació de l’home a la dona i posa en qüestió la virilitat), aquí parlem de l’inacabat d’ell, que s’aferma a costa de la dona, perquè, en el fons, la tem dominàtrix (a més a més, avui dia, sap que ella només necessita la seva esperma per a mantindre l’espècie i que potser ella té més poder de decisió en l’extinció d’una família, d’una societat o de l’espècie), fins al punt que això desencadena una guerra de sexes i ell, subjecte, s’obstina a educar l’educadora i en l’objectualització del cos femení, territori de conquesta i conreu. «Així és l’esperit fàustic. Quan no ha pogut trobar la redempció en els pecats de la carn, el Faust germànic la cerca en l’ànsia de domini, en l’acció, guanyant terres a la mar, enriquint-se… en qualsevol cosa menys en l’observància de la llei de Déu» (Bearn o la sala de les nines de Llorenç Villalonga, 1965).

‘Observats’. Foto: Paco Grau.

En Observats trobem reminiscències de l’art sacre, i també una integració de la Santíssima Trinitat. Si la imatge del pare desapareix en aquest retrat de família, també evoca que el déu, encarnat en el pare, vigila els creadors, simbolitzats per la mare, el fill i la filla. Tanmateix, a l’esquerra de la imatge, la nena, en posició frontal, sosté la nina a la seva esquerra mentre recolza els peus de la mateixa sobre la mà dreta, proporcionalment més gran i amb els dits allargats, un pedestal força suggerent, indicador de camins, territoris i fronteres a expandir. I l’incrèdul i l’estràbic pregunten tan sols: «Qui creà qui?». En la composició Quina creu, desapareixen la mare i el pare, que tenen la cara tacada en roig i verd respectivament, i només queda la filla amb les seves creences.

‘Passeig per la Medina’. Foto: Paco Grau.

Des de la perspectiva de la ideologia de gènere, el baró forja arguments, mites i representacions plàstiques que duen una pàtina de misogínia, sabedor de les seves debilitats: cal identificar el dimoni amb la dona, subjecte actiu del mal, qui indueix l’home al pecat, el tempta amb la sensualitat i la xafarderia. En efecte, un dels axiomes universals aguaita a la sala: una instantània d’un component del grup escultòric oriolà La diablessa, la imatge d’un dimoni de cos androgin que data del segle XVII. Ell tem l’atractiu i la seducció de dones com ara Eva, Lilith o Catherin Tramell, femelles alliberades de l’opressió del mascle, una sort de vampiresses o amazones. Han estat molts segles de lidiar amb el sensualisme, les pomes del paradís.

‘La diablessa’. Foto: Paco Grau.

Paco Grau és una de les figures més importants de la fotografia alcoiana si més no. Com recordava el periodista Javier Llopis en la inauguració de l’exposició, pertany a una generació de professionals del periodisme de la transició que dignificaren la fotografia de premsa. La mirada de Paco Grau reporta una crònica de l’estat de la ciutat d’Alcoi dels últims quaranta anys. En el seu arxiu inesgotable podem fer-nos una idea del pas del temps al territori.

Irene Elisa Santacreu Cortés
Natural d’Alcoi. Graduada en Filologia per la Universitat d’Alacant. Actualment cursa el Màster en Estudis Literaris per la Universitat d’Alacant. Col·labora amb la revista Tipografía la Moderna. Publicació «Retórica y demagogia» en Eikasia: revista de filosofía.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close