Arts visuals / Exposicions

Ràfols Casamada i Maria Girona, pedagogs i activistes de l’art

La tasca com a pedagogs, activistes culturals i fins i tot ‘performers’ que van dur a terme a l’escola de disseny EINA Albert Ràfols Casamada i Maria Girona centra una exposició, que es pot veure en aquest centre, amb motiu del centenari de la parella d’artistes. Amb abundant material de l’arxiu i peces del fons d’art de l’escola, l’exposició narra la feina ingent de la parella a la institució, des que Ràfols, membre fundador de la institució amb Maria Girona, va ser-ne el primer director del 1967 fins al 1985, i més tard també degà.

Ensenyar és aprendre.
Comissariat: Xavier Olivé, Josep Aregall i Rubén Alcaraz
EINA Sentmenat
Barcelona
Fins al 9 de juny de 2023

“Podríem dir que EINA ha estat i és un intent d’escola nova per un temps nous, per uns temps que sentim molt a prop”, escrivia Albert Ràfols Casamada el 1977 amb motiu del desè aniversari de l’escola. La voluntat de renovació pedagògica i de col·laboració estreta entre professors i alumnes va marcar la feina que van fer tant Ràfols com la Maria Girona, també cofundadora de l’escola i docent a EINA. Aquesta és la història que explica l’exposició Ensenyar és aprendre, un homenatge per part d’EINA amb motiu del centenari de la parella a partir del material documental i obres d’art de tota mena que es van generar en els anys que els artistes van estar vinculats molt intensament a l’escola.

Maria Girona i Albert Ràfols Casamada. Cortesia EINA 

El títol de l’exposició és absolutament clarificador de la filosofia que hi havia al darrere del projecte pedagògic de l’escola. Ho recorda perfectament un dels comissaris de la mostra, Xavier Olivé, artista i dissenyador, alumne de Ràfols, que assegura que “no hi havia diferència entre alumnes i professors” i uns aprenien dels altres. Olivé recorda especialment els dos cursos entre el 1971 i el 1973, en els quals “no vam fer classes convencionals sinó que treballàvem frec a frec amb els docents creant projectes molt diversos des d’exposicions a performances”. En tota aquesta manera de treballar i aprendre hi havia al darrere tot l’influx de la Bauhaus i de l’art d’avantguarda i realitzat en col·lectiu.

L’exposició permet visitar una gran part de les dependències de la seu actual de l’escola, situada en l’antic Palau dels Marquesos de Sentmenat. En els primers anys EINA ocupava un edifici molt més petit que l’actual, la Casa Dolcet, que amb el seu jardí va ser l’escenari de molts dels projectes creatius realitzats per iniciativa de Ràfols i Girona. Un dels primers projectes col·laboratius, en el curs 68-69, dins de l’assignatura de Color que impartia el pintor, va ser Environament experimental, en el qual cada alumne exhibia el seu exercici en la cara d’un cub, en uns mòduls volumètrics. L’espai de l’aula va quedar absolutament transformat i fins i tot tenia banda sonora: el disc More, dels Pink Floyd. Una altra experiència immersiva va ser Super collage, del 1973, en la qual va demanar als alumnes que construïssin un collage en el qual s’havia de poder entrar.

L’exposició inclou obres originals de Ràfols i Girona, que pertanyen al fons d’art d’EINA. Cortesia EINA 

Ràfols Casamada i Maria Girona van deixar a l’escola molt de material que utilitzaven per a les seves classes i activitats. A més de fotografies, cartells, targetes i exercicis dels alumnes, es poden veure les llibretes en les quals Ràfols apuntava tota mena de reflexions que després constituïen fragments d’articles, assajos o conferències. Una d’aquestes conferències sobre el moviment Dadà, va esdevenir més una performance que una conferència convencional. Ràfols va enregistrar el text de la conferència a casa i posteriorment, mentre sonava la gravació, va anar executant un esquema gràfic del contingut que s’escoltava. El gran mural amb l’esquema es pot veure a l’exposició. 

Ràfols durant la conferència sobre el Dadà en la qual dibuixava un esquema sobre un text enregistrat prèviament. Cortesia EINA   

Moltes de les activitats proposades per Ràfols i Maria Girona estaven totalment relacionades amb les pràctiques conceptuals dels primers anys de la dècada dels setanta, gràcies també al continu intercanvi intergeneracional i col·laboració entre professorat i alumnes. Olivé i Carlos Pazos van crear una acció amb escultures vives a l’aire lliure, per exemple. Ràfols i Olivé van transformar el jardí de l’escola amb intervencions als arbres a l’exposició Entorn del tronc (1974), en la qual va participar la mateixa Maria Girona amb una fotografia seva penjada d’un arbre. El 1972 Girona també va idear al jardí un muntatge escenogràfic amb decorats de teatre que reflexionaven sobre realitat, ficció i percepció.

Una fotografia de Maria Girona penjada en un arbre, part de l’exposició ‘Entorn del tronc’ (1974), a EINA. Cortesia EINA.

L’artista Jordi Colomer recorda que darrere la imatge seriosa i discreta de Ràfols Casamada, hi havia un professor amb una mentalitat completament oberta. “La majoria de les classes les fèiem fora de les aules, entre d’altres coses també perquè la Casa Dolcet es va quedar petita”, recorda. La crítica d’art Victòria Combalia, que també va participar com a convidada en activitats a EINA, assegura que l’art conceptual català hauria estat d’una altra manera sense el que va passar a EINA: “Hi van estar implicats Carlos Pazos, Fina Miralles, Jordi Colomer i els del grup del Maduixer com Jordi Galí, Sílvia Gubern o Antoni Llena”. A l’exposició es pot la gran quantitat de targetes de les activitats que es feien al marge de les activitats docents regulars.

Ràfols també va ser comissari d’exposicions organitzades per EINA. Una de les més emblemàtiques és la que es va fer el 1970 a la seu del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya sobre el grup ADLAN, que a més connectava aquest col·lectiu d’avantguarda durant la República amb les noves tendències de l’art contemporani. Els colors de la bandera republicana en el cartell de la mostra, dissenyat per Paco Llobet, va ser tot un agosarament en aquell moment.

L’exposició també inclou pintures, dibuixos i gravats, tant de Ràfols com de Girona, del fons d’art de l’escola, així com la bibliografia que EINA ha generat al voltant de la parella, que es desplega a la biblioteca de la institució. També hi ha un àmbit dedicat a la relació artística i personal del matrimoni amb exemples com el llibre de poemes d’amor dedicats a Maria Girona, seleccionats per Sam Abrams, Cançó: poemes per a Maria, publicat el 2004 per la Fundació EINA i Edicions de la Rosa Cúbica. Aquí també s’exposen els dibuixos de Maria Girona que il·lustren el volum, que van ser triats d’amagat d’ella, ja que el llibre havia de ser una sorpresa.

Segons Rubén Alcaraz, cocomissari de l’exposició i responsable de l’arxiu d’EINA, la diferència d’EINA amb altres escoles va ser i continua sent que “es planteja l’ensenyament del disseny a partir de l’art i les humanitats i no des de disciplines més tècniques, i aquesta es pot dir que va ser la principal aportació de Ràfols com a pedagog”. A més d’explicar la tasca que la parella de Ràfols i Girona van fer a l’escola, l’exposició també pretén fer valdre l’arxiu i el fons d’art de la institució. 

Montse Frisach
Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Actualment escriu sobre temes artístics i musicals en diversos mitjans de comunicació culturals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques i galeries d’art. Ha comissariat l’exposició en línia Una rapsòdia visual per a la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya; i les exposicions Convidats & Amfitrions al Museu Frederic Marès, i Visites inesperades, simultàniament al Museu d’Art de Cerdanyola i al Museu de l’Empordà de Figueres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close