Arts visuals / Exposicions

Raquel Coll. La reproducció d’obres d’art

A la galeria Àngels Barcelona es mostra l’exposició “Take the original, leave the copy”, de la jove artista Raquel Coll (Barcelona, 1997), que forma part de l’edició de 2021 d’Art Nou, programa d’exposicions i activitats d’artistes emergents.

Raquel Coll. “Take the original, leave the copy” (Art Nou 2021)
Galeria Àngels Barcelona
C. Pintor Fortuny, 27 (Barcelona)
Fins al 10 de setembre 2021

Es tracta d’una mostra on el públic hi pot participar, ja que a les parets de la sala trobarem una sèrie de fotocòpies d’obres d’art de diferents èpoques. Els visitants poden extreure de la paret aquestes imatges per fer-ne una fotocòpia i tot seguit deixar-la de nou a la paret. El mateix públic se les pot emportar a casa seva, i així tindrà una obra d’art, encara que no sigui l’original.

Raquel Coll resideix a Barcelona. Es va graduar en direcció de fotografia a l’ESCAC. Ha col·laborat com a directora de fotografia amb Irene Albanell i Marc Luguera. Ha format part de la direcció de fotografia del llargmetratge Oveja, així com a Spatial Poems, on s’entreveu el seu interès per “les tensions entre el món físic i el món digital”.

Raquel Coll. Exposició “Take the original, leave the copy”. Vista general.

Take the original, leave the copy

El fet d’agafar l’original i deixar la còpia indica fins a quin punt la intervenció del públic serveix per adonar-se de la importància que té per a ell el món de l’art, sobretot per obres que són essencials per entendre’l i, a la vegada, admirar-lo. L’artista a través d’aquesta instal·lació, on ha disposat a les parets de la sala una sèrie de fotocòpies d’art de la Viquipèdia, permet al visitant observar obres que es troben als museus més importants el món, encara que només siguin unes reproduccions en blanc i negre.

Entre els artistes representats destaquen obres de Leonardo da Vinci, Vicent van Gogh, Pablo Picasso, Claude Monet, Mark Rothko, Marcel Duchamp, Gustav Klimt, Henri Matisse i Johannes Vermeer, entre altres, que serveixen per adonar-se de quina ha estat la seva transcendència en el món de l’art.

A través d’aquesta instal·lació interactiva Raquel Coll reflexiona sobre “la reproducció i la representació”. Per a ella, aquests folis penjats a les parets de la sala són el resultat d’una anàlisi que ella mateixa ha extret de la base de dades de l’enciclopèdia virtual Viquipèdia, mitjançant dos paràmetres que són els de la “proximitat a la paraula ‘art’ (en enllaços) i el nombre de visites acumulades els últims 30 dies”.

En aquest projecte l’artista es basa en una obra del filòsof alemany Walter Benjamin, concretament en L’obra d’art en l’era de la seva reproductibilitat tècnica (1935), on relacionava la pèrdua d’aura de l’objecte artístic en la seva reproducció.

Des de l’òptica de l’art conceptual, com és el cas del treball de la Raquel Coll, l’objecte d’art es converteix en un element desmaterialitzat, la qual cosa significa que és un element obsolet. Per això les obres efímeres —habituals en l’art conceptual— es basen en distingir on “acaba l’art i on comença el seu mer registre”.

La interrelació entre el públic i l’artista es produeix  quan al costat de la fotocopiadora hi ha un text que diu “Agafa l’original, deixa la copia”, se li demana que prengui una de les reproduccions que hi ha a la paret i després que s’emporti la reproducció que s’ha agafat i deixi la còpia al seu lloc.

Segons l’artista, en cadascuna de les obres que formula  “no hi ha una crítica oberta al panorama de l’art, ni una protesta a un major sistema global que li atorga la mínima atenció social”.

Ramon Casalé Soler
Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close