Arts visuals / Exposicions

Ricard Guinó (1890-1973), l’escultor apàtrida

Fins el 5 de novembre es pot veure al museu  Hyacinthe Rigaud de Perpinyà, una magnífica exposició retrospectiva de l’escultor gironí Ricard Guinó, qui va desenvolupar una formidable carrera a París treballant les més variades tècniques escultòriques i materials com el marbre, terracota, fusta, bronze,  així com la ceràmica y les arts gràfiques i decoratives. L’exposició mostra unes dues-centes obres de totes les seves etapes, dona rellevància al període que va col·laborar amb Renoir, però evidencia  la força creativa de l’obra pròpia.

Guinó va començar la seva formació a l’ebenisteria del seu pare i a l’escola d Arts de Girona, on es relaciona amb artistes i literats de l’època, que ell va retratar com el bust de l´escriptor i artista Prudenci Bertrana i la figura sencera de l’escriptor Miquel de Palol, de factura modernista, obres que podem veure a l’exposició.

El 1906 va a estudiar a L’Escola de Belles Arts de Barcelona amb Eusebi Arnau, on desenvolupa un art mediterrani, de síntesi clàssica, proper a Maillol, qui veient les seves possibilitats, li demana que sigui el seu ajudant. Així, Guinó el 1910 marxa definitivament a París, treballa juntament amb Maillol en la creació  dels nusos monumentals de les Estacions a la vegada que crea la seva pròpia obra escultòrica. També practica el dibuix, la ceràmica i comença una exploració de la policromia.

Ricard Guinó, 1972, Foto F. Fontbona

En les primeres exposicions  d’escultures, dibuixos i baixos relleus, crida l’atenció de marxants com Ambroise Vollard, qui el 1913 li proposa col·laborar amb Renoir, traslladant  el dissenys d’ aquest artista a l’escultura que ell no podia fer directament degut al seu reuma deformant.  Una col·laboració que dura cinc anys i que l’exposició en mostra una part important. Aquestes obres  giren entorn de tres eixos temàtics: el mitològic, del qual es pot veure el relleu de El Judici de Paris, i tot un cicle que explora la figura de Venus i que culmina amb la monumental Venus Victrix. Un segon grup d’obres giren entorn de retrats d’amics de Renoir, com els medallons esculpits de Cézanne, Monet i Rodin. Y per últim,hi ha un cicle de creacions en homenatge a Aline Renoir, morta el 1915, sola i amb el seu fill, basades en una pintura de Renoir.

Al mateix temps que traduïa els dissenys de Renoir amb plena llibertat, Guinó realitza les seves escultures. La dona, nua, harmònica, mediterrània, serà el centre de la seva producció escultòrica. Així  La grande Baigneuse,1915 amb una  línia de composició retorçada, remarca els volums d’un cos que juguen amb llums i ombres. Com en d’altres obres, hi ha la versió en marbre i en bronze que proporciona visions diferents de color i textures.

Ricard Guinó: Grande Baigneuse, 1915

També va realitzar diversos retrats de Renoir en diferents tècniques, formats i materials, dels quals se’n pot veure uns quants a l’exposició. El 1919,  a la mort de Renoir , Guinó  va rebre l’encàrrec de  fer una escultura destinada a la seva tomba. A partir de llavors, Vollard va continuar promocionant l’obra escultòrica de Renoir sense mencionar la coautoria amb Guinó, que queda completament relegada a l’anonimat. Vollard també va posar traves a la pròpia carrera de Guino.

El 1919 també va ser un any especialment dolorós per Guinó perquè  la seva companya i model Eulalie Verdier va morir de grip. El mateix any inicia una sèrie de nus monumentals inspirats en Eulalie, sobre bugaderes i banyistes. El 1925, Guinó obté la nacionalitat francesa i el seu nom passarà a ser Richard Guino i l’any següent es casa amb la seva companya i model Gabrielle Borceix amb qui tindrà dos fills. En aquests anys crea amb molta sensibilitat un cicle  de maternitats molt expressives, que tradueix en diferents materials. El tema de la infància també adquirirà molt relleu, a l’exposició hi ha diversos bustos on capta amb gràcia les diferents expressions infantils. Sense oblidar els temes mitològics com el de Leda que treballa en diferents suports com escultura de petit format i també en un magnífica relleu de fusta.

Guino-Renoir Venus Vectrix, 1914-16

Paral·lelament continua explorant els recursos de la ceràmica, el 1922 comença una col·laboració amb la Manufacture de Sèvres que durarà fins als anys 50.A més, s’ implicarà en el disseny de mobles i també en la creació d’escultures aplicades a l’arquitectura.

Després de la segona guerra Mundial,s’instal·la amb la família a Antony, als afores de París, les dificultats derivades de la guerra, a més d’una família per mantenir, fan que la seves creacions en ceràmica passin de ser purament decoratives a utilitàries. Però mai abandona el dibuix de temàtiques variades, paisatges, retrats etc.

Als anys 60, Guinó juntament amb el seu fill -també escultor Michel Guino-, emprenen accions legals per obtenir els drets de coautor  de les obres que Guinó va fer en col·laboració amb Renoir. El 1971  la  coautoria va ser  reconeguda i ratificada definitivament de manera pòstuma el 1973.

Guinó, no havia tornat mai més a Catalunya on era un perfecte desconegut.  L’ historiador de l’art Francesc Fontbona va llegir a El Noticiero Universal la notícia d’aquest reconeixement de coautoria i un cop comprovat que es tractava del mateix escultor d’origen gironí, va aconseguir localitzar-lo i entrevistar-lo a casa seva a Antony. Potser la confessió més punyent d’aquesta entrevista, que repassa els aspectes més importants de la seva trajectòria artística,  és el seu desarrelament de Catalunya, Guinó, després de seixanta anys allunyat de Catalunya, li costava seguir una conversa en català, mai va tenir amics catalans a França, tampoc se sentia francès. Per ell, el concepte de pàtria era una cosa superada, més aviat se sentia europeu.

Ricard Guinó: Ceràmica esmaltada de dona amb cistell, 1922 i Maternitats

L’article resultat d’aquesta entrevista va ser publicat a la revista Serra d’Or el novembre de 1972, il·lustrat amb fotografies fetes pel mateix Fontbona. Un article semblant sobre aquella trobada, encapçala el catàleg d’aquesta exposició.

El catàleg, molt complert, és fruit d’una investigació científica dirigida per la conservadora del museu  Pascale Picard i  feta en col·laboració amb diversos historiadors de l’art francesos i catalans. A més de l’article del  Dr. Francesc Fontbona, hi ha l’aportació de la professora de la UB,la Dra. Cristina Rodríguez Samaniego que escriu sobre els primers anys de formació de Guinó a Catalunya. Ella mateixa parlarà  sobre aquest tema el proper  sis d’octubre  en el marc d’un cicle  de conferències que organitza el mateix museu entorn de la figura de Guinó.

És una exposició molt ben presentada i il·luminada, el recorregut permet gaudir dels  diferents punts de vista de les escultures amb comoditat. També està molt ben explicada en carteles que, ¡llàstima! només estan en francès, s’ha perdut una bona ocasió – més que justificada degut a la procedència catalana de l’artista- de practicar el bilingüisme que en teoria és vigent en aquesta regió.

Assumpció Cardona
Llicenciada en filologia hispànica per la UAB el 1982. Graduada en història de l'art per la UB el 2018. Màster d´estudis avançats en història de l´Art de la UB, 2020. Catedràtica de llengua i literatura catalana d´ensenyament secundari. Ha exercit la docència durant 32 anys. El 2023 s´'ha doctorat en història de l'art per la UB. És col·laboradora de la Revista Catalunya i de l'IEC.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close