Arts visuals

Un testimoni periodístic i ètic

El reporter John Carlin i el dibuixant Oriol Malet recorden el final de l”apartheid’ al còmic ‘Mandela i el general’.

El reporterisme dibuixat comença a tenir un corpus de considerable consistència, i algunes de les millors obres d’aquest subgènere ja es poden comptar entre els clàssics del còmic. El nord-americà nascut a Malta Joe Sacco és sens dubte un dels grans referents d’aquesta tendència, amb obres com Notas al pie de Gaza, Gorazde: zona protegida o Palestina: en la franja de Gaza, concebudes com a veritables reportatges. Tal i com va explicar fa uns anys el mateix Sacco a aquest cronista en una visita al Saló del Còmic de Barcelona, “el dibuix et facilita mostrar coses horribles i brutals, que en fotografia o en documentals et resultarien insuportables. És un filtre, permet al lector mirar coses que normalment evitaria. D’altra banda, el dibuix deixa clar des del començament que es tracta del meu punt de vista”.

El camí obert per Sacco l’han seguit autors com Guy Delisle (Crónicas birmanas, Crónicas de Jerusalén), Sarah Glidden (Oscuridades programadas), Guibert, Lefèvre i Lemercier (El fotógrafo), Rutu Modan (Jamilti y otras historias), Spottorno i Abril (La grieta), Baudoin (Viva la vida), Igort (Cuadernos ucranianos, cuadernos rusos) o José Pablo García (Vidas ocupadas). Fins i tot el cinema d’animació s’ha encomanat d’aquesta escola, en pel·lícules com Un vals con Bashir, d’Ari Folman, o Un día más con vida, de Raúl de la Fuente i Damian Nenow.

Una imatge de "Mandela i el general", de Carlin i Malet. Foto: Comanegra
Una imatge de “Mandela i el general”, de Carlin i Malet. Foto: Comanegra

A casa nostra, aquesta tradició de periodisme il·lustrat no gaudeix encara de gran predicament. Però aquest any ha aparegut una novel·la gràfica -ens acollim a aquesta definició perquè ens obliguen les convencions i les etiquetes, però seria més adequat parlar de reportatge gràfic- de gran ambició ètica i d’abast internacional -la iniciativa neix d’una editorial francesa-. I també d’excel·lents resultats artístics i narratius.

Es tracta de Mandela i el general, de John Carlin i Oriol Malet, que en català ha estat publicada per Comanegra; tot i que encara no disposa de xifres de vendes, l’editorial assegura a El Temps de les Arts que està obtenint una excel·lent acollida entre els lectors. La mateixa editorial, per cert, publica ara un altre llibre de contingut polític i compromís amb la llibertat amb il·lustracions d’Oriol Malet: Judici a la democràcia, un recull de les frases més rellevants del judici als presos polítics catalans amb els dibuixos fets en directe per Malet al Tribunal Suprem segons la tècnica del court sketch.

Una imatge de "Mandela i el general", de Carlin i Malet. Foto: Comanegra
Una imatge de “Mandela i el general”, de Carlin i Malet. Foto: Comanegra

El londinenc John Carlin va exercir de corresponsal a Sud-àfrica durant vint anys; la seva amistat amb Nelson Mandela va fructificar en el seu cèlebre llibre El factor humà, adaptat al cinema per Clint Eastwood amb Morgan Freeman i Matt Damon. Al seu guió per a Mandela i el general aborda la relació entre el líder anti-apartheid i el militar retirat ultradretà Constand Viljoen, amb qui va acabar negociant una sortida pacífica al conflicte.

En una de les presentacions de Mandela i el general a Barcelona, Carlin -que es reconeix com un “novell en el món del còmic”- va assegurar que “tinc amnèsia per recordar què vaig escriure la setmana passada, però la història de Nelson Mandela la tinc sempre present”. Per al veterà reporter, “més enllà dels tòpics, el més destacable de Mandela és la sang freda i la seva brillantor com a polític. Mandela és el Messi de la política, un geni de la persuasió”, tot i que en la seva opinió “el personatge més interessant de la història que expliquem aquí és el del general, perquè evoluciona, mentre que Mandela no canvia”.

Una imatge de "Mandela i el general", de Carlin i Malet. Foto: Comanegra
Una imatge de “Mandela i el general”, de Carlin i Malet. Foto: Comanegra

Més acostumat a narrar en termes gràfics, el dibuixant Oriol Malet es va documentar exhaustivament sobre Sud-àfrica i el període investigat i, des que va ser reclutat per al projecte, es va implicar a fons en la construcció del relat, en el que és un veritable treball a quatre mans. Segons Malet, l’editorial francesa Seuil-Delcourt el va escollir per dibuixar aquesta història “perquè podia aportar un traç realista i expressiu”.

I, efectivament, Oriol Malet recorre a un dibuix vigorós, potent i expressionista, que a estones fa pensar en José Muñoz, el dibuixant d’Alack Sinner; Malet juga amb la foscor de les ombres i fa un ús dramàtic i simbòlic dels puntuals tocs de color, identificant determinats tons a cada un dels bàndols implicats en la trama.

El resultat és un testimoni històric que es llegeix com un emocionant thriller polític, i que mira amb microscopi aquells elements de relació humana que conficionen les pàgines rellevants de la Història. Afirma Carlin que “el valor del que expliquem és que demostra que es pot resoltre un conflicte des de posicions que semblen irreconciliables”. Una lliçó que convé tenir present.

Una imatge de "Mandela i el general", de Carlin i Malet. Foto: Comanegra
Una imatge de “Mandela i el general”, de Carlin i Malet. Foto: Comanegra
Xavier Roca
Llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat al diari 'Avui' i a 'El Punt Avui' escrivint sobre cinema, còmic, televisió i cultura en general, en crítiques, entrevistes, reportatges, informacions... És col·laborador dels digitals 'Catorze' i 'La Llança' i també ha publicat guions de còmic i humor gràfic en revistes com 'El Jueves' i diaris com 'Avui, 'El Periódico' i 'La Vanguardia'.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close