Revolució, feminisme, antiracisme i herois de classe obrera. L’In-edit d’aquest any aixeca el puny.
Torna l’In-edit, el festival de cinema documental musical de Barcelona. Seguint la tònica d’aquest any, i a causa de la pandèmia del Coronavirus, aquesta nova edició, que se celebra entre el 29 d’octubre i el 8 de novembre, serà completament on-line i a través d’In-edit Tv. S’hi projectaran una cinquantena d’obres, que aquest any tenen un fort accent reivindicatiu, començant per la pel·lícula inaugural ‘White Riot’, de Rubika Shah. Entre tota l’oferta documental, aquestes són les nostres 10 recomanacions.
‘White Riot’ (Rubika Shah, Regne Unit, 2019, 80 min)
La història del moviment cultural i polític Rock Against Racism, nascut l’any 1976 com a reacció a l’apogeu del partit d’ultradreta National Front, l’increment d’atacs racistes als carrers del Regne Unit i als comentaris racistes i flirteig amb el feixisme d’alguns dinosaures del rock de la dècada anterior. Un documental ideal per a tota aquella gent que pensa que el punk va ser només una moda estètica, un invent per vendre discos per part d’un mànager espavilat o, senzillament, tot d’adolescents amb grans de pus portant-se malament, dient paraulotes i llençant escopinades.
‘Rolling Stone: The Life and Death of Brian Jones’ (Danny Garcia, Espanya, 2019, 96 min)
Documental sobre el primer , mític pentinat de xampinyó i l’únic que no s’ha acabat pansint: Brian Jones. Biografia no-autoritzada sobre el fundador i primer líder de la mítica banda de R’n’R, amb un repàs exhaustiu a la seva vida i obra, sense arrepenjar-se en cap moment en els seus companys de grup, que no hi apareixen. Per als morbosos, el film també fa esment de les teories més enrevessades sobre la seva misteriosa mort.
‘Punk The Capital: Building a Sound Movement’ (Paul Bishow, James Schneider, Estats Unitss (EE.UU), 2019, 90 min)
Després de ‘Salad Days’, arriba aquest nou documental sobre una de les escenes punk més influents de la història. ‘Punk the Capital’ explora el naixement de l’escena de Washington DC (aproximadament de l’any 1976 al 1983) i analitza des d’una nova perspectiva el seu paper com a catalitzador cultural. Arrepenjant-se en múltiples gravacions inèdites i un centenar d’entrevistes a membres de l’escena i punks forasters, el film captura l’esperit i les contradiccions d’aquesta escena irreductiblement independent que encara ara dona guerra.
‘The Chills: The Triumph & Tragedy of Martin Phillipps’ (Julia Parnell, Rob Curry, Nova Zelanda, 2019, 95 min)
Emotiu documental sobre Martin Phillipps i el seu grup The Chills, una de les figures capdavanteres del pop Kiwi. El film se centra en la figura del llegendari compositor després que, mentre es rodava el documental, se n’assabentés que tenia un 31% de probabilitats de morir en un any per culpa d’una hepatitis C. No us el podeu perdre si admireu l’escena que girava al voltant del Dunedin Sound, de la discogràfica Flying Nun, o si, simplement, teniu el més mínim interès en temes tan universals com poden ser la integritat artística, l’autocrítica o la reflexió sobre la mateixa mort.
‘The Go-Go’s’ (Alison Ellwood, 2020, 97 min)
Abans de les Bangles (recordeu “Walk like an Egyptian?”) hi va haver les Go-Go’s, un dels grups format exclusivament per dones més exitosos de la història del pop anglosaxó. En aquest fresc documental, Belinda Carlisle i les seves companyes repassen la història d’aquesta banda nascuda de l’escena punk de Los Angeles i el seu ascens meteòric fins a arribar al capdamunt de les llistes d’èxit i convertir-se en ineludibles d’una MTV que tot just llavors començava a fer els seus primers passos.
‘Rockfield: The Studio on the Farm’ (Hannah Berryman, 2020, Regne Unit, 91 min)
La història de la música és plena de protagonistes inesperats, sobretot quan es mou als marges i fora de les llums de neó. Aquesta és la història de Charles i Ward Kingsley, dos germans gal·lesos que van trencar amb el negoci familiar de làctics per muntar un estudi de rock en una antiga granja. D’aquí a ser un lloc de pelegrinatge mundial per melòmans de tot el món, perquè per a Rockfield és on els Oasis van gravar ‘(What’s The Story) Morning Glory?’, l’àlbum més icònic del britpop. Altres cohabitants que han enregistrat en aquell temple són Black Sabbath, Iggy Pop, Rush, Simple Minds o Coldplay. Cosa forta.
‘Rebel Dread’ (‘William E. Badgley, 2020, Regne Unit, 87 min.’)
La història de Don Letts s’agafa de la maneta de dos dels moviments musicals i subculturals més interessants d’entre finals dels setanta i els vuitanta, el punk i el reggae/dub. Membre de l’underground com a músic i punxadiscos del mític Roxy, Letts és especialment reconegut per les seves pel·lícules documentals. The Punk Rock Movie (1978), una de les bíblies dels inicis del punk és seva, i ha treballat amb músics que glacen la sang de qualsevol fan, sobretot amb els Clash, Jam i l’Elvis Costello. Per una vegada Don Letts explica la seva història en primera persona, que també és la d’una de les èpoques més excitants que mai ha donat la música britànica.
‘Sisters With Transistors’ (Lisa Rovner, 2020, Regne Unit, 82 min)
Un dels indiscutibles plats forts d’aquest any a l’In-edit, sempre disposat a portar-nos històries poc conegudes. ‘Sisters with transistors’ és el retrat d’unes pioneres, les dones que van preguntar-se quins eren els límits de les màquines i la tecnologia en la composició musical i l’experimentació. Noms claus i visionaris com Clara Rockmore, Daphne Oram, Bebe Barron, Pauline Oliveros, i Laurie Spiegel prenen la paraula per reclamar el lloc que mereixen en la història de la música electrònica. I, ja avisem, està ben amunt.
‘It’s yours: a story of Hip Hop and the Internet’ (Marguerite de Bourgoing, 2019, França,
Estats Units, 75 min.)
És absolutament indestriable el binomi entre noms com Wiz Khalifa, Odd Future, The Internet o Action Bronson i l’Internet. És a la xarxa on s’han convertit en les grans superestrelles del rap i el trap internacional que són avui dia. La primera generació apareguda de l’absolut no res a la xarxa i el final d’un camí que comença amb la vella escola, que es guanyaven el respecte a cada escenari, passa per la generació myspace, en què xarxa i físic feien la suma guanyadora i acaba amb la consolidació definitiva de l’Internet com a espai de referència per rappers de les dues costes dels Estats Units.
Phil Lynott: Songs for While I’m Away (Emer Reynolds, 2020, Irlanda, 112min)
L’heroi de classe obrera que acaba triomfant en un món de taurons. Phil Lynott va néixer en el marc d’una família desestructurada i va créixer a Crumlin amb la seva àvia. Amb una infància plena de penúries, la seva sort va canviar quan, a finals dels seixanta, va conèixer a Brian Downey i junts van formar Thin Lizzy. Amb la seva banda van tenir èxit a tot el món i es van convertir en llegendes del rock dels setanta. Amb un carisma inigualable, Lynott va ser víctima de les seves addiccions a les drogues i va morir amb només 36 anys a causa d’una sobredosi. Un repàs per la carrera d’un músic maleït que llueix en bronze amb una meravellosa estàtua al centre de Dublin.