Cinema

Bucolisme francès: l’esquena de Haydée

Haydée Politoff, el veritable personatge principal al film La col·leccionista (1967), encabit en la sèrie de Contes morals del cineasta Éric Rohmer, encarna a la perfecció l’ambivalència entre la innocència i l’aparent frivolitat de la femme fatale. El conte s’inicia amb la mítica primera escena que presenta el personatge a què es refereix el títol de la pel·lícula. La imatge d’obertura com un pla de cos sencer de Haydée (Haydée Politoff), una noia en biquini que es passeja per la riba de la platja de manera que arribem a veure-la de front i d’esquena al mateix pla. Aviat la mirada es desvia per a recórrer en detall tot el cos, inaugurant així l’erotisme i la tensió bucòlica que revestirà tot el llargmetratge.

Al film, el ferm propòsit d’Adrien, un home que comercia, col·lecciona i teoritza sobre obres d’art, és passar un estiu allunyat de la seva promesa sense fer res que l’exposi al mínim turment, més enllà de llegir o banyar-se a les cales al voltant de la casa de camp del seu amic Rodolphe. Esperant allà l’única companyia d’un altre amic amb gran decepció descobreix que el seu absent benefactor ha convidat també Haydée, la bellesa de la qual li permet d’acumular amants nit rere nit a la casa. Per a ell, doncs, Haydée esdevé tota una amenaça, com a col·leccionista d’homes pel que respecta al seu ideal estiu de serenitat, lleure i llibertat.

Haydée Politoff a una escena del film La collectionneuse, d’Éric Rohmer (1967).

Situats en una extensió digna d’idil·li assolellat on se senten veus llunyanes de nens escridassant el final de l’estiu. Una llum de vela blanca entra per la finestra de la sala d’estar a tocar de mar, a tocar de brisa. L’obertura enquadra el paratge perfecte on protagonitzar qualsevol romanç marítim, estival.  Hi ha un gaudi en l’aprenentatge que sols el temps proporciona, l’esdevenir de la coherència que sobrevé sobtadament enllà de l’horitzó en advertir com tot sembla al seu lloc d’origen. I, no obstant això, tots els problemes es redueixen al temps, la magnitud imaginària que al seu pas controla cada gest o pensament.

Escena del film La collectionneuse, d’Éric Rohmer (1967).

Durant aquest temps estival, doncs, l’única cosa que ansiejava Haydée, era tenir amics al poble d’estiueig. Res més que ser desitjada, amicalment. Això no obstant, el seu voler es veu truncat pel mateix fet que alhora l’enaltia i la condemnava: ser una noia encantadora. És clar, potser als homes els fan por les actituds innocents i les noies que se’ls acosten amistosament esdevenen de seguida carn de sospita. És cert, hi ha certa perversió en el fet que tergiversa la intenció d’una femme fatale que deriva en una actitud d’incredulitat davant la incapacitat mateixa d’encabir la seva figura en un context d’innocència, de gràcia. El que no sabia Haydée és que amb la seva actitud insensible l’únic que aconseguia era allunyar a tothom. Podríem pensar que és aquest el preu a pagar per una mostra d’afecte intranscendent, intercanviable, de cadascun dels seus amants; el preu a pagar per l’equívoc entre l’amistat i la carícia. Podríem assenyalar com a culpables el seu encant natural i la seva rialla aparentment ingènua, però el cert és que la culpa prové de la mateixa covardia que assetja hom per igual. Potser l’haurien ajudat les paraules que escriu Simone Weil a La gravetat i la gràcia i que ara cito textualment: “desitjar escapar de la solitud és una covardia, preserva la teva soledat. El dia, si arriba mai, on una veritable afecció et serà donada, no hi haurà oposició entre la soledat interior i l’amistat, al contrari. És, de fet, per aquest signe infal·lible que la reconeixeràs”.

Haydée Politoff, a una escena del film La collectionneuse, d’Éric Rohmer (1967).

Haydée sembla buscar la gràcia, la puresa en les seves relacions. Per contra, l’únic que li és donat és la decepció mundana dels afectes i les relacions. Tal com ho expressa Weil, la seva presència és tan indiscreta com si es trobés entre dos amants o dos amics. No és la jove que espera un promès, sinó el tercer inoportú que està amb dos promesos i se n’ha d’anar per tal que puguin estar verdaderament junts. La seva presència genera una situació paradoxal: ella mateixa vista i tractada com a un objecte eròtic i de torbació i alhora la capacitat per a fer-ho girar tot al seu voltant —un centre que no cedeix. I rere la paradoxa, el plaer innocent d’aquests ulls encara tendres que, amagant l’ideal del gaudi, l’hedonisme i el culte intel·lectual que basteix el paisatge bucòlic, teixeixen un context pastoral entre bells rostres francesos i copes de vi.                                                                                                   

Haydée Politoff, a una escena del film La collectionneuse, d’Éric Rohmer (1967).

Rohmer filma el viatge de tornada al capvespre d’Adrien i Haydée enquadrant-los des de la part del darrere del cotxe —imitant el pla que popularitzà Jean-Luc Godard a Al final de l’escapada (À bout de souffle, 1960)—, suggerint així la victòria del clixé romàntic. El gir inesperat —protagonitzat òbviament pel sexe masculí— esdevé quan Adrien abandona Haydée en un acte impulsiu i torna només a casa de Rodolphe. No sap, però, que la llibertat i la calma que tant havia desitjat es tornaran de sobte un territori hostil en què la seva estada serà desolada enmig d’una naturalesa indiferent. Aclaparat, fuig com si ara fos ell l’element impur evidenciant que no era la presència de Haydée que arruïnava el paisatge, sinó l’afany d’encobrir amb un vel moral els seus sentiments més profunds i pertorbadors.

Carla Marco Sellés
Escriptora, poeta i metgessa. Actualment centrada en l’exploració de la teoria psicoanalítica, crítica d’art i literària. Compagina l’escriptura amb la creació artística. Ha publicat els llibres de poemes Utøya (Editorial Fonoll, 2022) i øculta Mel (Viena edicions, 2022).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close