Cinema

El 18è Festival Memorimage homenatja el naixement del cinema amateur

El Festival Internacional de Cinema de Reus, Memorimage, celebra la seva 18a edició commemorant l’efemèride dels cent anys de la invenció del cinema amateur i, com és habitual, realça les imatges d’arxiu amb la finalitat de protegir aquest patrimoni audiovisual individual i col·lectiu. 

L’any 1923, Kodak va portar al mercat el primer sistema de pel·lícula 16 mm que es proposava com l’alternativa al format 35 mm utilitzat fins llavors pels professionals. Més tard, i més enllà de l’ús domèstic, aquest novedós format va transcendir a altres nivells durant la Segona Guerra Mundial, sent emprat per a la producció de les notícies a la televisió i, actualment, encara es fa servir per a determinats projectes cinematogràfics. En resum aquesta seria la història que hi ha darrere del cinema amateur, orientat inicialment a un públic familiar i que posteriorment va revolucionar la indústria del cinema de l’època. 

Per tot això, del 8 a l’11 de novembre, el Memorimage rememora l’art de realitzar cinema a títol d’aficionat amb setze pel·lícules programades al Teatre Bartrina dividides en la Secció Oficial, el MemoriReus i el MemoriJove, amb entrada gratuïta per a totes les sessions. 

Fotografia de família de la presentació de la 18a edició del Memorimage. Foto: Laia Marín

Tot i que el festival sempre ha estat subjacent a les imatges d’arxiu, per la directora artística del festival, Anna Petrus, la programació del Memorimage d’enguany “reivindica la potència de les imatges domèstiques d’arxiu per explicar la història no oficial i posar en relleu històries que han quedat invisibilitzades en els discursos oficialistes de la història”. Sota aquesta premissa no és d’estranyar que el primer que se’n destaqui siguin les tres peces amateurs que es projectaran el dia de la cloenda, tres curtmetratges diferents que formen part del Centre de la Imatge Mas Iglesias de Reus, les Joies del CIMIR: En ApurosTrontolls locals i Desil·lusió. A més, com a novetat, aquell dia inclourà, juntament amb l’entrega de premis, l’actuació de la cantant i compositora tarragonina Anna d’Ivori, qui interpretarà unes cançons del seu darrer àlbum “Ales de paper”.

Fotograma de Sang i salsa (de tomàquet). Els fantasmes de Joan Perucho, sobre la vida i l’obra literària d’aquest escriptor

El certamen s’inaugura el dia 8 de novembre amb la première del documental Sang i salsa (de tomàquet), que dona a conèixer la vida privada i l’univers creatiu de Joan Perucho, marcats sobretot per la Guerra Civil Espanyola. Una projecció on hi haurà la presència dels seus directors Julià Guillamón i Morrosko Vila-San Juan. 

Per altra banda, la Secció Oficial d’aquest any està composta per sis llargmetratges. La primera dedicada a una personalitat destacable pel seu àmbit de treball com és el cas del psiquiatre reusenc Francesc Tosquelles. Oblideu Tosquelles! és una aproximació lliure i creativa sobre la complexa idiosincràsia d’aquest personatge que va haver d’exiliar-se a França en acabar la Guerra Civil Espanyola, dirigida per Enric Miró. També es podrà veure La Catedralde Denis Dobrovoda, que indaga la figura d’un monjo expulsat del seu monestir que durant seixanta anys, i que amb pocs coneixements d’arquitectura, va construir una catedral gegant amb deixalles i materials reciclats. 

Les altres dues pel·lícules que es troben dins aquesta mateixa secció destaquen les vides i les obres artístiques de dues figures femenines molt potents. Una és La Singla, sota la direcció de Paloma Zapata, dedicada al paper invisibilitzat de la bailaora flamenca Antonia Singla, nascuda a la platja del Somorrostro de Barcelona i que va quedar sorda al cap de poc de néixer. Aquest fet, però, no va ser un impediment per destacar en l’art del ball flamenc girant per tota Europa, tot i quedar en l’oblit injustament. Un altre film és Cesária Évora, que gira al voltant d’aquesta cantant capverdiana, el seu compromís amb la llibertat del seu poble i la seva passió per la música que la va convertir en llegenda a partir de la seva cinquantena; un film dirigit per Ana Sofia Fonseca. Per tancar aquesta Secció Oficial, també es projectarà Los Zuluagas on és present la memòria familiar i les conseqüències d’una família colombiana exiliada a Itàlia en el context de la guerrilla revolucionària; i Tota una vida, el retrat d’un matrimoni de la tercera edat enmig d’un diagnòstic d’Alzheimer i on juguen la memòria i l’oblit.

Cesaria Evora. Foto: ©Pierre Rene-Worms

Si donem un cop d’ull a l’apartat dedicat al cinema local amb imatges d’arxiu produït en el marc del Camp de Tarragona, la Secció MemoriReus, es presenten tres pel·lícules que van participar en els concursos de Cinema Amateur del Reus Deportiu als anys 60 i 70. En primer terme per recuperar la memòria històrica de la Guerra Civil i els seus estralls amb La llibreta del Dr. Gras i Perseguint el Granuja on, en aquesta última, Robert Capa és el protagonista en el desentrellat de la història. A més, un documental remarca la importància dels rentadors del barri del Carme de Reus, Rentadors i rentadores, i la pel·lícula Una ciutat de mussols, codirigida per Oriol Grau, rescata la veu de dotze persones que van protagonitzar l’obertura cap al col·lectiu LGTBIQ+ a la ciutat de Tarragona a finals de la dictadura.

Fotograma La llibreta del Dr. Gras, de Júlia Albacar, David Barreda, Andreu Prunera
Fotograma de La llibreta del Dr. Gras, de Júlia Albacar, David Barreda, Andreu Prunera

El Festival Memorimage és apte per a tots els públics, per aquest motiu els instituts també ompliran les sessions matinals amb el MemoriJove, apropant així el cinema documental als més joves. Es tracta de “quatre pel·lícules de temàtiques necessàries per a parlar amb el jovent”, tal com apuntava Petrus en la roda de premsa, amb temes ben diversos i actuals com l’aventura en el salvatge oest virtual d’Anything for fame; els casos de Hasel, Valtònyc i Elgio des d’una perspectiva personal i artística a No callarem, Un film per la llibertatun intens thriller sobre els orígens del col·lectiu Exctintion Rebellion, les lluites d’egos, els ideals i el xoc generacional a Rebellion; i finalment, We met in virtual reality on Joe Hunting anima a submergir-nos en un món paral·lel però real com la vida mateixa. En totes les projeccions es convidarà a compartir impressions i dubtes amb persones expertes convidades. 

Cal destacar que el certamen té una programació equitativa tant davant com darrere de la càmera. Des de la seva fundació i primera edició, el 2005, fins avui, el Memorimage continua creixent i consolidant-se com a festival de referència en matèria d’arxiu, sent reconegut per la UNESCO amb el qualificatiu d’interès cultural. Un cop finalitzada la present edició, el Memorimage Online oferirà el visionat de tres pel·lícules del MemoriReus d’enguany, accessibles del 13 al 19 de novembre, mitjançant un registre gratuït a la seva plataforma digital.

Laia Marín
Desenvolupa la seva tasca professional entre Barcelona i Tarragona, la seva ciutat. Especialitzada en l'àmbit de la comunicació cultural i patrimonial, ha gestionat l'estratègia de comunicació global de diversos projectes culturals institucionals d'organitzacions com el Patronat de Turisme de Tarragona, Ajuntament de Tarragona o Ag Planning. També ha treballat al programa radiofònic "El Celobert" de Lluís Gavaldà, el Festival de Música Independent Altacústic, el Festival Internacional de Fotografia SCAN Tarragona o Tarraco Viva, entre altres. A més, ha exercit com a docent. Actualment, forma part del planter d'El Temps de les Arts.
És llicenciada en Dret, Postgrau en comunicació online i gestió de xarxes socials (UAB) i màster en Transformació Digital (USAL).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close