Cinema

Els XVI Premis Gaudí fan mirar amunt

‘Saben aquell’ i ‘Creatura’ s’alcen com les grans protagonistes de la Gala dels Premis Gaudí en una nit plena d’humor, sàtira, parlaments punyents i molt d’activisme.

Es tracta de tornar a aixecar el cap. Així donava tret de sortida la XVI edició dels premis més importants del cinema català, de la mà d’Ana Polo i Maria Rovira (del pòdcast ‘Oye Polo’) com a presentadores. Una edició que ha batut récord històric de candidatures, amb setanta títols de produccions catalanes, però que insta a seguir creant contingut audiovisual en la nostra llengua i a presenciar-lo dins les sales de cinema. 

Les presentadores Maria Rovira i Ana Polo – © Marta Pérez

Les dues grans favorites, Creatura i Saben Aquell, han sigut les pel·lícules més guardonades de la nit, amb sis i set premis, respectivament. Però, si una ha destacat com el gran film de l’any ha estat el d’Elena Martín Gimeno, la qual s’ha endut els premis a Millor Direcció i Millor Pel·lícula, Millor actor i actriu secundària, Millor interpretació revelació i Millor muntatge. La jove directora ha seduït a l’Acadèmia per sobre de l’altra gran favorita, Isabel Coixet – qui amb Un Amor, s’ha endut el guardó a Millor guió adaptat, i també d’Elena Trapé amb Els encantats, qui no ha trobat fortuna en aquesta edició dels Gaudí.

Elenc de Creatura  – © Marta Pérez

D’entre els set premis que l’Acadèmia ha atorgat a Saben Aquell, la pel·lícula de David Trueba s’ha s’ha endut els dos grans premis de Millor actor i actriu protagonista, gràcies a les interpretacions de David Verdaguer i Carolina Yuste. L’extremenya ha aprofitat el seu moment per demostrar la importància de la llengua amb un discurs íntegre en català. Ha aprofitat, també, per denunciar els abusos dins el sector audiovisual tot demanant als homes que hi formen part, que donin suport a la causa i ajudin a fer dels rodatges llocs molt més segur.

20.000 especies de abejas també ha deixat empremta en aquesta gala dels XVI Gaudí, amb tres grans guardons que han premiat merescudament un dels films amb més visibilitat trans de la història. I és que, el col·lectiu LGBTIQ+ segueix essent un dels més castigats en el món audiovisual. És imprescindible doncs, que pel·lícules com la d’Estibaliz Urresola Solaguren – qui s’ha endut el premi a Millor direcció novella – siguin protagonistes en nits com la dels Gaudí perquè, com bé ha pronunciat l’humorista, Ana Polo “(les persones del col·lectiu) tenim tot el dret a tenir personatges polièdrics igual que vosaltres”.

Els guardons de Millor curtmetratge, Millor pel·lícula per a televisió i Millor Documental han sigut per a El Bus (Sandra Reina), Quico Sabater, Sense Destí (Sílvia Quer) i Mentre siguis tu, l’aquí i ara de Carme Elias (Claudia Pinto), respectivament. La Sociedad de la Nieve, de J.A Bayona, s’ha alçat com la Millor pel·lícula estrangera .

Rosa Vergés, Guardó d’honor Miquel Porter © Manu de León

Enguany ha sigut honorada Rosa Vergés amb el Gaudí d’Honor Miquel Porter, sent la primera dona a la història dels Gaudí en ser guardonada amb aquest premi. Vergés ha volgut posar focus a totes les dones que han fet grans aportacions a la humanitat, la ciència, l’art i sobretot, al cinema, com Alice Guy – primera dona de la història en rodar una ficció -, que han estat ignorades al llarg de la història, tot demanant que també s’alci el cap a favor de la visibilitat i la inclusió laboral.

La nit ha estat dominada per nombroses declaracions que s’han posicionat a favor d’un sector audiovisual integrador i d’una diversitat digna de la societat catalana contemporània. A falta de representants racialitzats a la cerimònia – tan sols un 7,88% de representació ètnica en l’audiovisual català – Yolanda Sey ha fet d’altaveu assenyalant directament les candidatures presentades als Premis Gaudí d’enguany: “Diem que el cine parla de la vida, però a la vida hi ha més d’un 7,88% de diversitat”. 

Alguns parlaments, com els de Estibaliz Urresola o Elena Martín, han aprofitat per demanar “Alto el foc” als atacs israelians a Gaza per una Palestina lliure.

Carme Elias – © Lorena Sopena (Europa Press)

La cerimònia ha comptat amb les actuacions de Julieta, interpretant “Al vent” de Raimon, de Guillem Gisbert amb “Un home realitzat”, Sharonne amb “Purple rain” de Prince, i els actors de la nova sèrie de 3Cat, Jo Mai Mai, amb una versió juvenil de “Vull petar-ho” d’Oques Grasses.

Amb la campanya “tornem a mirar amunt” els XVI Premis Gaudí han concedit una gala plena de sarcasme eficaç i necessari per posar consciència al públic, i per poder romandre combatents en una indústria que continua patint els mateixos desajustos any rere any. Malgrat les positives xifres generades durant el 2023 i la bona rebuda de les plataformes en streaming, el cinema català continua tenint una representació inferior al 5% en les sales de cinema i, tan sols, un 3% de la societat catalana es digna a assistir-hi. 

És moment de mirar amunt. De continuar gaudint del cinema a la gran pantalla i sentir orgull de les creacions catalanes. Però, també, és moment d’aixecar el cap per a una indústria audiovisual catalana, diversa, inclusiva i exemplar.

Llistat dels guardonats

Millor pel·lícula

– Creatura

Millor pel·lícula en llengua no catalana

– 20.000 especies de abejas

Millor direcció

– Elena Martín, per Creatura

Millor guió original

– Clara Roquet i Elena Martín, per Creatura

Millor guió adaptat

– Isabel Coixet i Laura Ferrero, per Un amor

Millor actriu protagonista

– Carolina Yuste, per Saben aquell

Millor actor protagonista

– David Verdaguer, per Saben aquell

Millor direcció novella

– Estibaliz Urresola Solaguren, per 20.000 especies de abejas

Millor interpretació revelació

– Clàudia Malagelada, per Creatura

Millor actriu secundària

– Clara Segura, per Creatura

Millor actor secundari

– Àlex Brandemühl, per Creatura

Millor pel·lícula documental

– Mentre siguis tu, l’aquí i l’ara de Carme Elías

Millor pel·lícula d’animació

– Robot Dreams

Millor pel·lícula per a televisió

– Quico Sabaté, sense destí

Millor pel·lícula europea

– La sociedad de la nieve

Millor fotografia

– Gina Ferrer, per 20.000 especies de abejas

Millor música original

– Alfonso de Vilallonga, per Robot Dreams

Millor muntatge

– Ariadna Ribas, per Creatura

Millor direcció artística

– Marc Pou, per Saben aquell

Millor vestuari

– Lala Huete, per Saben aquell

Millor maquillatge i perruquería

– Caitlin Acheson, Nacho Díaz i Benjamín Pérez, per Saben aquell

Millors efectes visuals

– Bernat Aragonès, per La contadora de películas

Millor curtmetratge

– El bus

Millor so

– Saben aquell

Millor direcció de producció

– Eduard Vallés, per Saben aquell

Júlia Net Valiente
Blanes, 2001. Entre la història de l'art i la literatura comparada.
És membre de l'equip d'El Temps de les Arts i ponent adjunta de la Secció d'Arts Visuals de l'Ateneu Barcelonès.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close