August de Prima Porta

Didàctica de l'Art

L’ésser humà com tot primat és jeràrquic. En les comunitats dels primats superiors, sempre hi ha un individu que mana sobre els altres. De fet, des de la prehistòria es detecten comportaments jeràrquics en les comunitats humanes. Jerarquia és poder. La paraula poder ve del llatí posere, és a dir, poder en el sentit de ser possible. Per tant, el poderós és el que pot fer una determinada cosa, una cosa que potser la resta no pot assolir, dit d’una altra manera, el poderós és el més capaç de fer alguna cosa, per tant, també és el que té la capacitat de dominar.

L’art ha estat al llarg de la història una eina al servei dels poderosos. Qualsevol dels molts poders possibles, social, econòmic, religiós, ha volgut ser representat per perpetuar-se en el temps. Per exercir el domini sobre la resta, l’ésser humà utilitza el simbolisme.

No fa gaires dies parlàvem en aquesta secció d’un simbolisme ben diferent en la Porta de l’Infern d’Auguste Rodin, i vèiem com aquest esdevenia, per la mà d’un gran artista, en una icona per a tothom. Avui ens fixarem en una escultura que té una funció ben diferent, una escultura també convertida en icona per expressar el que era el poder a l’antiga Roma. Es tracta d’una escultura trobada el 1863, a la vil·la de Lívia (tercera esposa de l’emperador August) situada a Prima Porta, als afores de la ciutat de Roma, i exposada actualment als Museus Vaticans.

August de Prima Porta - Art i poder a l’antiga Roma
Estàtua d’August de Prima Porta a Roma
Proposta de policromia  august de Prima Porta
Proposta de policromia aplicada sobre una còpia de resina i guix per recrear l’aspecte original del’escultura original.

Octavi August (nascut al 63 a.C i mort el 14 d.C) va ser el successor de Juli Cèsar i el primer emperador romà. S’imposà en la guerra civil que es produí després de la mort de Juli Cèsar, reunificà el poder militar sota la seva figura, obtenint el títol de prínceps de la República per part del Senat, càrrec que significava el màxim poder polític, i va ser el primer emperador que els seus successors divinitzaren, passant a considerar-lo un déu.

Així és que August es va haver de representar amb tots els poders que ostentava, i aquest fet va fer necessària una estratègia de màrqueting, que ha arribat fins als nostres dies.

1

L’escultura mostra la figura d’un jove August en la seva plenitud física, fixeu-vos en els braços i cames atlètiques i el  tronc superior prominent. També és una plenitud psicològica, un rostre seriós i serè, una volguda sensació de control del poder, i també l’alçada de l’escultura d’uns 2 metres, tot pensat per impressionar.

A Tarragona, hi ha una còpia de l’August de Prima Porta.
1

Entrem en detall. L’escultura original, d’inicis de segle I d.C, segons la historiografia,   s’inspira en el Dorífor de Policlet. Les faccions del rostre, el tipus de pentinat, la forma i posició del tronc superior musculat, tenen certa semblança amb l’escultura grega. La flexió d’una de les cames, mostra un cert moviment, com si avancés per imposar el poder amb energia i força exuberant.

Dorífor de Policlet
1

Però, a diferència del Dorífor, l’escultura d’August de Prima Porta està dotada d’una gran quantitat de detalls que justifiquen la seva condició d’home poderós. Un dels més característics és la cuirassa que protegeix el tronc superior de l’emperador.

Un element per fer entendre que aquest assumeix el poder militar, per tant, és el cap de l’exèrcit romà. Si la funció d’aquest element defensiu és protegir el cos davant d’atacs, podem interpretar que per al poble de Roma, el simbolisme d’aquest element representa la protecció de la figura de l’emperador davant de qualsevol atac. A més, la cuirassa ens mostra un conjunt de relleus carregats de simbolisme.

A la part central observem un legionari romà que, segons diferents fonts, podria representar la figura del Déu Mart (Déu de la Guerra) o de Tiberi (fillastre d’August), acompanyat de la lloba capitolina, rebent el ceptre de poder de pobles caiguts per la victòria romana.

A cada costat d’aquesta escena, hi ha representades, en forma de dones, les províncies humiliades, Hispània i Gàl·lia. El simbolisme femení, en aquesta humiliació, no és casual. El poder, en la societat romana, era exclusiu pels homes i, a més, era un poder masculí que sotmetia i humiliava la figura de la dona.

A la part superior del relleu de la cuirassa, trobem al Cel, rebent la visita de la quadriga del Sol , que il·lumina les passes d’August. Un viatge celestial a l’eternitat, que el poder d’August traspassi fronteres en l’espai i en el temps, un poder etern.
I a la part inferior d’aquest relleu trobem les divinitats protectores de la família imperial, Diana i Apol·lo, i Telles, la deessa de la Terra subjectant amb la mà la cornucòpia (el corn de l’abundància), que tenia el poder d’oferir desitjos. Un desig pel poder etern.

Tanmateix, potser el més important de la cuirassa no és el que mostra, sinó el que amaga.  En els anys 26-25 a.C August es va instal·lar a Tàrraco per dirigir les expedicions de les campanyes militars al nord de la península ibèrica.  Ara bé, les cròniques de l’època ens expliquen que es va posar força malalt, i decidí instal·lar-se en la gran capital per recuperar-se, ja que Tàrraco era famosa pel seu bon clima. Un cop recuperat i finalitzada l’estada, la ciutat de Tàrraco va ser considerada una de les capitals de província més importants de l’Imperi Romà. És a dir, la cuirassa que expressa el que és el poder màxim, va servir per amagar la dèbil salut de l’emperador.

Estatua d'August de Prima Porta a Tarragona
1

Però no només en la cuirassa rau l’esforç per expressar el que significava ser el primer emperador de Roma. El braç dret alçat, amb la posició del dit índex indicant la direcció, el guiatge, l’autoritat sobre els altres.

Estatua d'August de Prima Porta a Tarragona
1

Simbolisme de poder militar, però també símbol de poder polític. Un símbol reforçat per la vara i el paludamentum, la capa, recollida al braç esquerre, com a representació de màxim poder del Senat. És a dir, ens mostra com el Senat perd poder polític davant la figura del cap únic, suprem.

Estatua d'August de Prima Porta a Tarragona
1

 Així doncs, la figura de l’emperador aglutina, en una sola persona, tots els àmbits de poder. Tots? Ens falta el poder religiós que en aquesta escultura està representat en els peus perquè va descalç. Considerat pels seus successors com un Déu, August és presentat com una figura que camina com els déus més antics per l’Olimp.

Estatua d'August de Prima Porta a Tarragona
1

Essent que August aglutinava tots els poders, és fàcil que alguns dels grans mandataris s’hi hagin volgut emmirallar, un d’ells fou Benito Mussolini. El 1934, tal com consta en el pedestal, aquesta escultura és enviada a Tarragona com a mostra de retrobament entre dues ciutats germanes a l’època romana. L’any 1939, després de la victòria de les tropes sublevades que van provocar la guerra civil, el ministre d’afers estrangers d’Itàlia, el comte Ciano va viatjar a Tarragona per inaugurar-la.

Estatua d'August de Prima Porta a Tarragona

Un regal que ens porta a una reflexió. Per segon cop l’August de Prima Porta servia a la propaganda d’un règim, en aquest cas feixista. Art convertit en màrqueting al servei del poder per partida doble. És possible que en un futur aquesta escultura torni a ser utilitzada per promocionar un emperador o un dictador? Mai se sap!

Xavier Trench Pastallé

Va estudiar Història a la Universitat de Barcelona. Professionalment va entrar a formar part de l’equip de professors i mestres d’Schola Didàctica Activa experts en didàctica de la Història, Història de l’Art i el Patrimoni. Ha participat en nombrosos projectes didàctics en museus, espais patrimonials i centres docents creant i realitzant activitats i recursos per posar en valor el nostre passat i patrimoni.
Xavier Trench Pastallé

Xavier Trench Pastallé: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca