Exposicions

“Barcelona memòria fotogràfica” al Centre d’arts digitals IDEAL

“Barcelona memòria fotogràfica” és la primera experiència immersiva produïda als estudis de l’IDEAL Centre d’Arts Digitals. Per aquest motiu l’han volgut dedicar a la nostra ciutat i han escollit un període històric molt concret: la Barcelona dels anys 50 i 60, plasmada a través dels ulls de Francesc Català-Roca, Colita, Xavier Miserachs, Oriol Maspons, Joana Biarnés i Leopoldo Pomés. Aquests fotògrafs van ser els cronistes d’una generació que va desafiar la censura i el conservadorisme per construir una nova manera de mirar i de fer, coneguda com la gauche divine o l’Escola de Barcelona.

Aquesta generació era transgressora i atrevida, de mirada crítica però dotada d’un gran sentit de l’humor, amb actituds revolucionàries i hedonistes. Colita va saber definir-ho molt bé: per ells, “la cultura era sexy”. Els fotògrafs d’aquell moment van documentar una transformació que va afectar des de la literatura, la música, l’art o el cinema fins arribar al disseny o l’arquitectura. Els cantautors de la Nova Cançó, amb qui compartien nits boges a la Cova del Drac, els encarregaven les portades dels seus discs i els fotoreportatges de les gires. Les noves editorials com Anagrama o Tusquets ilustraven les novel.les amb les seves fotografies i treien a la llum els primers llibres dedicats a la fotografia com “Barcelona blanc i negre”, de Xavier Miserachs. Pintors com Joan Miró o els membres del Dau al Set es feien retratar per ells mentre que la nova arquitectura de Barcelona, protagonitzada pel Grup R, quedava plasmada en les seves imatges. 

Imatge de Francesc Català-Roca a l’exposició “Barcelona memòria fotogràfica”.

Barcelona bategava alegrement sota un cel gris, i als carrers de la nostra ciutat es respirava una atmosfera que podem reviure transportant-nos en el temps gràcies a la experiencia inmersiva que ens proposa l’IDEAL. En una sala forrada de pantalles – quatre a les parets i una als peus- que cobreixen mil metres quadrats es projecta un peça de trenta minuts on es succeeixen les imatges dels sis fotògrafs sota la banda sonora creada per Rafel Plana. Tres-cents seixanta graus d’ immersivitat ens traslladen a la Barcelona de la postguerra a través de l’humor de Colita, el glamour del seu amic Oriol Maspons, l’energia de Biarnés, la sensualitat de Pomés, la màgia de Miserachs o la llum de Català-Roca. Cada autor està representat per una vintena de fotografies que ens porten a la Barceloneta de Carmen Amaya, a una cambra d’hotel amb els Beatles, al Park Güell amb Dalí o conduïnt un sis-cents per la Diagonal.  Totes les fotografies del loop estan titulades, numerades i datades a una sala adjacent per tal que el visitant pugui identificar-les i situar-les damunt un mapa de Barcelona gegant. L’experiència inmersiva es completa amb la sala de realitat virtual, on les ulleres 3D ens permeten fer un viatge en el temps fins la Barcelona dels cinquanta i seixanta. Es tracta d’una peça de set minuts que l’equip de l’IDEAL va filmar durant les jornades del confinament a causa de la COVID19, on veiem una Barcelona molt especial sobre la que es projecten les fotos dels sis artistes. 

Imatge de Leopoldo Pomés a l’exposició “Barcelona memòria fotogràfica”.

L’IDEAL té dos objectius principals: la unió entre art, tecnologia i ciència, així com la divulgació a través de l’entreteniment. En aquesta ocasió s’ha escollit la fotografia com a tema ja que combina creativitat amb tecnologia, introduïnt -la a través d’unes sales didàctiques que ens expliquen el procés del revelat, com es fan les fotografies -què vol dir enquadrar, composar, dominar la llum…-, i la història de la foto des del daguerrotip a instagram. En una sala s’ha recreat un estudi de revelat amb les ampliadores, focus i altres objectes que varen pertànyer a Miserachs, Català-Roca i Pomés, un espai molt escenogràfic on el visitant se sent com un fotògraf i reviu la màgia del revelat amb el recolzament d’un vídeo que explica tot el procés. D’allà s’arriba a un espai interactiu on l’artista Sergi Albiac ens proposa una experiència amb l’aleatorietat i la inteligencia artificial: es tracta d’un fotomatón on el visitant es pot fer una foto que apareix posteriorment a una gran pantalla, i que pot descarregar al mòbil a través d’un codi QR. La màquina que s’amaga rere el fotomatón li escaneja el rostre que, de manera aleatòria, pixela amb elements de Barcelona: des dels panots a la catedral. Albiac experimenta amb la intersecció visual del codi generatiu, la intel·ligència artificial i els mitjans tradicionals per tal de fer-nos reflexionar sobre el procés creatiu, l’atzar i el paper de l’artista.

La sala inmersiva té 1000m2 i l’equip de disseny és Eyseberg.

Per finalitzar l’experiència tenim l’oportunitat de fer-nos una fotografia dins d’un sis cents – l’automòbil icònic dels seixanta- en plena Diagonal gràcies a l’ampliació d’una imatge de Joana Biarnés, que tanca el recorregut. L’experiència va dirigida a tot tipus de públic ja que combina els aspectes informatius i estètics amb els didàctics i lúdics. Entreteniment, rigor i aprenentatge són els tres eixos de la filosofia de l’IDEAL. 

Anna Pou van den Bossche
Anna Pou van den Bossche: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close