Exposicions

Cadenes de múltiples rostres

Andy Warhol, creador de tants retrats de personatges del segle XX, és el punt de partida d’una eclèctica i suggeridora aproximació al gènere del retrat contemporani que s’exhibeix al Centre d’art contemporani Les Bernardes de Salt. Agrupades sota el títol Més enllà del rostre: el retrat contemporani, tres mostres, d’artistes tan diferents com Jordi Abelló, Andrea Morucchio i Olivier de Sagazan, conformen una reflexió sobre la permanència gairebé ancestral del gènere del retrat a les pràctiques contemporànies i a la vegada sobre la diversitat i múltiples punts de vista des del qual els artistes aborden el rostre humà, des de la pintura, a la fotografia, la performance o el dibuix. La comissària d’aquest bloc expositiu sobre el retrat a les Bernardes, Laura Cornejo Brugués, ha fet conviure les tres propostes, en principi molt heterogènies, però que estan connectades per la voluntat de transgredir la representació del rostre humà i a la vegada de transcendir-lo.

Andrea Morucchio. Puzzling Pop
Jordi Abeklló. Assassinar la pintura
Olivier de Sagazán. Transfiguration
Les Bernardes
Major, 172. Salt
Fins al 22 de gener.

Una obra d’Andy Warhol, que pertany a una col·lecció particular, ha fet d’introducció a aquesta proposta expositiva. És un dibuix allunyat de les conegudes i coloristes serigrafies de Warhol que representen rostres d’icones de la cultura pop, que pertany a un col·leccionista privat i que ha estat exposat durant les primeres setmanes de les exposicions. Ara l’obra ja ha estat retirada de l’exposició, oberta fins al 22 de gener. Era un retrat de l’artista del grafit i gran amic de Warhol, Keith Haring, datat el 1984, simple, directe. La mà connectada al cervell a través del llapis, sense trampa, el gest primigeni de dibuixar un rostre, sense trampa ni cartró. Lluny d’artificis ni serialitzacions mecàniques, Warhol retrata l’amic amb traç lleuger i profunditat psicològica.

En aquest sentit, la petita exposició que dona la benvinguda al visitant a Les Bernardes, de l’artista venecià Andrea Morucchio, s’apropia dels icònics retrats de Warhol de Marilyn Monroe, Mao, Mohammed Ali i del rostre de la Venus de Botticelli per construir la sèrie Puzzling Pop. Com si es tractés d’un trencaclosques, Morucchio revisita el pop-art de Warhol i reconstrueix les seves imatges a partir de petites fotografies d’ales de papallona. Aquests collages digitals tornen a desconstruir el rostre original, en una cadena d’apropiacions que remet a la mateixa apropiació que en el seu moment va realitzar Warhol a partir de fotografies dels seus retratats.

El performer Olivier de Sagazan exposa imatges relacionades amb l’acció ‘Transfiguration’.

Ben diferents, en canvi, són les inquietants transformacions del seu propi rostre i cos de l’artista francès Olivier de Sagazan, pintor, escultor però sobretot conegut per les seves espectaculars performances. En aquest cas, el rostre i el cos queden pràcticament ocults i desfigurats sota capes d’argila i pintura, en accions gairebé de dimensions xamàniques i rituals, que és impossible que deixin indiferent a ningú. A la mostra es projecta l’acció Transfiguration (1998-2020), de la qual Sagazan ha realitzat ja més de 300 representacions arreu del món, i diverses fotografies relacionades amb aquesta peça.

Jordi Abelló disparant contra les seves pròpies obres al vídeo ‘Shots/Trets’.

La metamorfosi que pateix el rostre de de Sagazan és una metàfora del malestar de l’ésser humà a la nostra societat. És una actitud que té molts punts de contacte amb l’exposició Assassinar la pintura, del reusenc Jordi Abelló, i que resulta ser el punt culminant d’aquesta proposta expositiva a Les Bernardes. Apropiant-se de la frase que Joan Miró va proclamar en plena època de les avantguardes -“Vull assassinar la pintura”-, Abelló també s’impregna d’una actitud iconoclasta, tant quan pinta rostres grotescos, que fan de fil conductor de la mostra al llarg de sala Sant Jordi del centre, com en les seves accions contundents. Alguns d’aquests retrats presenten els forats de bala que Abelló ha disparat de directament contra ells en una galeria de tir, a l’acció Shots/Trets. De la mateixa manera, l’artista documenta en un altre vídeo Contra les imatges/Contra l’art, la tradició d’artistes de l’avantguarda d’atemptar en certa manera contra la pròpia obra: Miró cremant les seves obres, Francis Bacon amb les seves obres rebregades o l’escultora Niki de Saint Phalle disparant contra les bosses de pintura als seus quadres.

Tota aquesta inseguretat, sobre la pròpia pintura, sobre el propi gest de crear, també hi és en l’inquietant vídeo Grotesc, protagonitzat per uns amenaçadors gossos dòberman en el que podria ser una frontera, o en la tràgica ironia del vídeo Sirenes, en el qual llibres i retrats del propi artista naveguen a la deriva sobre salvavides enmig del mar. De nou, una altra metàfora dels convulsos temps que vivim, un retrat d’on som ara.

Montse Frisach

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close