General

CaixaForum ha liderat la programació digital durant el confinament

En la línia de continguts digitals dins de la campanya #JoEmQuedoACasa, a les xarxes hem pogut gaudir de multitud de recursos culturals i propostes creatives per afrontar el tancament dels equipaments culturals.

En el moment en el que comença a reiniciar-se l’activitat i que els equipaments culturals tornen a obrir les seves portes és un bon moment per posar l’accent en algunes iniciatives que han estat capdavanteres i han acompanyat el públic a sobreviure. El món de la cultura s’ha mobilitzat per oferir tota mena de propostes per passar aquest dur confinament. En temps de crisi, la creativitat s’ha accentuat i ha esdevingut un recurs preuat per tots els que s’han trobat aïllats a casa. La cultura és aquell element que crea vincles entre les persones, que fa que es reconeguin i s’identifiquin com a societat. El sector cultural ha fet una demostració de creativitat i d’imaginació per continuar transmetent i compartint el seu treball. No hi ha res que pugui igualar l’experiència en viu, però celebrem que la cultura no s’aturi en cap moment. Les maneres de crear, de consumir i, en definitiva, de gaudir de la cultura han canviat radicalment. Els diversos sectors han conegut una transformació profundíssima que han trencat esquemes que semblaven immutables i han activat un nou paradigma ple d’oportunitats fins ara impensables.

La cultura és transversal i juntament amb els principis d’igualtat i de sostenibilitat basteixen les bigues mestres que sostenen bona part de l’acció de la Fundació “la Caixa” que promou i participa en diversos programes que contribueixen al desenvolupament integral de la persona en la vida comunitària i social. L’entitat entén la cultura, com un agent essencial per a les polítiques de cohesió i inclusió, així com un motor de creació, d’ocupació i de dinamització econòmica. Concep les polítiques culturals des d’una òptica transversal i com un dels eixos bàsics del preuat estat del benestar.


Espectacle  Sense sentit de la Compañía Egos Teatre per als Encontres CaixaEscena.

Per altra banda, com a equipaments culturals, els CaixaForum busquen ser un espai plural de creació d’identitat, de convivència, d’integració per a tota la societat i de reflexió i per això impulsa programes culturals, socials i educatius, conscients que les arts escèniques, les arts visuals, la música o el cinema són una eina molt útil per a la formació i el desenvolupament cultural. Igualment, concentren la major oferta cultural de Catalunya des d’un punt de vista interdisciplinar i és una de les més rellevants de l’estat espanyol.

Ignasi Miró, Director de l’Àrea de Cultura i Divulgació Científica de la Fundació La Caixa.
Ignasi Miró, Director de l’Àrea de Cultura i Divulgació Científica de la Fundació La Caixa.

Segons declaracions del Director de l’Àrea de Cultura i Divulgació Científica de la Fundació ”la Caixa”, Ignasi Miró, durant aquests últims mesos de confinament, s’ha fet un esforç ingent per obrir una finestra a la cultura a través d’activitats digitals diverses, que han anat des de la difusió de propostes de cinema per veure en família, fins a un cicle d’òpera, un altre de Lied, i Trobades Confinades amb artistes i creadors del panorama actual per apropar al públic. També han posat el focus en obres de la Col·lecció ”la Caixa” d’Art Contemporani, que han volgut mostrar setmanalment al públic amb una mirada renovada a través de l’etiqueta #ZoomALaCol·lecció. I d’altra banda, han visibilitat, mitjançant l’etiqueta #ObresConfinades, peces singulars a les quals la crisi del coronavirus les va sorprendre en exposicions en els vuit centres CaixaForum, que estan repartits per tot l’Estat. La rebuda del públic a la finestra digital de continguts culturals que van posar en marxa ha estat molt positiva, i ho atribueixen al fet que la cultura s’ha convertit en un element essencial durant el confinament. La cultura, juntament amb la pràctica esportiva, han esdevingut eines fonamentals per lluitar contra la sensació d’aïllament, per tenir salut mental i una sensació de pertinença social. En aquest sentit, reivindiquen el paper que està jugant la cultura en favor del benestar i la salut de les persones.

La ballarina i coreògrafa Àngels Margarit també ha participat en càpsules de Dansa La Caixa durant el confinament.

De la mateixa manera, la Fundació “la Caixa” ha volgut acompanyar algunes dates de celebració com ara Sant Jordi o el Dia de la Dansa. Segons el mateix responsable, la resposta del públic virtual en el cas de Sant Jordi va ser un èxit rotund, sobretot pel que fa a la participació en les conferències que van programar durant la setmana de la Diada. Especialment sorprenent va ser la conferència en directe amb l’escriptor Alejandro Palomas des del compte de Facebook de CaixaForum, on 1.500 espectadors es van connectar al directe, deixant 1.400 comentaris a la publicació del mateix. Després, van penjar el vídeo al canal de YouTube de la Fundació ”la Caixa” i, a data de finals de maig, ja sumava més de 226.000 reproduccions. La conferència que va impartir l’escriptor Lorenzo Silva la mateixa setmana, també va ser un èxit, i ara mateix porta acumulades més de 198.000 reproduccions al seu canal de YouTube. A banda, van inundar totes les seves xarxes socials de continguts relacionats amb la literatura, a través de diferents iniciatives. Entre elles, van demanar a escriptors, crítics, artistes i poetes que recomanessin llibres, i la interacció amb el públic també va ser molt bona, tenint en compte que aquest any les xarxes socials es van convertir en una mena de substitut de l’àgora pública on milers de ciutadans celebren habitualment el Dia del Llibre i la rosa.

Mabel Palacín, una de les artistes que ha fet recomanacions de llibres el dia de Sant Jordi i Dia del Llibre a les xarxes socials de la Fundació ”la Caixa”.
Mabel Palacín, una de les artistes que ha fet recomanacions de llibres el dia de Sant Jordi i Dia del Llibre a les xarxes socials de la Fundació ”la Caixa”.

A l’espera de poder quantificar l’impacte global en xifres de l’oferta digital durant aquests mesos, el Dia de la Dansa també va registrar una bona acollida per part del públic amb propostes interessants i de qualitat de la mà dels ballarins i coreògrafs Cesc Gelabert, Àngels Margarit i Toni Mira. La trobada confinada amb la ballarina Núria Guiu va captar força interès, i el públic familiar va valorar especialment el cicle Dan Dan Dansa: una proposta educativa dirigida a tots els públics, especialment als més petits, de la mà del Mercat de les Flors.

Personal de nateja durant la COVID-19.
Personal de nateja durant la COVID-19.

La crisi del coronavirus també ha impactat de manera directa en el calendari expositiu dels CaixaForum que han hagut de reconfigurar amb el repte i el compromís d’allargar la data de clausura de les mostres vigents. La complicitat amb grans museus i institucions internacionals, com el British Museum i el Centre Pompidou, han facilitat molt les coses, gràcies a la confiança i professionalitat depositades en aquesta institució.

La directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán, ha declarat que «Aquest esforç per posar de nou en marxa tots els nostres centres culturals respon a la voluntat d’oferir a la ciutadania, després d’aquesta dura etapa, espais per recuperar el pols cultural i el benestar personal», Els centres CaixaForum de Barcelona, Madrid, Saragossa, Sevilla, Palma, Girona, Lleida i Tarragona han repès l’activitat de manera coordinada l’1 de juny, amb un terç de l’aforament. A més, CaixaForum Lleida i CaixaForum Girona han obert estrenant noves exposicions: Construint nous mons. Les avantguardes històriques a la col·lecció de l’IVAM, 1914-1945, a Lleida, i Apollo 11. L’arribada de l’home a la Lluna, a Girona.

Càpsula amb l’explicació de l’obra “Mobile home”(2005) de Mona Hatoum durant confinament.

També han anunciat que l’exposició Objectes de desig. Surrealisme i disseny, 1924-2020 allargarà les seves dates d’exposició a Barcelona fins a finals de setembre. I per exemple, l’exposició Vampirs. L’evolució del mite, que havia d’obrir portes a la capital catalana el 7 de juliol, finalment ho farà a finals d’octubre, perquè prorrogarà la seva presència a CaixaForum Madrid. En el marc de l’adaptació del calendari, han hagut de posposar l’exposició Art i mite. Els déus del Prado, que es preveia celebrar entre maig i agost a Barcelona. Segurament, la reprogramaran l’any vinent, tenint en compte la dificultat de quadrar calendaris i el repte majúscul de fer-ho de forma coordinada amb vuit centres expositius de primer ordre.

Intervenció de @drcuerda & @anniset en una de les cápsules de confinament.

Durant aquest estiu, les portes d’aquests centres romandran obertes al públic amb un terç de l’aforament i extremant les mesures de seguretat sanitària, però quedaran suspeses totes les activitats presencials paral·leles, també les relacionades amb públic escolar i les visites guiades. Per contra, s’han proposat fer un esforç a l’hora d’afavorir la presència d’educadors a les sales d’exposició per fer tasques de mediació amb el públic en determinades franges horàries i, especialment, de cara als caps de setmana.

En relació a l’augment de la producció digital enfront a l’experiència cultural presencial, Ignasi Miró està convençut que ha vingut per quedar-se i que amb el temps augmentarà la capacitat de crear propostes de valor. No es tracta de traslladar a l’àmbit digital el que s’està fent a nivell presencial, però creu que estem entrant en un entorn en el qual estan passant coses a l’àmbit digital que no són replicables a l’entorn físic. I que, per tant, poden suposar una font de valor i de riquesa. Una de les avantatges del digital es que es creen unes potencialitats de participació i d’audiència, que en el marc d’un esdeveniment físic són implantejables. De totes maneres, considera que el consum de continguts culturals digitals i en espais físics conviuran. El tancament dels espais culturals ha precipitat una reacció a l’àmbit digital, que es resituarà i trobarà el seu paper diferencial i de valor d’una manera complementària a la visita i participació física a una exposició o una activitat.

Conxita Oliver

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close