Exposicions

Carbonat de calci i ossos calcinats, l’obra negra de Frederic Amat

Quan encara es poden veure els llibres d’artista a ACVic, Frederic Amat inaugura una nova exposició a l’espai l’Albergueria. Amb el títol Obra Negra, Amat presenta una constel·lació de set quadres que tenen com a principal singularitat el fet d’haver estat pintats amb ossos calcinats i carbonat de calci.

Obra negra, Frederic Amat
L’Albergueria de Vic amb el suport d’ACVic – Centre d’Arts Contemporànies de Vic
Del 27 de novembre al 24 de gener de 2021

L’any 1968, Frederic Amat era un adolescent que tot just començava una incipient carrera artística. Aquell jove de 15 anys va decidir ocupar l’espai del sostre mort de casa dels pares i va instal·lar-hi un primer taller. Aleshores, Amat fumava puros.

A les parets de les golfes, hi va penjar postals i reproduccions de pintures que, a mode de referents, li servien per començar a traçar les primeres obres. Un dia va deixar-se un dels cigars encesos, amb tanta mala sort que va provocar un incendi a la teulada. En conseqüència, els llibres, els primers dibuixos i tot de records d’infantesa van quedar reduïts a cendres. “Tot allò material és efímer” li va recordar el seu pare, un cop resguardats de les flames.

Desolat, l’artista va trucar a Emili Teixidor amb qui, tot i fer pocs anys que es coneixien, ja havien establert certa confiança. L’escriptor va animar l’artista i per tal de pal·liar la pèrdua de la biblioteca cremada li va regalar un exemplar de El soldat plantat, on va escriure la següent dedicatòria:

“S’ha de cremar tot per tornar a començar amb més força que mai”

Emili Teixidor per a Frederic Amat,
24 de febrer de 1968

Aquesta dedicatòria segueix present en la vida de l’artista i d’alguna manera ressona amb força a Obra negra. Formada per set quadres, Obra negra és una peça pensada expressament per ocupar la sala d’exposicions de l’Albergueria i que ha comptat amb el suport d’ACVic – Centre d’Arts Contemporànies de Vic.

Gestionada pel Bisbat de Vic, l’Albergueria és un espai datat del segle XI i que, originalment, tenia la funció d’hospici per a pobres i passavolants. Segurament, el passat medieval de l’edifici ha portat Amat a fixar-se en els tractats d’alquímia. Prenent com a punt de partida el llibre L’Oeuvre au Noir, de Marguerite Yourcenar, Amat s’endinsa en la cerca de l’essencialitat i ressegueix el camí que intentaven traçar els alquimistes per tal de descobrir la pedra filosofal. Aquesta substància llegendària a què s’atribuïa la capacitat de convertir el plom en or, s’havia convertit en el principal cavall de batalla de la disciplina i, per aquest motiu, es coneixia la recerca en aquest camp com a Opus màgnum, Gran Obra.

Portada de l’edició catalana de Obra negra, de Marguerite Yourcenar i a sota la postal de l’exposició Obra negra, de Frederic Amat, on es pot veure una mostra del seu procés de treball. Fotografia de Blai Marginedas.

Segons els tractats d’alquímia, per tal de crear la pedra filosofal calia superar tres estadis –anteriorment quatre–, que implicaven canvis químics de color sobre la matèria. Nigredo, albedo i rubedo –o el que bé a ser el mateix, negre, blanc i vermell– eren els tres estats, a cadascun dels quals s’atribuïa una simbologia concreta. La primera de les fases, la d’ennegriment, segons els seus practicants, era l’estadi més complex del procés i implicava la separació de la substància i la seva dissolució.

Obscururm per obscurius
Ignotum per ignotius.

“Anar a allò que és obscur pel més obscur encara.
A l’incògnit pel més incògnit.”

Aquesta frase extreta del llibre de Yourcenar, explicita el motor que, al llarg d’aquest darrer any, ha impulsat el pintor a endinsar-se en la foscor de l’Opus Nigrum. El procés d’elaboració d’aquestes pintures no ha estat una tasca ràpida, sinó un procés de cocció lenta. Durant mesos, fins i tot durant el temps de confinament, l’artista va tenir els quadres penjats a l’estudi i diàriament anava fent anotacions i recollint referències que li servien per establir-hi un diàleg. A través d’aquest procés, Amat va arribar a concloure que l’obra no li demanava d’afegir més capes de detall, sinó tot el contrari, despullar-la de les pells per quedar-se sols amb l’essencialitat.

Tres de les pintures que formen Obra Negre. Fotografia de l’arxiu d’ACVic.

Tot aquest procés matèric comença amb la intenció d’utilitzar pigment negre elaborat a partir d’ossos calcinats. Aquest gest ritualitza l’obra i converteix Amat en un alquimista contemporani, que reflexiona sobre el significat d’endinsar-se cap a la foscor del procés creatiu.

A part de les lliçons alquímiques, en arquitectura, obra negra també és el nom que rep la primera fase d’un projecte, en què s’acota i es delimita l’àrea de construcció. En alguns dels quadres podem veure plantes d’edificis dibuixades amb pigment blanc fet amb carbonat de calci. El blanc pur contrasta damunt del negre intens del fons i atribueix a les obres l’aspecte de negatiu, tal com succeeix en revelar fotografies en una cambra fosca.

L’exposició s’acompanya d’un vídeo de quatre minuts de duració en què, a mode de dietari, l’artista presenta, de manera fins i tot performàtica, el procés de treball que l’ha tingut ocupat tot aquest temps. La pel·lícula s’acompanya de la banda sonora composta per cabosanroque, Pascal Comelade, Asso Stefana i Josep Seguí, a partir de Sounds of Hatari, de Henry Mancini.

En termes científics, la recerca de l’opus magnum de l’alquímia s’ha venut com una quimera sense sentit. Però el que denota aquesta incomprensió és una certa ignorància d’entendre aquesta recerca de forma metafòrica. Aquella recerca tenia com a propòsit aconseguir la llum eterna i, per tal d’assolir-la, era imprescindible anar més enllà de la foscor.

Blai Marginedas

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close