Exposicions

Carlos Saura. Passió per la fotografia

A Carlos Saura (Osca. 1932) se’l coneix sobretot per la seva faceta de director de cinema on ha aconseguit diversos guardons i està considerat com un dels millors directors espanyols, però també és un excel·lent fotògraf, director d’escena, guionista de teatre i escriptor.

Carlos Saura, fotògraf. Una vida rere la càmera
Centre d’Art Tecla Sala
L’Hospitalet de Llobregat
Comissariat: Chema Conesa
Fins al 10 de gener de 2021

El món del cinema
La seva primera experiència en el món cinematogràfic va ser amb el curtmetratge documental Cuenca (1958). Més endavant va filmar Los golfos (1960) i uns anys després va ser premiat amb l’Ós de Plata com a millor director al Festival de Berlín amb La caza (1965). Després vindrien altres pel·lícules que ja el van fer famós com Pippermint Frappé (1967), El jardín de las delicias (1970), La prima Angélica (1973) -aquestes  dues últimes  van rebre el Premi Especial del Jurat del Festival de Canes.-, Cria cuervos (1975), Mamá cumple 100 años (1979) –nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa-, Bodas de sangre (1981), ¡Ay Carmela! (1990) – Premi Goya al millor director i guió-, i Goya en Burdeos (1999) –premiada al Gran Premio de las Américas del Festival de Mont-real-. En total ha dirigit una cinquantena de pel·lícules. El 1980 li van concedir el Premio Nacional de Cinematografia.

Carlos Saura. Descans en el rodatge d’Ana y los Lobos, Madrid, 1972. © Carlos Saura.

Passió per la fotografia
Però a Saura l’ interès per la fotografia li ve de molt abans de dedicar-se al cinema, ja que als 17 anys ja va començar a fer fotografies. Va estudiar a l’Institut de Recerques i d’estudis cinematogràfics de Madrid, on també va ser professor durant uns anys. El 1951 va fer la seva primera exposició fotogràfica a la Real Sociedad Fotográfica de Madrid i amb els anys ha acumulat unes 500 càmeres. La primera va ser una Leica que li va permetre fotografiar a la seva família, que van ser els seus primers models.

El primer  autoretrat –tema que també apareix a l’exposició de la Tecla Sala- se’l va fer amb una càmera que va adquirir a El Rastro madrileny. A la segona meitat dels 50 es va dedicar uns anys a fer de fotògraf professional al Festival de Música de Granada.  En aquell temps també va recórrer Espanya per observar in situ la realitat del país, molt allunyada del que es deia de manera oficial. Captava una societat trista i preocupada, que vivia en la marginalitat més absoluta. Els personatges anònims que apareixien es podien trobar a qualsevol part del país.

L’any 2000 exposà Años de juventud 1949-1962 al Círculo de Arte de Madrid. Cinc anys més tard va publicar el llibre Ausencias, una mena d’homenatge al món de la fotografia i l’any passat va fer una retrospectiva al Círculo de Bellas Artes de Madrid en col·laboració amb La Fábrica, on s’exhibien retrats, nus, fotos documentals, el Rastro, el flamenc, imatges familiars, l’Espanya dels 50, fotos de rodatges, sent el comissari el reconegut fotògraf y periodista murcià Chema Conesa, i que ara tenim l’oportunitat de poder contemplar-la a la Tecla Sala

Carlos Saura. Vittorio Storaro a Flamenco, 1995. © Carlos Saura.

Exposició Carles Saura, fotògraf. Una vida rere la càmera
En una entrevista recent que li van fer a Carlos Saura al diari El País , senyalava que “he emprat la imaginació per explicar històries que m’agraden i penso que també agradaran als altres”. Precisament això és el que el públic es trobarà quan vagi a veure l’exposició Carles Saura, fotògraf. Una vida rere la càmera.

A Saura se’l veu com un home del Renaixement, per la seva manera de mostrar la fotografia des d’un punt de vista eclèctic, encara que ho fa des d’una mirada ben singular. Podríem afirmar que la fotografia i el cinema van agafats de la mà, ja que la manera de representar ambdues formes d’expressió es mouen dins de la realitat més profunda. Fins i tot a nivell cinematogràfic, a Saura se’l considera com hereu del neorealisme italià.

L’exposició consta de 116 imatges en blanc i negre, polaroids, fotografies pintades, quaderns personals, llibres de fotografia sobre l’artista i material audiovisual. Concretament, hi ha un vídeo al final de la sala que serveix a l’espectador per endinsar-se en el món personal de l’artista, ja que parla de les seves experiències més properes i del seu amor per la fotografia.

El comissari fa un recorregut per la vida de Saura, unint les seves experiències personals amb les cinematogràfiques, ja que ambdues no es poden separar en absolut. Ho fa mitjançant diversos àmbits: Primer laboratori, Saura fotògraf, Fotògraf cineasta, Univers Saura, Fotosaurios, Polaroids i Video.

En el primer apartat, que correspon a Primer laboratori, es centra en el món de la família, que com hem comentat abans van ser els seus primers retrats. Apareixen les seves germanes Angelines i Mapi, així com la seva cosina Isabel a la platja de Suances (Santander). Mostra a la seva família tant per separat com en grup. La bellesa dels personatges que hi apareixen encara fa més captivadora la presa de les imatges. De fet, “són retrats serens i propers en què fa servir càmeres de format mitjà tot cercant un clar formalisme professional en la tècnica”.

Respecte del Saura fotògraf, són fotografies realitzades durant la segona meitat dels anys 50 mentre viatjava per Espanya, d’escenes de gent humil de diferents llocs, com per exemple Granada –on es veu a la ballarina britànica Margot Fontaine (1955) dins d’un cotxe mentre uns nens se la miren encuriosits. També hi ha imatges de Sevilla, Conca i Salamanca, com Nens en processó a La Alberca (1954) i Madrid, sobretot del mercat d’ El Rastro i el parc d’El Retiro. La seva mirada càndida “dota de veracitat letal la nua realitat de l’època”. I aquesta mirada la sap traslladar molt bé a l’espectador perquè se n’adoni del que succeeix al seu país.

Carlos Saura. El Dorado, Costa Rica, 1987. © Carlos Saura.

A Fotògraf cineasta s’exhibeixen un grup de fotografies relacionades amb el seu treball cinematogràfic, per això apareixen imatges d’alguns rodatges, cas de Descans en el rodatge d’Ana y los lobos. Madrid (1972), El Dorado. Costa Rica (1987), Vittorio Storano. Flamenco (1995), així com també altres escenes en què Saura no les dirigeix, sinó que acompanyava a la seva parella en aquell moment, l’actriu Geraldine Chaplin, mentre estava rodant i ell “era un mer espectador”.

L’Univers Saura és un àmbit ple d’experiències personals que tot i no haver rebut influències externes concretes, sí ha sentit interès per una sèrie de personatges importants, cas de Luis Buñuel, del que també hi ha un retrat a l’exposició que li va fer a Toledo el 1960. S’hi afegeix un retrat del director de fotografia italià Vittorio Storaro, guanyador de tres Oscars, del qui “recorda que va ser ell qui va dibuixar primer els seus esquemes de llum”. També el record del seu germà, el pintor abstracte Antonio Saura, un dels fundadors d’El Grupo el Paso i de la passió que sent per “l’ expressionisme descarnat” de Goya. I, sobretot, el món femení a través de les seves dones, ja que ha tingut diverses parelles, i per aquest motiu també són les grans protagonistes d’aquest apartat.

Un altra àmbit important, i a la vegada curiós, són els fotosaurios, o el que és el mateix, la manera tan personal que té d’intervenir sobre les fotografies aplicant-hi color, donant com a resultat una mena d’expressionisme fotogràfic, el que recorda l’obra fotogràfica de William Klein, que actualment exposa  a La Pedrera, que pintava els negatius impresos ampliats.

Finalment, l’ús de les polaroids per la seva immediatesa li ha interessat molt, ja que permet una certa intimitat documental, ja que “funcionen com un àlbum personal de fites que marquen la seva trajectòria, brotxades de memòria compartida”.

Ramon Casalé Soler

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close