Còmic / Llibres

Els drets laborals: la lluita sense fi

El dibuixant Alfons López i el guionista Pepe Gálvez reconstrueixen la vida e Salvador Seguí ‘El Noi del Sucre’ i la vaga de La Canadenca a la novel·la gràfica ‘8Hores’, amb la qual Pagès Editors inaugura la nova col·lecció de còmic en català ‘Doble Tinta’.

Tot va començar un dia en què el dibuixant Alfons López estava passejant pel carrer on havia nascut, el carrer Tallada, al barri de Sant Llorenç de Lleida: “vaig tenir la impressió que era un barri bombardejat, amb una població absolutament marginal. Només s’hi veien homes immigrants, i subratllo això d’homes perquè ni hi havia dones ni s’escoltavem jocs o rialles infantils”.

Seguint aquell passeig, López va arribar a la casa del mateix carrer Tallada on, el 1887, havia nascut Salvador Seguí, l’anarcosindicalista conegut com El Noi del Sucre. I es va adonar que “els nous habitants del barri tenien la mateixa manca de drets que els treballadors d’un segle abans”.

L’historietista va decidir que volia fer algun treball que hi aprofundís i, investigant, va veure que just aquell any -era el 2019- es celebrava el centenari de la Vaga de La Canadenca, un dels grans èxits reinvindicatius del sindicat CNT i del moviment obrer a Espanya, que va aconseguir no només millores salarials sino també la jornada laboral de vuit hores: “aquell era el senyal que s’havia de fer alguna cosa”.

López va explicar la seva idea al guionista Pepe Gálvez, amb el qual han col·laborat en obres com Assassinat a la mesquita, Color Café, Llegará el invierno i la biogràfica Mil vidas más, basada en la vida del lluitador antifranquista Miguel Núñez que va aconseguir el Premi Nacional de Còmic. Gálvez es va apuntar ràpidament i van decidir reincidir en el terreny de la biografia política, en aquest cas amb Salvador Seguí com a protagonista: el resultat és 8Hores, amb la qual Pagès Editors inaugura la col·lecció de còmic en català Doble Tinta.

Des d’aquell moment -segons explica Alfons López- “ens vam anar documentant cadascú pel seu compte, jo en l’aspecte gràfic i ell en l’històric; comptem amb l’avantatge que, com ja tenim una edat, tenim molta documentació i també els contactes per saber on en podem trobar més”.

8Hores arrenca amb l’assassinat d’El Noi del Sucre a mans d’un grup de pistolers a sou de la patronal -“la Barcelona dels anys 20 del segle XX s’assemblava a Chicago, que en aquells moments vivia la Llei Seca”- i després s’estructura com un llarg flashback que repassa els moments claus de la vida de Salvador Seguí amb la vaga de La Canadenca com  a eix central: els seus inicis en el sindicalisme, la seva estada a la presó, l’assemblea a la plaça de toros de Las Arenas que el va confirmar com a carismàtic orador, les seves diferències amb els sectors de la CNT partidaris de l’acció armada, la seva amistat amb Lluís Companys malgrat les discrepàncies ideológiques…

Explica Pepe Gálvez que “quan em vaig començar a documentar sobre El Noi del Sucre em vaig adonar de la potència narrativa que tenia una acció com la vaga de La Canadenca, tan carregada de dramatisme i enfrontament”, i subratlla que la principal diferència entre el seu còmic i el que Juste de Nin va dedicat a Salvador Seguí –El Noi. Vida i mort d’un home lliure- és precisament que “nosaltres anem saltant de la biografia particular a la història col·lectiva. En moltes pàgines el protagonista és el conjunt del moviment obrer”.

Paradoxalment, 8 hores reconstrueix la conquesta d’uns drets laborals que en aquest moment semblen en franca reculada: “ara hi ha empreses -per exemple algunes de les vinculades a les noves tecnologies- que estan desregulant molts drets adquirits, desprotegint el treballador i imposant unes jornades brutals i unes condicions pròpies no ja de la Revolució Industrial sinó del feudalisme. I és que res no es pot donar per guanyat per sempre més, hi ha una tendència permanent a retallar els drets socials”.

Crític i teòric a més de guionista, Gálvez confirma que 8Hores coincideix amb un moment d’eufòria del còmic de no ficció “a casa nostra però també a fora: hi ha moltes biografies i memòries, però també assajos i divulgació científica, per exemple. Gràcies a la no ficció, el còmic està recuperant una part dels lectors que ha perdut davant la competència de les sèries, perquè hi ha un públic no habitual d’historieta que descobreix que aquesta té una capacitat d’informar diferent a la literatura -per la dimensió gràfica- però també al cinema, perquè obliga a omplir les el·lipsis i dóna espai per reflexionar”.

De fet, aquesta novel·la gràfica recorre a un registre que hibrida la historieta amb l’assaig il·lustrat, ja que alterna les vinyetes amb les pàgines on predominen els textos explicatius. Alfons López recorda que “no és el primer cop que faig aquest experiment, ja ho vaig fer a la col·lecció Pasen y vean, on combinava l’humor gràfic amb la divulgació. I és que en aquesta història passen tantes coses que, d’una altra manera, hauríem necessitat 500 pàgines”.

D’altra banda, al dibuixant també se li va acudir un joc estilístic en el moment en què es va adonar que l’època d’El Noi del Sucre “va coincidir amb l’edat daurada de les pioneres revistes satíriques catalanes de començaments del segle XX. Així que vaig decidir inventar-me una publicació fictícia –Pu-Put!, parodiant el Cu-Cut-! i he dibuixat tres acudits seguint el tipus d’humor d’aquell moment, molt més blanc i suau que el que es faria més tard. Deu haver funcionat, perquè hi ha gent que s’ha pensat que eren acudits de l’època de veritat”.

8Hores està imprès amb el bitò que marcarà també les posteriors entregues de la col·lecció Doble Tinta. Jordi Cussà, Kap, Mariona Visa o Clara Tanit seran algun dels autors que s’hi publicaran properament, a un ritme de dos volums anuals; Pagès preveu anar publicant més tard les mateixes obres en castellà, dins el seu segell Editorial Milenio.

Xavier Roca
Llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat al diari 'Avui' i a 'El Punt Avui' escrivint sobre cinema, còmic, televisió i cultura en general, en crítiques, entrevistes, reportatges, informacions... És col·laborador dels digitals 'Catorze' i 'La Llança' i també ha publicat guions de còmic i humor gràfic en revistes com 'El Jueves' i diaris com 'Avui, 'El Periódico' i 'La Vanguardia'.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close