Còmic

Miguel Gallardo, a quatre potes

‘El gran libro de los perros’ -fet conjuntament amb la seva parella Karin Du Croo i publicat per Astiberri- és el llibre pòstum de l’il·lustrador i autor de còmic, mort el passat mes de febrer a causa d’un càncer. Gallardo va ser creador de personatges contraculturals tan cèlebres com Makoki i autor de novel·les gràfiques com ‘Maria i jo’.

No hi ha dubte que la mort -el passat mes de febrer- del dibuixant Miguel Gallardo ha deixat un buit insubstituïble en el món del i còmic i la il·lustració catalans. La seva desaparició transcendeix els límits dels aficionats al mitjà: el lleidatà no només va il·lustrar una ingent quantitat d’articles de premsa en diferents països -també portades de llibres i discos- sinó que el seu traç i els seus colors van guarnir sovint els carrers gràcies a la seva prolífica tasca de cartellista.

Si la darrera edició del GRAF -el festival de còmic indie que se celebra cada any a Barcelona- va acollir un record a Gallardo en forma d’una exposició on els seus col·legues li retien homenatge, el saló Còmic Barcelona de la Fira de Montjuïc haurà dedicat a aquest autor fonamental una gran exposició retrospectiva. No només això: a partir d’aquest any, el premi que el certamen atorga als autors revelació portarà el nom de Premi Miguel Gallardo. És un acte de justícia cap a un creador vinculat al saló des dels seus inicis: ell va ser l’autor del cartell de la primera edició, ara fa quaranta anys.

Ja s’ha dit del dret i del revés que Miguel Gallardo va ser un dels noms claus de la contracultura barcelonesa que va esclatar als anys setanta: va crear l’emblemàtic personatge Makoki per a les pàgines de Disco Exprés -juntament amb Juanito Mediavilla i Felipe Borrallo-, va col·laborar a la revista Star i va ser un dels membres fundadors de la llegendària El Víbora. En obres posteriors com Pepito Magefesa, Perico Carambola o Los casos de Perro Nick, el seu estil -deutor a parts iguals de l’escola Bruguera, l’underground americà i el creador de Popeye E.C. Segar- va evolucionar cap a una enlluernadora explosió gràfica farcida de cites, paròdies, referències i homenatges a la cultura pop i la història de l’art.

Autor en constant reinvenció, Gallardo va saber transcendir la gamberrada hilarant i el 1997 va publicar un llibre que seria pioner i decisiu per diverses raons: es tracta d’Un largo silencio, basat en les experiències del seu pare a la Guerra Civil espanyola -on va combatre al bàndol republicà- i a la postguerra. Seguint el rastre de la capital Maus d’Art Spiegelman, Gallardo va encetar un format poc habitual fins aquell moment en el còmic espanyol, però que ha fet fortuna aconseguint arribar a les prestatgeries de les llibreries generalistes: el de novel·la gràfica.

D’altra banda, Un largo silencio no només va obrir un camí seguit per obres tan interessants -fonamentades també en la memòria històrica i familiar- com El arte de volar, d’Antonio Altarriba i Kim, o Jamás tendré 20 años, de Jaime Martín, sinó que va inaugurar una fructífera nova etapa en l’obra del mateix autor. Una etapa de caràcter extremadament íntim i biogràfic, enfocada en l’autoficció.

D’aquest període, probablement els llibres més coneguts hagin estat el díptic format per Maria i jo -adaptat també al cinema- i Maria fa 20 anys, dedicats a la seva filla Maria, autista, i que van despertar en el dibuixant un nou vessant de conferenciant i divulgador.

També formen part d’aquest capítol els diaris de viatge Turista accidental i Emotional World Tour, fet en col·laboració amb el seu amic i col·lega valencià Paco Roca, un altre autor que, gràcies  a Arrugues -sobre l’alzheimer- va aconseguir interessar multitud de lectors aliens al món del còmic. I, finalment, Algo extraño me pasó camino de casa, on va plasmar -amb el seu incombustible sentit de l’humor- el sotrac que li va suposar el diagnòstic del tumor cerebral que finalment posaria fi a la seva vida.

Ara s’acaba de publicar la seva obra pòstuma: El gran libro de los perros (Astiberri), feta amb col·laboració amb la seva parella Karin Du Croo i inspirada per un altre membre de la seva família: la seva gossa Cala.

El mateix Gallardo reconeix en les pàgines del llibre que sempre havia sentit indiferència cap als gossos, i que més aviat sentia al·lèrgia a les responsabilitats i obligacions que comporta tenir-ne cura d’un. Fins que el 2019, i per insistència de Du Croo, van acabar adoptant una gosseta abandonada que -novament- li va canviar la seva perspectiva sobre molts aspectes de la vida.

Ple de tendresa i sentit de l’humor, El gran libro de los perros comparteix alguns dels trets dels còmics esmentats en els paràgrafs immediatament anteriors: el gust pel collage, la combinació de diari personal i àlbum de records, la barreja d’estils i textures, l’espontaneïtat de l’esbós improvisat.

I també la seva dimensió cívica: si Maria i jo -nascuda d’apunts i dibuixos que en principi no preveien ser mostrats en públic- va acabar sent una valuosa eina de visibilització de les característiques de l’autisme, El gran libro de los perros denuncia l’abandonament animal, s’endinsa en el procés d’adopció i parla de l’ensinistrament dels gossos d’assistència. En definitiva, mira el món a quatre potes.

‘El gran libro de los perros’, de Miguel Gallardo i Karin Du Croo
Xavier Roca
Llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat al diari 'Avui' i a 'El Punt Avui' escrivint sobre cinema, còmic, televisió i cultura en general, en crítiques, entrevistes, reportatges, informacions... És col·laborador dels digitals 'Catorze' i 'La Llança' i també ha publicat guions de còmic i humor gràfic en revistes com 'El Jueves' i diaris com 'Avui, 'El Periódico' i 'La Vanguardia'.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close