Còmic

Revindicant una pionera oblidada

Ignorada i menystinguda durant molts anys pels historiadors cinematogràfics, Alice Guy és considerada la primera persona que va dirigir una pel·lícula de ficció; també va fer avançar el llenguatge del cinema i va fundar l’ofici de productor executiu. La dibuixant Catel Muller i el guionista José-Louis Bocquet reivindiquen la seva figura en una novel·la gràfica exhaustivament documentada que Editorial Finestres publica en català.

El documentalista irlandès Mark Cousins és autor de la monumental i imprescindible sèrie Women Make Film, disponible a la plataforma Filmin i que reivindica el paper —gairebé sempre invisibilitzat i menystingut— de les dones directores en la història del cinema, des dels mateixos inicis d’aquest art i en tots els continents. De manera molt significativa, Cousins tanca Women Make Film amb una visita a la tomba d’Alice Guy.

Un homenatge que restitueix amb tota justícia la figura d’aquesta cineasta nascuda a França i a qui avui es considera ni més ni menys que la primera persona a introduir la ficció en el cinema, en la seva seminal pel·lícula La fada de les cols (1896). Alice Guy també va ser pionera en l’ús dels efectes especials, va assentar algunes bases del que seria el llenguatge cinematogràfic i va fundar l’ofici de productor executiu.

Pàgina interior del còmic ‘Alice Guy’

I, paradoxalment, Guy continua sent una gran desconeguda fins i tot per a molts cinèfils que creuen conèixer les fites indispensables de la història del cinema.

Ara, la novel·la (bio)gràfica Alice Guy ve a posar Guy al lloc que li correspon; un exercici que, en els darrers anys, han emprès també l’esmentat Mark Cousins o la cineasta Pamela B. Green, autora de l’excel·lent documental La pionera, que investiga la vida i obra del personatge a través d’una estructura detectivesca.

Els autors d’Alice Guy són la dibuixant Catel Muller i el veterà guionista (i teòric del còmic) José-Louis Bocquet, autors prèviament d’altres biografies com Kiki de Montparnasse, Olympe de Gouges i Josephine Baker. L’editorial Finestres es va estrenar l’any passat amb Intrèpides, de Pénélope Bagieu —trenta perfils de dones que han obert camí en els seus respectius àmbits— i, de manera totalment coherent, és qui ara publica Alice Guy en català.

Pàgina interior del còmic ‘Alice Guy’

Pautada per unes separacions de capítols en clau arquitectònica que mostren les cases i edificis clau en la vida de la protagonista —i que fan pensar en els interludis narratius del canadenc Seth—, el còmic repassa de manera prolixa la vida d’Alice Guy des de la seva infantesa fins a la seva mort: és una biografia canònica i ortodoxa narrada en estricte ordre cronològic, en la qual els principals esdeveniments íntims del personatge es trenen amb la història col·lectiva.

El llibre mostra la lluita d’Alice Guy —que va iniciar la seva trajectòria professional com a secretària de la Companyia General de Fotografia de Max Richard— per obrir-se camí enmig de la societat patriarcal i, més tard, per veure reconeguts els seus mèrits: el mateix George Sadoul, influent historiador cinematogràfic, atribueix d’oïdes les seves pel·lícules a Henri Gallet en el llibre Pioners del cinema.

Pàgina interior del còmic ‘Alice Guy’

Muller —que fa gala d’un eficaç ús dels grisos— i Bocquet retraten de manera evocadora la febril excitació tecnològica del canvi de segle i el naixement de la indústria cinematogràfica, i introdueixen en la història aparicions -en alguns casos de pes dramàtic, en d’altres pràcticament cameos- de personalitats com l’inventor i productor Léon Gaumont, els germans Lumière, Gustave Eiffel, Georges Méliès, l’escriptor Louis Feuillade, Buster Keaton i Charlie Chaplin.

Alice Guy està elaborada a partir d’una exhaustiva documentació: de les seves gairebé 400 pàgines, més de 70 estan dedicades a una cronologia il·lustrada de la vida de la protagonista i als principals esdeveniments relacionats amb la invenció del cinema, a les biografies de les principals persones que la van envoltar i a la bibliografia i filmografia consultades. El conjunt és un vigorós cant a la creació artística i alhora una obra rigorosa i didàctica.

Xavier Roca
Llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat al diari 'Avui' i a 'El Punt Avui' escrivint sobre cinema, còmic, televisió i cultura en general, en crítiques, entrevistes, reportatges, informacions... És col·laborador dels digitals 'Catorze' i 'La Llança' i també ha publicat guions de còmic i humor gràfic en revistes com 'El Jueves' i diaris com 'Avui, 'El Periódico' i 'La Vanguardia'.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close