«Composició IV» de Vassili Kandinski

Didàctica de l'Art

 L’art és una pluja de sentiments i d’emocions que trobem representats en quadres, escultures, edificis o en la música. De vegades ens sentim identificats amb l’obra, fins i tot li atorguem un significat que coincideix amb el que volia transmetre l’artista. Hi ha obres complexes que combinen diferents formes artístiques, aquesta complexitat fa que la incidència sobre els nostres sentiments sigui més gran. Avui parlarem de colors, formes i música i el resultat serà sorprenent.

A inicis de segle XX apareix l’art abstracte que deixa de banda la figuració per donar valor a un nou llenguatge basat en els colors, les formes i les textures que per l’artista tenen un significat molt personal, fruit de les experiències viscudes. La Composició IV (1911), creada per un dels precursors i referents de l’art abstracte,  Vassili Kandinski, és una obra que neix dels sentiments que generen de forma paral•lela la pintura, la música i el relat de l’antiga mitologia nòrdica.

Vassili Kandinski,  va néixer a Moscou el 1866 en el si d’una família burgesa. Els seus pares el van educar en l’art i la música i quan va arribar l’hora es va matricular per estudiar la carrera de Dret. De l’exercici de l’advocacia li agradava la proximitat amb la gent, però prop del tombant de segle, dos descobriments van provocar un gir a la seva vida.

El primer va ser en escoltar l’òpera Lohengrin de Wagner. Mentre sonava aquella apoteosi de sons, va tancar els ulls, i va deixar que la música penetrés dins seu. Cada nota donava vida a una gama infinita de colors, que canviaven d’intensitat amb la melodia i que es feien mes grans o petits en funció de l’harmonia. La sensació que li produí allò que havia viscut dins seu durant el concert, el va captivar perquè va pensar que la música és una forma d’art que pot impressionar sense necessitat d’acompanyar-la d’imatges ni representacions.

Pallers és una sèrie de vint quadres pintats entre la fi de l’estiu de 1890 i la primavera següent, coneguda pel seu ús temàtic de la repetició per mostrar la percepció de la llum en diferents moments.

El segon descobriment va ser l’obra Pallers de Monet, que Kandinski va poder veure en una exposició de pintura expressionista francesa celebrada a Moscou. El debat intern que va generar aquest quadre en l’artista el va trasbalsar d’una manera extraordinària. Kandinski sempre havia pensat que la representació detallada de la realitat no era tasca que ell pogués assolir de forma solvent ja que no se li donava bé. Així és que quan va es va trobar amb els Pallers de Monet que no estaven perfilats, sinó que eren un conjunt de pinzellades que vistes des de lluny donaven un aspecte perfecte de paller, va quedar impactat, perquè Monet era considerat un gran pintor. Al principi es va sentir contrariat i va menysprear l’obra, segons ell poc acurada, però ràpidament  s’adonà que si aquells pallers eren tan exitosos, potser era perquè era possible crear obres transcendentals sense figuració.

Va ser aleshores que Kandinski va abandonar la seva feina d’advocat per dedicar-se de ple a la pintura, primer impregnant-se de les composicions impressionistes, després les taques, els colors i les línies van anar prenent protagonisme, fins que van esdevenir els únics elements de la seva obra artística.

Composició IV

Kandinski va pintar, a Alemanya, la seva Composició IV, on va expressar en un llenç els sentiments i emocions que provocava en ell la música. En aquest cas el va inspirar de nou Wagner i la seva obra L’Or del Rin una de les quatre òperes de l’Anell dels Nibelungs, un anell que porta la sort i la dissort a aquell que el llueix.  Fixem-nos en els detalls.

1

 
Trobem dues línies negres traçades al mig del quadre que provoquen una divisió buscada per l’artista, i que són també un contrast d’emocions. Un contrast entre el dinamisme i moviment que hi ha a l’esquerra del quadre amb la calma i serenor que transmet la part dreta. Tot i que hi ha dues parts ben diferenciades, la lluminositat dels colors provoca una unitat entre les dues parts.

1

Aquesta part més dinàmica hi podem observar com dos cavallers lluiten, amb els seus sabres, per sobre de l’arc de Sant Martí, un arc que està entre muntanyes i que alhora pot ser també un pont sobre el riu Rin.

1

Unes barques amb remers que semblen “navegar” sobre les muntanyes. Els remers han perdut l’or just quan la música de l’òpera comença a fer vibrar el públic. El groc, la vida és per tot arreu.  La inclinació de les muntanyes transmet moviment, a l’hora tres cavallers amb barrets vermells, símbol de l’alegria, porten llances (les línies centrals), per atacar. Un moment tens, àlgid, un punt de l’òpera de màxima sonoritat, commovent les emocions de qui l’escolta.

1

Intuïm el cim de la muntanya, coronada amb un castell, un edifici majestuós, però estàtic. Potser el castell de Wotan,  pare dels déus, on van a parar els morts, potser per això el cim de la muntanya és del color blau de la tristesa. Dues figures que sobresurten amb dos colors diferents, parades, com si observessin el castell. Després del moment àlgid de l’obra, arriba la tranquil·litat, la serenor.

1

Tombades sobre la muntanya, d’un color càlid, unes figures que semblen abraçar-se, potser són Wotan i la seva dona dormint, just abans de veure el seu castell.

Kandinski és un dels pares de l’art abstracte. La paradoxa és que tot i tractar-se d’una obra abstracte, ell mateix va donar pistes sobre la presencia de figures com ara cavallers en lluita, el castell o un turó. Això ens porta a una contradicció, l’art abstracte és la renuncia voluntària a la figuració. Aquesta és la primera Composició de Kandinski, més tard, en faria altres també inspirades en obres musicals, tanmateix, Composició IV és la culminació de l’exercici de portar els sentiments produïts per la música a la pintura.

Muntatge gràfic: Xavier Cáliz

Xavier Trench
Xavier Trench: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close