Arts escèniques

Dansa tradicional i contemporània

En les dues peces anteriors van donar-nos pautes per entendre millor l’evolució i les pistes bàsiques des de les quals gaudir de la dansa contemporània. Toni Jodar i Beatriu Daniel tenen un amplíssim bagatge, compromís i coneixement del sector. I amb el seu projecte Explica Dansa han voltat per tot arreu: a la recerca d’un públic cada cop més interessat en aquesta art escènica, amb qui fer gaudir del descobriment, les preguntes i una contaminació activa entre moviment, pensament i acció. A l’estiu, al Festival ÉsDansa, van preestrenar un dels tres formats amb què estan treballant: “TRA TRA TRA – Tradició”.

Per diversos motius, però sembla que us heu reinventat una mica en la producció d’aquesta nova peça, oi?

BEATRIU DANIEL: Darrere nostra hi ha un equip de gent que són ànima i part fonamental del projecte; i la pandèmia va acabar de dibuixar els formats. Amb la Bàrbara Raubert i l’Helena Tornero, responsables de la dramatúrgia, vam veure que una versió digital en directe podia ser una magnífica proposta. A mig camí entre l’acció escènica i un streaming. Una mena d’híbrid.

TONI JODAR: La presencialitat agafa sentit, perquè és l’essència de la dansa, el moviment, que amb el discurs i el relat, característica del nostre treball, aquí arriba de manera multifocal, en pantalla i en directe.

BEATRIU DANIEL: Però aquest és només un dels formats, perquè a l’abril, per al Mercat de les Flors, estem acabant d’enllestir la peça escènica; i des de fa uns mesos desenvolupem els tallers. Està sent un viatge molt bonic, amb gent com la Montse Colomer, que pertany a aquesta generació especial de la dansa a Catalunya i molt vinculada amb la tradicional. I la feinada de Tristán Pérez-Martín en el vessant tecnològic: vídeo i fotografia. Així com la col·laboració en l’àrea de comunicació del Centre Artesà Tradicionàrius, amb la Sara Peralta.

Després de les dues anteriors peces centrades en la dansa contemporània, ara us atanseu a la tradicional, per què?

T.J. Seguint el rastre pedagògic o de formació amb la qual fa anys que treballem, a “Tradició” -que és el títol d’aquest format parlem dels referents, l’origen, les influències, i la connexió amb la contemporània.

B.D. Una performance pedagògica o conferència ballada, com ens agrada dir-ne. I en un àmbit bastant desconegut per a nosaltres: pensa que portem des del 2017 investigant.

Aquest és el tercer Projecte de les Conferències Ballades d’Explica Dansa. ©Tristan Perez-Martin

Els tallers són un altre aspecte del projecte, la segona: ens podeu explicar en quin sentit?

B.D. El taller dóna l’oportunitat de treballar amb els grups folklòrics d’allà on anem. Les cases de dansa contemporània, a Espanya, són poques i és una magnífica oportunitat per a ells.

T.J. Perquè això possibilita que la contemporània, que és un fenomen molt urbanita de grans ciutats sobretot de Barcelona, Madrid i País Basc, es trobin amb un fet quasi universal com és la tradicional i popular i així s’apropin aquests dos llenguatges.

És una impressió encertada pensar que des de la contemporània hi ha hagut sempre interès a atansar-se a la tradicional però no a l’inrevés?

“Laia Santanach, Miquel Barcelona, Lali Ayguadé, Magí Serra, …” van recitant de memòria.

T.J. Aquesta era una de les tesis d’entrada, que als inicis vam poder copsar en residència a l’Aragó i Euskadi. Però si tu t’apropes amb respecte, amb interès per la seva sensibilitat, se supera la idea dicotòmica entre “modernitat” i ”antigor.” I a partir d’aquí és possible el diàleg.

B.D. Però hi ha experiències prèvies, com els Kukai Dantza, on des de la tradició es busca el contacte amb noves maneres de treballar i actualització.

T.J. I alerta perquè ells donen una gran lliçó i és el nus essencial de la qüestió. Aposten per convidar coreògrafs contemporanis que “utilitzen” els ballarins. Una opció molt criticada allà perquè cal plantejar-se si no és des de la mateixa tradició, des de dins, amb els recursos i eines necessàries, qui opti per aquesta “contemporanització.”

Ballarins i públic amant de la tradicional, pel que fa al codi d’interpretació i també al reconeixement, creieu que podrien gaudir igualment de la contemporània?

T.J. No comparteixen certes estètiques, és cert, perquè els hi poden semblar massa llunyanes. I perquè hi ha una vinculació directa entre aquelles danses, la identitat i l’arrel culturals.

B.D. I tampoc es posa gaire en valor la dansa tradicional, més enllà de la Festa. La nostra estratègia és, justament, sumar, integrar i dialogar entre tots dos mons.

T.J. Quan jo vaig entrar a estudiar a l’Institut del Teatre, s’hi feien tallers i hi havia connexions. Després es va disgregar i vam perdre opcions de porositat. Cosa que no va passar amb la música. Aquest és un altre dels interessos de la nostra proposta: normalitzar unes relacions que, sovint, estan trencades per desús.

El format híbrid, entre presencial i digital, és una de les característiques de la peça. Foto: Martí Albesa

I a l’abril, la tercera part d’aquest projecte, al Mercat de les Flors.

B.D. Fira Mediterrània de Manresa ha apostat pel projecte, també en l’actual edició. L’any passat hi vam fer un laboratori amb en Roger Bernat. I d’aquí van sortir moltes de les idees amb les quals estem treballant.

T.J. On ens agradaria la participació del públic, però encara queda molt per a això i ja veurem. 

“TRA TRA TRA – Tradició” ens acostarà a la dansa tradicional amb els ulls oberts, amb la constatació que és ben viva i la consciència clara que comparteix amb la contemporània un mateix moment i espai històrics. I ho farem de la mà d’una manera de fer i viure la dansa, que encarnen la Beatriu i el Toni, com poques persones en aquest país.

Jordi Sora
Jordi Sora: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close