Altres gèneres

DONALLOP: hem fet en vuit mesos el mateix nombre de concerts que fèiem normalment en un any

Donallop, format per Joana Pol i Pere Bestard, és una de les propostes provinent de les Illes Balears, en concret de Mallorca, més interessants. Després de jugar amb els sons folk als seus dos primers treballs Milestones (2014) i Misteris de Sa Vida (2017), actualment estan de gira presentantel seu tercer treball per títol Crisàlide (Satelite K 2019). Crisàlide ja en format de trio amb la incorporació del bateria Josep Servera, és un recull d’onze temes de dream pop enregistrat sota la producció de prestigiós productor, Paco Loco.

Entrevistem Joana Pol i Pere Bestard per parlar de Crisàlide, de la seva rebuda, dels seus directes però també de la situació de l’escena musical balear.

Donallop. Foto: Biel Modono.

La primera i obligatòria pregunta. El passat mes d’abril vàreu publicar Crisàlide el vostre quart treball i amb el segell de Satelite K. Ara que ja  han passat nou mesos des de la seva gestació, quina valoració en feu d’ell i la seva acollida?
Joana Pol. En general estem molt contents. La veritat és que amb aquest disc, la gira ha estat més intensa, hem fet en vuit mesos, més o menys, el mateix nombre de concerts que fèiem normalment en un any sencer. Per tant entenem que la gent l’ha acollit bastant bé. Per això com més el rodes, més notes com les cançons van creixent.

Amb Crisàlide, heu fet un canvi substancial de sonoritats ja sigui en disc com en directe (format trio) jugant amb l’autotune, temes més ballables i sons al més pur Beach House, The XX Angus &Júlia Stone o Cigarettes After Sex. Estem davant d’un treball de maduresa de Donallop fruit potser dels canvis substancials en les vostres respectives vides?
Pere Bestard. Aquest disc va ser diferent respecte els altres perquè vam decidir que la Joana agafés la direcció artística i la curació de ses cançons a partir d’uns grups de 80 temes. És un disc molt més madurat. No sabem si nosaltres hem madurat però el que sabem és que les cançons sí. Vam començar a treballar-les al  gener 2018, al juny 2018 les vam enregistrar i el disc va sortir el 2019. Per tant vam tenir més d’un any per poder treballar ses cançons ja fos en estudi, conceptual, artístic, fotogràfic, de discurs i evidentment el directe.

Acabeu de tornar de fer una sessió d’enregistrament a l’estudi de Paco Loco que ja us va coproduir Crisàlide. Ens podeu fer un petit tast dels nous temes? Formaran part d’un nou LP o en canvi serà un EP?
Joana Pol Riu- L’última pregunta no la podem contestar perquè ara com ara encara no ho tenim clar. Quan a les cançons, hi ha una voluntat continuista respecte Crisàlide però sense perdre la capacitat d’investigar, de sorprendre àlbum darrere àlbum com hem anat fent en tots ells.

Com es preveu l’agenda de Donallop de l’any 2020? Gira de tancament final de Crisàlide i aleshores en algun concert anar introduint les vostres noves composicions?
Joana Pol -Riu-: Això podria passar. De fet ja fa força temps que no fem això de posar en rodatge noves cançons abans que les editem i potser aquest cop passa. Encara tenim pendent tancar les dates que es queden de Crisàlide que en són unes quantes.

Pere Bastard: Estem contents perquè aquest any 2020 visitem nous llocs com Gandia, Olot, Cervera, algun concert internacional que està a l’horitzó. Ens fa molta il·lusió els segons anys de les gires. Amb Misteri de sa Vida ja va ocórrer. És quan veiem que el disc pot seguir una segona temporada, la gent l’acull i notem que podem exposar la nostra música en el màxim de llocs i públics possibles.

Ara que ja fa pràcticament 4 anys que ja vàreu decidir establir-vos a Catalunya, en concret a Solsona, quina valoració féu del panorama musical català ja sigui de les seves bandes com de les seves programacions?
Joana. Nosaltres estem molt contents d’haver nascut en aquest moment, realment creiem que la música i les connexions que fa el públic amb ella estan en un moment de canvi com de renaixement. Ens fa contents formar part del panorama que tenim pel que fa a nivell de companys com de veure el nivell de programacions que es fa a l’alçada de qualsevol altra programació d’altres països.

Pere. Nosaltres, els nostres objectius sempre han estat que els àlbums poguessin passar regularment pel País Valencià, com per Catalunya com per les Illes. Això és una cosa que amb Crisàlide ho hem pogut fer. Això vol dir que una cosa s’està coent perquè ens han donat aquesta possibilitat.

Joana : Hi ha voluntat de connexió, de rebre bandes que no siguin pròpiament d’aquest lloc. És importantíssim fer aquest trànsit. Nosaltres vàrem fer aquest pas important de venir a viure a Catalunya pensant en poder transitar més perquè des de les Illes tot era molt més complicat tot i les ajudes que si ens poden atorgar. Només la despesa de ficar-se en un vaixell o en avió, en lloc de cotxe (com fem ara) per arribar a la Península, ja encareix i limita les possibilitats. Nosaltres, a part de professionalment, en l’aspecte personal també vam fer decidir fer el salt a viure a  Catalunya per poder viure més vivències personals. Aquestes vivències ens ha permès narrar més coses en les nostres cançons. Crisàlide és fruit d’aquesta situació.

Donallop. Foto: Albert Capó.

L’escena musical mallorquina sembla que de mica en mica vagi collint bones collites en forma de bandes que, per sort, fan el salt a escala nacional com també internacional. En canvi, des de fora, a un servidor li dóna la sensació que el seu circuit de programació musical està una mica estancat, amb locals i alguns festivals que sobreviuen per poder aportar programacions de qualitat. Ho veieu realment així?
Joana. És cert que a Mallorca cada cop hi ha més alternatives privades que estan tenint més repercussió. És veritat que Mallorca sigui un espai difícil de vehicular pel que fa a públic, que sigui més difícil fer coses noves. Tot i aquest panorama tenim ara projectes nous com per exemple el Mallorca Live o el MoboFest, un festival molt interessant impulsat per gent jove.
Aquesta gent jove ho fan impulsats de crear els seus propis festivals perquè no hi ha ningú que els oferís el que ells volien veure. Per tant sí que és cert que està una mica estancat però florint d’alguna manera amb brots molt petits. En el cas de  Mallorca és com un micromón i realment quan algú està al sud de Mallorca i s’ha de moure fins al nord de l’illa és com per si a un català de Tarragona li proposessis anar a veure un concert a Girona.

La població a les Illes a l’estiu puja considerablement. No creieu que podria ser una manera d’atraure un tipus de turisme una mica més cultural si s’ofereixen programacions potents en aquest àmbit?
Joana. No sé si realment s’ha intentat com es deuria o si els intents fets, s’han quedat en això, en simples intents. A més, si els mallorquins ja ens despistem amb sol i la platja, imagina’t els turistes que venen allà quinze dies. Seria molt interessant que des del Govern tiressin per fer política cap al turisme cultural, sostenible però realment ho veig molt complicat.

Properes dates:
1 de Març- Pollença- Diada de les Illes Balears, el Club
6 de Març- Olot-Sala El Torín
7 de Març- Rupià-Doskiwis Bar
14 de Març- Cervera-La Cova
21 Març-Algemesí, València- La Casa Contonera
27 Març-Eivissa-Sa Qüestió
28 Març-Formentera-Centre Gabrielet
18 Abril-Palma-Arxiduc.

Eduard Sant Chalois

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close