Llibres

El còmic fa memòria

Paco Roca, Nora Krug, Sole Otero i Joe Sacco emmirallen els records íntims en la memòria col·lectiva dels seus respectius països en les seves últimes novel·les gràfiques.

No deixa de ser representatiu que la novel·la gràfica més coneguda -en part gràcies a la seva adaptació cinematogràfica- del valencià Paco Roca sigui Arrugas, sobre els malalts d’alzheimer. I és que el gruix de l’obra d’aquest guionista i dibuixant gira al voltant del tema de la memòria: la memòria dels dibuixants de l’editorial Bruguera a El invierno del dibujante, la memòria dels republicans espanyols que van lluitar contra el nazisme a Los surcos del azar, la memòria d’una casa familiar a través de les diverses generacions que hi han viscut a La casa…  

Ara l’autor acaba de publicar la seva nova obra, Regreso al Edén (Astiberri), on pren com a leit motiv una de les manifestacions físiques -així ho era en l’època predigital, almenys- de la memòria i el record: la fotografia.

‘Regreso al Edén’, de Paco Roca

Perquè, agafant com a McGuffin una imatge familiar de la seva pròpia àvia presa el 1946 a l’antiga platja de Natzaret de València, l’autor traça un fresc punyent i emotiu de la societat espanyola durant la postguerra i el franquisme.

Dibuixada amb uns tons deliberadament apagats i cendrosos, amb una limitada paleta cromàtica molt escaient per a una època tan trista i grisa com la que descriu, Regreso al Edén recorre un seguit de circumstàncies que poden ser comunes a les de qualsevol de les nostres famílies: l’estraperlo, l’amuntegament domèstic, l’explotació laboral, el masclisme, l’ofec de la religió, la propaganda nacionalcatòlica, el cinema com a evasió… I ho fa amb subtilesa costumista, amor pel detall i tendresa cap a uns personatges fal·libles i vulnerables.

La genealogia familiar com a mirall de la memòria col·lectiva és també invocada per Nora Krug a Heimat (Salamandra Graphic), una espectacular combinació de còmic, literatura i llibre il·lustrat on l’autora -pertanyent a la segona generació d’alemanys nascuts després del final de la Segona Guerra Mundial- furga en els records de la seva pròpia nissaga per exorcitzar els seus fantasmes i els de tot el país.

Després de viure gairebé vint anys als Estats Units, i esperonada per la sensació de rebuig i incomoditat que sovint ha provocat el seu origen germànic, aquesta il·lustradora es va llençar a investigar les vides dels membres tant de la família de la seva mare com de la família del seu pare durant el règim nazi, disposada a assumir la veritat de les descobertes que fes. I disposada també, en paral·lel, a reflexionar sobre la identitat cultural alemanya, sobre les arrels i sobre la història de l’Europa del segle XX, integrant quaderns de notes, fotografies, correspondència personal, documents oficials, retalls de premsa, imatges publicitàries…

L’argentina Sole Otero també s’ha basat en la seva família per mostrar diverses etapes de la història del seu país a Naftalina (guanyadora del premi Fnac-Salamandra Graphic) i per establir paral·lelismes entre el passat i el present argentins. Ambientada entre la Itàlia de començaments del segle XX i l’Argentina d’inicis d’aquest segle, aquesta obra copiosa on l’autora fa un notable desplegament de recursos gràfics i narratius transcorre en dos temps paral·lels protagonitzats per una noia de 19 anys -trassumpte de la mateixa dibuixant- i per la seva àvia, que li llega la seva casa quan mor. Una àvia que, segons ha dit Otero en alguna de les presentacions del llibre, “representa moltes dones de la seva generació que es quedaven a l’ombra del marit”.

Portada de ‘Naftalina’, de Sole Otero.
Pàgines de ‘Naftalina’, de Sole Otero.

Un cert to de realisme màgic és present en un còmic on la seva responsable parteix de la idea del “rebot dels conflictes entre una generació i una altra”.

En canvi, a Tributo a la tierra (Reservoir Books), el gran nom del còmic periodístic Joe Sacco recull la memòria d’una comunitat que no és estrictament la seva tot i que sí que és present al seu país, Canadà: la dels pobles indígenes nord-americans.

Joe Sacco es pren el seu temps per als seus exhaustius processos de documentació i investigació en primera persona: ara feia deu anys que no publicava un reportatge gràfic de llarga extensió. Però l’espera ha valgut la pena, i Tributo a la tierra acredita el mateix rigor i la mateixa profunditat que obres tan importants com Palestina, Gorazde: zona protegida o Notas al pie de Gaza.

A partir dels seus viatges i de les entrevistes mantingudes amb una gran quantitat de persones -trampers, caps indígenes, activistes socials- Sacco traça un monumental recorregut per la història de les nacions indígenes al Canadà, i per l’impacte en elles de l’arribada dels europeus, les seves conseqüències de la qual s’arrosseguen fins els nostres dies.

L’autor aborda l’explotació de recursos naturals com el petroli, el gas, els diamants o la fusta, la irrupció de la mineria i el fracking i les seves seqüeles no només medioambientals sino també en els estils de vida tradicionals. La marginació, el genocidi cultural, l’alcoholisme, la pobresa, l’evangelització forçada i la recerca de la identitat són alguns dels assumptes en els quals s’endinsa aquesta obra d’envergadura colossal.

Llicenciat en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat al diari 'Avui' i a 'El Punt Avui' escrivint sobre cinema, còmic, televisió i cultura en general, en crítiques, entrevistes, reportatges, informacions... És col·laborador dels digitals 'Catorze' i 'La Llança' i també ha publicat guions de còmic i humor gràfic en revistes com 'El Jueves' i diaris com 'Avui, 'El Periódico' i 'La Vanguardia'.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close