Música

El futur de les sales de petit format a casa nostra : un important planter de música en perill?

Clientela habitual independentment de qui toqui aquella nit, seguidors incondicionals de l’artista programat, melòmans que assisteixen regularment a concerts a la recerca de nous descobriments personals i finalment un grupet d’amics que involuntàriament entren al local  en qüestió per prendre una copa i escoltar música. Aquesta estampa habitual en sales de petit format i locals que programen els caps de setmana música en directe malauradament s’ha vist interrompuda aquests darrers tres mesos per culpa de la Covid-19. Quin futur a curt i llarg termini se’ls hi pot presentar a aquest format de sales? En reflexionem en aquest article.

El sector musical, com molts altres gremis professionals , està vivint un any 2020 molt turbulent en contrast als pronòstics d’alguns erudits que s’havien atrevit a pronosticar que estaríem davant l’inici d’uns possibles “nous feliços anys vint”. S’ha parlat, s’ha debatut a tort i dret, amb tota raó, del futur de les sales de gran i mitjà format, dels festivals i dels macroconcerts. En canvi, a un servidor li dóna la sensació que a casa nostra s’ha deixat una mica de banda la situació de les sales i locals de petit format molt presents a la majoria de municipis.

Big Bang Bar. ACN.

Aquests espais íntims de petit format són uns elements claus no només com a espai d’oci assequible per la població sinó també com a pedrera important per artistes emergents o amb propostes fora del circuit habitual. A part d’ajudar a promocionar el local i d’omplir hores normalment no d’alta afluència, molts propietaris d’aquests espais ho fan perquè són melòmans.

Tret de contades ocasions, aquests tipus de concerts en sales privades en si mateix no són rendibles pel propietari, ja que amb molta sort, amb la recaptació en concepte d’entrades i les consumicions del públic assistent, arriben a cobrir les despeses ocasionades per l’actuació corresponent. On realment, si la seva gestió és l’adequada, les principals fonts d’ingressos es produeixen a les hores posteriors a l’actuació sigui com a bar musical o directament com a discoteca.

La Sonora de Gràcia.

En els darrers temps, una nova modalitat que estan recorrent les sales de petit format copiant els seus “germans” més grans, és directament el lloguer de l’espai a canvi els músics es queden pràcticament amb la totalitat de la recaptació en taquillatge. Estem davant una situació on determinades sales es volen curar en salut i saben que amb aquest ingrés en forma de lloguer cobreixen les despeses mínimes d’obertura aquelles hores.

A les grans ciutats del nostre territori, en aquesta darrera dècada, s’hi ha afegit una nova font de preocupació per culpa de la creixent especulació en els lloguers dels locals en qüestió. Aquest fet provoca que moltes sales visquin sempre amb l’aigua al coll i cada cert temps es vegin obligats a renegociar els preus dels lloguers per poder subsistir o directament fins i tot canviar d’ubicació simplement pel fet de no poder assumir el preu de lloguer que li exigeix el propietari.

Sala Heliogàbal. Fotografia: Llibert Teixidó.

Actualment, amb les noves normatives causades per la Covid-19 de reducció considerable dels seus aforaments, sumant-hi a l’obligatorietat de l’ús de les mascaretes al seu interior, un bon nombre de propietaris d’aquests locals no s’hagin decidit a tornar apujar les persianes fins que la situació millori una mica i els hi resulta menys dolorós que seguint apostant per allargar els ERTOS  pels seus treballadors.

La norma dels dos metres de distància entre persones reduint al mínim contacte entre assistents (sovint grups d’amics) provoca que aquesta resulti molt difícil de complir. Per tal de regir al màxim les normatives, cada cop és més habitual que a part dels dispensadors de gel hidroalcohòlics, les mateixes sales adquireixen mascaretes per lliurar-les als clients que aquests no en disposin. Però clar, això els hi suposa una nova font de despeses.

Es pot entendre que una part de la població sigui reticent a anar a locals petits i tancats mentre no arribi la famosa i desitjada vacuna que immunitzi La Covid-19. Així mateix, en espais petits i amb un ambient distès, inconscientment algú pot distreure’s i oblidar-se’n de mantenir les distàncies adequades i sobretot l’ús de mascaretes i del gel hidroalcohòlic.

En canvi, estem en un moment que una part de la població està ociosa d’activitats culturals i de trobades amb el seu cercle d’amistat i de coneguts. Encara que a l’estiu, les propostes culturals a l’aire lliure resulten més interessant que les d’interior, les sales de petit format que reprenen les seves activitats, en el fons, estan llaurant positivament el seu futur sempre que no es produeixin rebrots que ens obliguin de nou a confinar-nos un parell de mesos. En el fons, el fet de tornar a aixecar les persianes i  de tornar a programar, indirectament estan enviant un missatge a la seva clientela habitual i als mateixos mitjans de comunicació que volen seguir vius tot i les evidents dificultats econòmiques.

Així mateix, aprofitant aquest moment de reflexió general que s’hauria d’estar fent, no podem deixar de banda alguns temes importants incòmodes que afecten el món musical i en especial als propietaris de sales musicals pendents de resoldre des d’un temps ençà.

El primer i el més habitual. La ja clàssica problemàtica entre músics i locals que els contracten sobre qui hauria d’assumir el cost de donar d’alta a la Seguretat Social. Els músics habituals a aquests locals defensen que, ja que els contracten i tampoc cobren una xifra astronòmica per cada actuació, hauria de ser la mateixa sala qui els donés d’alta sempre. En canvi, les sales defensen que ells ja els hi ofereixen un gran aparador amb tots els seus mitjans per actuar, i si a més han de donar d’alta els músics, això suposa un nova despesa important pel local més enllà de les clàssiques del tècnic de so, llum, electricitat i begudes. Per tant, defensen que els músics són qui treuen més rèdit econòmic. Totes dues parts tenen part de raó. S’hauria de trobar una manera que el músic ,encara que fos per un parell o tres de concerts trimestrals, pogués donar-se d’alta, sense que això li suposi una gran despesa.

En segon lloc, des de fa un cert temps i actualment més agreujat, les normatives de compliment que imposen els ajuntaments no estan del tot clares. Una sensació de confusió impera en l’ambient del sector, ja que cada ajuntament elabora les  seves pròpies normatives i a sobre cada cert temps, aquestes van canviant segons com els hi convé electoralment o per altres factors potents influents que pressionen al respecte. S’han produït situacions un pèl surrealistes com  per exemple premiar un sala amb la màxima distinció de la ciutat pel foment de la música de casa nostra i al cap d’uns mesos retirar-li la seva llicència de fer concerts.

Per últim, encara que la gran majoria de sales de concerts són de propietat privada, des dels estaments oficials haurien de fer front un pla d’ajudes considerable a llarg termini per tal d’ajudar-les. Són uns centres de creació artística considerable i com tal, s’haurien d’intentar protegir-les al màxim possible. No hem d’oblidar-nos que, tret de casos molt puntuals actuals de salt de Youtube o programes televisius, molts músics s’ha forjat actuant en sales de petit format. Sense Club Marquee de Londres, no hauríem viscut noms ja mítics com Rolling Stones, Eric Clapton, The Animals, The Who o Pink Floyd entre altres. El mateix es podria aplicar per exemple amb els músics de l’Estat de New Jersey amb Bruce Springsteen com a màxim exponent sense els múltiples locals musicals de tota la costa d’aquest estat.

Eduard Sant Chalois

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca