Secció: Actualitat

El diari Avui i l’evolució de l’art català

Va ser tot un esdeveniment, un d’aquells moments que ajuden a entendre i a explicar la història d’un país i una cultura. Era la diada de Sant Jordi de 1976, a les beceroles de la nova democràcia i el dia escollit –tota una càrrega simbòlica– perquè aparegués el primer número del diari Avui, el primer en català després de la dictadura.

L’arribada va ser celebrada des de prohoms destacadíssims –intel·lectuals, escriptors i artistes– fins a tota mena de ciutadans. Una de les singularitats més destacables d’aquella nova etapa va ser l’aportació dels diversos artistes –alguns dels més rellevants del país– que van donar obres al diari per constituir un fons d’art com a suport i aval a la iniciativa i a l’empresa editora.

70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual
Comissària: Pilar Parcerisas
Museu d’Art de Girona
Fin al 3 de novembre

'70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual', al Museu d'Art de Girona
’70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual’, al Museu d’Art de Girona

Un fons que forma un ric panorama visual i artístic, amb una majoria d’obres datades dels 70, època de la primera donació, i també dels 90, quan el fons es va completar amb una segona entrega. Tot aquest corpus és el que mostra l’exposició 70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual, una proposta expositiva elaborada per la crítica d’art, historiadora i comissària Pilar Parcerisas, qui, a banda de haver estat crítica d’art del mateix diari, va coordinar i impulsar l’ampliació del fons d’art des del 1994, moment en què s’hi van incorporar noves donacions de creadors més joves.

'70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual', al Museu d'Art de Girona
Parcerisas, explicant els detalls de ’70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual’, al Museu d’Art de Girona

L’exposició i el propi fons permeten una gran riquesa i varietat de lectures, sempre com a resultat de la generositat dels artistes. Amb el valor afegit que la majoria d’obres van ser fetes i donades al moment, cosa que confegeix al conjunt una empremta temporal de gran coherència.

La mostra, tal com detalla la comissària, exhibeix la part del fons que presenta una evolució de l’art català en un període de dues dècades: s’abandona l’informalisme orgànic i s’avança vers una abstracció que cerca una depuració del llenguatge que preconitza l’adveniment de l’art conceptual dels anys setanta, que deixa empremta en l’art de la dècada dels 90.

'70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual', al Museu d'Art de Girona
’70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual’, al Museu d’Art de Girona

El fons d’art de l’Avui, que és format per 580 obres, va ser adquirit l’any 2011 per la Generalitat de Catalunya –després de la fallida de l’empresa Premsa Catalana S.A, editora del rotatiu–, es va dipositar al Museu d’Art de Girona i es custodia avui en espais del monestir de Vilabertran. L’exposició vol ser la primera d’una successió de propostes expositives que permetin mostrar la diversitat i riquesa del fons del diari, “un dels conjunts més significatius d’art català de la segona meitat del segle XX”.

'70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual', al Museu d'Art de Girona
’70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual’, al Museu d’Art de Girona

En la mostra s’hi veuran obres d’autors com Francesc Abad, Andreu Alfaro, Erwin Bechtold, Joan Brossa, Francesc Català-Roca, Maria Teresa Codina, Montserrat Costa, Benet Ferrer, Joan Hernández Pijuan, Antoni Miralda, Joan Miró, Carles Pazos, Iago Pericot, Albert Ràfols- Casamada, Benet Rosell, Rosa Siré, Antoni Tàpies, Lluís Utrilla, Joan-Pere Viladecans o Jaume Xifra, entre molts d’altres.

'70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual', al Museu d'Art de Girona
’70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual’, al Museu d’Art de Girona