Còmic

Els reis il·lustrats

Arriben els Reis Mags i, com la lectura es una gran manera de compensar el distanciament social, des d’aquí llencem una sèrie de suggerències per regalar als amants del còmic i la il·lustració dels més diversos paladars.

Realitats paral·leles

Un dels còmics més importants d’aquest any distòpic s’ha fet esperar i no ha vist la llum fins el desembre; el resultat, però valia la pena. Es tracta de la monumental Matadero Cinco (Astiberri), l’adaptació de la clàssica novel·la antibel·licista de Kurt Vonnegut que ha dibuixat el barceloní Albert Monteys a partir d’un guió de Ryan North.

Molta gent es deu haver sentit aquests mesos una mica com Billy Pilgrim, el soldat que viu en diverses realitats paral·leles, que veu alterada la seva percepció temporal i que mai no sap què li passarà a continuació perquè ignora en quin moment de la seva vida apareixerà. Si ¡Universo!, publicada inicialment en format digital, ja va representar un pas endavant en l’obra de Monteys -que s’endinsava en la ciència-ficció sense abandonar el sentit de l’humor que sempre l’ha caracteritzat-, Matadero Cinco és una obra ambiciosa i majúscula, una ferotge faula sobre la condició humana.

La coexistència entre diferents dimensions és també el motor d’El Pacto del Letargo (Norma), de Miguelanxo Prado, un autor sempre rebut amb expectació i que en aquest cas basteix un thriller fantàstic sobre la naturalesa del mal i la relació de l’home amb el seu entorn jugant amb algunes de les mitologies màgiques de la seva terra, Galícia. Un cop més, Prado fa gala de la seva habitual exquisitesa cromàtica.

‘Josep’, en còmic

La potència del còmic biogràfic i de no ficció està tenint també un reflex en el cinema d’animació. Una de les mostres més brillants i guardonades dels darrers temps ha estat la pel·lícula Josep, coproducció catalana basada en la vida del dibuixant Josep Bartolí, que va passar per diversos camps de refugiats francesos arran del seu exili provocat per la Guerra Civil. Ara, Símbol Editors -que duu a terme una encomiable tasca en favor del còmic en català, amb obres com Dins els boscos de Sibèria, de Virgile Dureul- publica Josep en format de novel·la gràfica, signada pel mateix director de la pel·lícula -el director francès Aurel- i amb traducció de l’escriptor Joan-Lluís Lluís.

Dibuixant el confinament

La feina de dibuixant de còmic ja arrossega des de sempre un cert component de confinament, i per tant no és d’estranyar que aquest any hagin estat unes quantes les obres que han abordat el tancament imposat a causa de la Covid-19. Una de les més brillants ha estat Una pandèmia d’estar per casa (Males Herbes), del polifacètic dibuixant, monologuista i cantant Roger Peláez. Sempre càustic i irreverent, Peláez -conegut a les xarxes com @maximclatellot- es va proposar fer una pàgina diària durant el confinament per recollir les seves reflexions claustrofòbiques, i aquest llibre n’és el recull.

Un origen similar té la darrera obra d’un altre home renaixentista, el músic,  il·lustrador i cineasta Víctor Coyote -exlíder del grup Los Coyotes-, que a Días de alarma (Salamandra Graphic) també recopila les tires que va anar dibuixant mentre va estar tancat a casa, amb una barreja d’ironia, estupefacció i melanconia.

Memòries i autobiografies

La pandèmia apareix parcialment a Algo extraño me pasó camino de casa (Astiberri), l’últim còmic de Miguel Gallardo nascut -com part de la seva obra- de l’experiència personal. Si en d’altres ocasions l’autor ha recorregut a la biografia del seu pare (Un largo silencio), a la relació amb la seva filla (María y yo) o als seus viatges (Turista accidental), en aquesta ocasió signa la crònica d’un fet que li ha esdevingut aquest any: l’aparició -amb operació inclosa- d’un tumor cerebral. El llibre té molt de quadern de notes vitalista i -inevitablement- ple de sentit de l’humor.

Un dels autors espanyols pioners a abordar l’autobiografia -en sèries com Paracuellos, Barrio o Los profesionales- ha estat Carlos Giménez. Al seu últim àlbum, Es hoy (Reservoir Books), Giménez tanca la que ell mateix ha anomenat Trilogía crepuscular després de Crisálida i Canción de Navidad. El seu habitual alter ego Pablo és el protagonista d’una melancònica -i també plena d’humor negre- reflexió sobre la decrepitud i el pas del temps en què s’enfronta cara a cara a la seva pròpia mort. Un tancament de cicle que, de tota manera, no suposa un testament artístic, ja que el mateix Giménez té a punt de publicació una nova obra, Mientras el mundo agoniza.

Gabrielle Bell va néixer a Gran Bretanya però se’n va anar a viure a Califòrnia quan tenia cinc anys, i s’ha fet un nom dins el panorama del còmic independent nord-americà gràcies a obres com Cecil y Jordan en Nueva York. Part de la seva obra se sustenta en una important base autobiogràfica, i a Todo es inflamable, que acaba de publicar La Cúpula, revisa la relació amb la seva mare des del moment en què a aquesta se li incendia la casa on viu i s’ha d’instal·lar en una caravana. Una obra intimista i profunda en la seva descripció de sentiments, melancònica, sarcàstica i punyent.

Grans autors desapareguts

El 2020 ha estat un any fatídic en què ens han deixat algunes de les grans figures del còmic de tot el món i de tots els temps.

Un d’ells ha estat el francès Albert Uderzo, el creador gràfic dels emblemàtics Astèrix i Obèlix. I precisament aquest any s’ha publicat un llibre il·lustrat amb material mai vist abans a casa nostra: El menhir d’or (Salvat), interessant per als col·leccionistes de tot allò relacionat amb els personatges gals.

L’any 1967, Uderzo i el guionista René Goscinny van treure un llibre-disc amb l’enregistrament d’una aventura d’Astèrix escrita expressament per a l’ocasió, i amb il·lustracions d’Uderzo també fetes ad hoc. La restauració d’aquests dibuixos va ser l’última feina d’Uderzo, i aquest àlbum les recull juntament amb els diàlegs escrits per al disc; a més, i com a bonus track, s’hi inclou un QR que permet escoltar un enregistrament en català de la història.

Una altra gegantina icona de la historieta que ha mort aquest any ha estat l’argentí Quino, el creador de la immortal Mafalda. Amb aquest motiu, Lumen ha publicat -també en català- l’edició definitiva de Tot Mafalda, una integral monumental que recull la totalitat de les tires que Quino va consagrar a la seva reivindicativa heroïna.

Fa només unes setmanes va morir Richard Corben, un dels noms més rellevants del còmic nord-americà fantàstic, ben conegut pels qui als anys setanta van descobrir la historieta per a adults en revistes com Creepy o 1984. I ECC acaba de publicar una nova edició en tapa dura d’una de les seves millors obres, escrita pel guionista Jan Strnad: l’aventura postapocalíptica Mundo mutante, una de les demostracions més brillants de la seva capacitat per crear universos imaginaris. El volum recupera les introduccions originals dels dos autors i hi inclou un text escrit en exclusiva pel colorista José Villarrubia, col·laborador del desaparegut dibuixant.

Humor gràfic

Durant molts anys, l’humor gràfic ha estat un terreny reservat majoritàriament als homes, però per sort les coses han anat canviant i en els darrers temps ha aparegut amb força una generació d’autores que han anat obtenint altes dosis de popularitat gràcies en part a les xarxes socials.

Una d’elles és Flavita Banana que, després d’Archivos estelares i Archivos cósmicos publica Archivos espaciales (¡Caramba!)), una nova recopilació de les seves vinyetes d’inconfusible expressionisme, carregades de malícia i mala bava. Per la seva banda, Raquel Córcoles -acompanyada en aquest cas per Carlos Carrero- és la creadora de Moderna de Poble, la darrera entrega de les aventures de la qual és Coñodramas (Zenith), on combina feminisme i costumisme generacional.

Aliè a totes les etiquetes i impossible de classificar, el dibuixant, actor, comediant i artista multimèdia Miguel Noguera torna a la càrrega amb ¡Pam! (Blackie Books), la darrera entrega del seu humor salvatge, delirant i surreal.

Llibres il·lustrats

En un terreny fronterer amb el còmic, el llibre il·lustrat per a adults (o per a tots els públics) está coneixent a casa nostra una veritable edat d’or. Una de les novetats de l’editorial Comanegra -que mima especialment aquest àmbit- és molt adequada per a aquestes dates: l’àcid conte de Dostoievski Un conte de Nadal i una boda, il·lustrat pel prolífic Oriol Malet, l’autor -juntament amb el periodista John Carlin- de la novel·la gràfica Mandela i el general.

L’emergent il·lustradora María Hesse ja havia signat personals biografies íntimes de Frida Kahlo i David Bowie, i en la mateixa línia ha publicat ara Marilyn. Una biografía (Lumen), un retrat d’aquesta icona de la cultura popular del segle XX fet a partir del seu grafisme reconeixible i delicat. Un esperit similar és el que alimenta Camarón. La alegría y la pena (Reservoir Books), en què la il·lustradora Irene Mala -amb la col·laboració de l’escriptor Salvador F. Romero- recorre la vida del llegendari cantaor.

Amb Odisea, l’editorial Blackie Books inaugura la seva col·lecció Clásicos liberados, en la qual proposa versions de diversos clàssics de la literatura que combinen la fidelitat amb un esperit modern, entenedor i divulgatiu, amb il·lustracions i amb diverses lectures complementàries. En aquest cas, el fundacional relat d’Homer s’ofereix en la versió de Damuel Butler -la favorita de Borges, diuen-,  les il·lustracions minimalistes de Calpurnio Pisón i, com a sucós complement, un relat de Margaret Atwood que explica la història des del punt de vista de Penèlope, un poema de Doroty Parker, un microrelat d’Augusto Monterroso i dues cançons, una de Nick Cave i una altra de Javier Krahe.

Xavier Roca
Seguiu-lo a:
Xavier Roca: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close