Patrimoni

Espais de la Memòria a la Catalunya Nord

No fa gaires setmanes, en aquest mateix mitjà, n’Esteve Plantada proposava un reguitzell de pel·lícules amb segell català per gaudir del setè art per festes o no. Josep, l’únic film d’animació de la selecció que també recomano, és una de les produccions amb segell català més destacades del ja passat 2020.

El llargmetratge d’animació, guanyador de diferents premis en certàmens nacionals i internacionals, narra les ventures i desventures de Josep Bartolí i Guiu (Barcelona, 1910 – Nova York, 1995). Pintor, escenògraf i dibuixant català exiliat arran de la Guerra Civil, primer, a França i més tard cap a Mèxic i els Estats Units, on desenvolupà gran part de la seva carrera artística.

Aquest mateix 2020 s’ha publicat La Retirada, obra on el nebot de Bartolí, el fotoperiodista Georges Bartolí (1957), també narra la fugida i camí de Josep Bartolí cap a l’exili.

Aquest camí, que van realitzar centenars de milers de persones -des de Catalunya cap a França-, segueix diferents rutes que travessen els Pirineus per tots els punts possibles. Aquestes estacions del rosari de l’exili s’han volgut dignificar, contextualitzar, museïtzar, recuperar i difondre a través de la marca “Espais de Memòria”. Una nomenclatura creada per l’historiador francès Pierre Nora (París, 1931) per associar fets i espais a una memòria, sovint i volgudament, amagada o perduda sobre fets tràgics.

Memorial del Camp d’Argelers. Wikicommons

La Xarxa d’Espais de la Memòria, gestionada pel Memorial Democràtic, inclou monuments, fosses, espais de repressió, els espais de la batalla de l’Ebre i el Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera com frontissa entre les dues fronteres. Les “Rutes de l’Exili” repassen les passes dels que marxaven de casa seva, molts per no tornar, Nord enllà.

L’esperança que generava la proximitat de la frontera, el pas a un lloc segur on no serien perseguits per idees o ideals, s’esfumava, sovint, en el moment d’arribar a la Catalunya Nord. Molts dels milers de refugiats i exiliats eren conduïts, especialment l’any 1939, als camps aixecats de forma ràpida i matussera a les platges d’Argelers, Sant Cebrià de Rosselló i Barcarès. Gairebé 200000 persones foren aplegades en els dos camps.

Personatges destacats, especialment en les arts, van trobar-se en aquests camps de refigurats. Gràcies a les obres de molts d’ells -un bon exemple és Josep Bartolí amb el fons conservat a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona- s’ha documentat la vida en aquells terrenys de sorra.

Espais, en aquest cas les tres platges, que formen part de la memòria col·lectiva dels exiliats. Una etapa, molt dura i tràgica, que podrien perfectament formar part dels Espais de la Memòria. Almenys, en els casos citats, trobem mínimes referències sobre el terreny en record dels passos de catalanes i catalans per aquells indrets.

L’altre gran camp de refugiats de la Catalunya Nord és el camp de Ribesaltes, oficialment bategat amb el nom de camp Mariscal Joffre -referen al militar nascut a la població a qui ja vam dedicar un article a la seva casa natal-. Un camp, que a diferència dels anteriors, s’aixeca lluny del mar, en uns terrenys vinculats a la presència de l’exèrcit, però també fet de forma matussera, ràpida i sense cap condició higiènica i sanitària.

Interior del Memorial de Ribesaltes. Memorial de Ribesaltes

A diferència dels altres camps, els de la costa, el de Ribesaltes conservà algunes de les seves funcions més enllà dels anys 1939 i 1940. Acollí al llarg del segle XX -i fins al segle XXI- diferents comunitats, grups i persones en les diferents guerres, segregacions i conflictes bèl·lics de l’estat gal a Europa i Àfrica.

L’última funció del camp fou la de centre de retenció administrava per a persones estrangeres amb situació irregular i que havien de ser expulsats de França. Una situació que s’allargà fins a l’any 2007 moment en què resultà incompatible la situació d’aquell espai amb la proposta i intenció de convertir-ho amb espai de memòria.

L’actual Memorial del Camp de Ribesaltes és un espai modern i adequat per a la comprensió, difusió i empatizació amb aquelles persones que creuaren els Pirineus l’any 39, els que hi arribaren d’Àfrica temps més tard i totes aquelles persones que hi passaren part de la seva vida al llarg del temps. 

El bloc central, que recorda un dels barracons del camp, s’obre al visitant amb una gran taula de més de 30 metres de llarg. Testimonis, imatges, gravacions… formen un conjunt molt valuós per entendre la vida al camp. Al voltant d’aquesta construcció sobreviuen algunes de les originals del conjunt del camp i les seves dependències. Certament un conjunt, museogràficament, molt ben trobat i reeixit.

Imatge actual de la platja de Sant Cebrià del Roselló. Wikicommons

Les variacions entre els memorials i monuments dels camps de refugiats a la Catalunya Nord són evidents i clares. La presència en espais eminentment turístics, com les platges del Rosselló, és molt més complexa que en les instal·lacions que seguien en peu del camp de Ribesaltes. Però la seva contextualització i difusió segueix esdevenint necessària com Espais de Memòria.

Segurament la conceptualització i percepció de la societat catalana sigui diferent de la  que tingui l’alemanya -i per extensió la centreeuropea- dels espais, memorials i monuments dedicats a les víctimes -algunes d’elles també de l’exili- del nazisme.

El film Josep, l’obra del seu nebot i totes les altres publicacions, documentals i pel·lícules entorn de “la Retirada” sumen en la difusió, conscienciació i valoració d’un patrimoni, proper en el temps, però llunyà en la memòria.

Damià Amorós Albareda
Damià Amorós Albareda: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close