General

Espolis, robatoris i falsificacions: la Unitat Central de Patrimoni Històric dels Mossos d’Esquadra

El matí del dia 1 de febrer, saltava la notícia. A través del perfil a Twitter del Grup de Recerca en Arqueologia Protohistòrica de la Universitat de Barcelona, s’anunciava el saqueig i vandalització del jaciment ibèric de la Ferradura – els Castellets d’Ulldecona. Una acció que va ser denunciada pel GRAP a l’ajuntament de la localitat del Montsià i, també, als Mossos d’Esquadra.

Amb una denúncia d’aquestes característiques, s’activa tot un engranatge al cos de Mossos d’Esquadra que va des de la comissaria d’Amposta fins al quarter general de la policia de Catalunya, el Complex Central Egara -el nostre Pentàgon- de Sabadell. On en una de les plantes del gran edifici, hi resta la Unitat Central de Patrimoni Històric.

Un conjunt de policies, molts d’ells amb formació especialitzada, encarregats de la investigació dels delictes comesos al voltant del patrimoni històric, de tota mena, tipologia i classe. Amb connexions a totes les regions policials del país i enllaçats amb les altres unitats, especialitzades o no, del cos de Mossos d’Esquadra i equipaments culturals del país com el MNAC, MACBA, CRBMC o el conjunt d’universitats de Catalunya, que poden proporcionar, encara més, mitjans tècnics i humans a la causa.

Restes de l’espoli al jaciment ibèric de la Ferradura – els Castellets d’Ulldecona. GRAP – Universitat de Barcelona.
Restes de l’espoli al jaciment ibèric de la Ferradura – els Castellets d’Ulldecona. GRAP – Universitat de Barcelona.

Les seves intervencions, moltes vegades d’incògnit i poc conegudes, van des de la investigació d’espolis, destruccions -parcials o completes- i vandalització  de jaciments arqueològics -com és el cas d’Ulldecona- fins a la cerca de grups especialitzats en la producció d’obres d’art falsificades o la investigació de robatoris on apareguin obres artístiques i patrimonials.

Sorprèn, a tots els que entren a les instal·lacions de la unitat, no trobar-hi les típiques fotografies dels més buscats. En el seu lloc hi trobem les fitxes, de diferents bases de dades nacionals i internacionals, d’elements patrimonials robats o perduts de privats, comerços, i en alguns casos, de museus i centres patrimonials públics -sortosament molt pocs de catalans-. Les carpetes dels diferents casos, algunes d’elles a punt de tancar-se, reposen sobre les taules dels inspectors i investigadors del grup. 

En els seus magatzems, on descansen obres que encara resten sota intervenció judicial, destaquen els detectors de metalls i eines d’excavació. Una de les batalles del cos, i també dels Cos d’Agents Rurals que treballen juntament amb els Mossos, és la conscienciació de l’ús i abús dels detectors de metalls. Tasca complicada quan la venda d’aquests aparells pot produir-se per internet i en grans comerços on no s’informa de l’actual legislació catalana, restrictiva en la utilització d’aquests aparells per tal garantir la conservació de patrimoni cultural, natural i la propietat privada. Una lluita contra la síndrome d’”Indiana Jones” promogut per alguns perfils a xarxes socials.

Presentació d’una de les operacions realitzades per la UCPH dels Mossos d’Esquadra l’any 2016. Mossos d’Esquadra.
Presentació d’una de les operacions realitzades per la UCPH dels Mossos d’Esquadra l’any 2016. Mossos d’Esquadra.

Una tasca de conscienciació sobre l’ús dels detectors de metalls que, amb els recursos actuals, és complicada i que necessita la col·laboració de particulars, entitats, empreses, centres de formació i institucions per ser encara més efectiva.

Al costat d’imatges de “cap i pota”, litografies, quadres embalats o armes antigues també hi reposen una gran quantitat de marcs. La majoria d’ells procedents de les obres que s’han destruït, sempre sota ordre judicial, o enviat a centres de formació i estudi, com el CAEM de la Universitat de Lleida.

La transversalitat de la unitat, que investiga delictes de tota mena contra el patrimoni cultural, és una mostra de la seva versatilitat i coordinació amb altres forces policials estatals i internacions.

L’actual unitat és hereva de la Brigada de Patrimoni Històric, creada el 1986, i que proporcionava, en aquells moments pretèrits del cos, les primeres investigacions policials sobre el patrimoni cultural a Catalunya. La modernització del cos, conjuntament amb el desplegament de la policia per totes les comarques del país, van encaminar el grup cap a la professionalització dels seus agents i modernització de mitjans.

Algunes de les seves operacions més destacades esdevenen de gran interès mediàtic, tot i que la seva feina moltes vegades és invisible. Volem destacar el cas “Petrus”, operació gràcies a la qual van poder-se intervenir quinze mil objectes procedents de jaciments arqueològics catalans espoliats.

Un comportament execrable que en alguns casos pot despendre d’un cert aire elegant i glamurós. Relacionat, directament, amb les produccions audiovisuals i cinematogràfiques que ens mostren un món paral·lel, allunyat de la realitat. El que no podem negar és l’interès mediàtic que desperten aquests casos.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner
Trailer del film que Orson Welles dedicà a al famós falsificador hongarès Elmyr de Hory, que durant la seva vida va falsificar més de 1.000 quadres. Resident a Eivissa, formà part de l’entorn d’artistes i celebritats internacionals que concorrien l’illa durant molts anys.

Una altra de les operacions més famoses, on participà la unitat fou el cas “Picture” amb el qual es va poder desmantellar una de les xarxes de producció i distribució d’obres d’art falsificades més gran d’Europa.

Un altre exemple, de l’any 2016, foren accions en contra d’un grup organitzat que s’havia especialitzat en la producció i comercialització d’obres falses de Joan-Josep Tharrats. Una operació en la qual van arribar-se a decomissar 260 obres de l’artista gironí.

Miró, Dalí, Tàpies, Casas, Amat, Opisso o Picasso, aquest últim amb una obra falsa intervinguda el maig de l’any passat en una operació econòmica on va denunciar-se un empresari barceloní, són algunes de les firmes on la policia catalana centra la seva atenció per evitar-ne la comercialització d’obres falses o falsificades, sovint obra gràfica i de procedència, molt dubtosa.

Falsificació d’una obra de Picasso: copia impresa de ‘Le Peintre’

Precisament la documentació que acompanya les obres, proves tècniques a laboratori i l’ull clínic d’historiadors de l’art o professionals del sector ajuden a la unitat en la seva tasca de lluita contra les falsificacions. Un cercle viciós, el de les obres falsificades, que moltes vegades implica al creador -trobem exemples famosos d’artesans i extraordinaris artistes-, el comercialitzador, el galerista o marxant -cada vegada més professionalitzats i, sovint, col·laboradors de la policia-  i el comprador o col·leccionista.

Existeixen parangons d’aquesta unitat a la majoria de policies d’Europa i de mig món. Un cas excepcional, de difusió d’una tasca policial semblant, és la presència al Museu de la Guàrdia Nacional Republicana de Portugal, el cos de gendarmes portuguès -de naturalesa militar però amb funcions de policia-, d’un àmbit destinat a les obres falsificades. Cas semblant al que presentava el Museu d’Art de Girona amb l’exposició Falsos Verdaders. L’art de l’engany.

Una de les unitats més desconegudes del cos de Mossos d’Esquadra, amb tots els ingredients per esdevenir protagonista d’una d’aquelles històries de lladres de guant blanc i detectius de cervadora i lupa. Una imatge molt allunyada de la realitat.

Damià Amorós Albareda

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close