Teatre

Eufònic, el festival de l’experimentació artística

Fa vuit anys que mentre els camps d’arròs del Delta groguegen per estar a punt al moment de la sega i l’estiu comença a anar de baixa, el festival Eufònic s’obre pas com la cita cultural de les propostes artístiques més experimentals.

Nascut a recer de l’avantguarda sonora i amb epicentre a La Ràpita, aquest certamen calidoscòpic evoluciona atent a les novetats en arts sonores, visuals i digitals; afegeix a cada edició espais singulars d’actuació i implica diferents poblacions de les Terres de l’Ebre. Enguany tindrà lloc entre el 5 i el 8 de setembre, hi participaran 48 artistes amb 35 actuacions i 5 instal·lacions artístiques. En fem una tria sintètica entre les intencions programàtiques d’enguany.

La base de l’Eufònic és, com explica el seu director Vicent Fibla, que «des del primer dia hem volgut que funcioni en el context on està. Això que sembla tan obvi en un festival no sempre s’aconsegueix. Treballem des de la sostenibilitat, no només referent al paisatge sinó també al ritme humà d’aquí. Des d’un punt de vist artístic ens guia la curiositat innata i ens interessen les coses que miren endavant». Així, any rere any «volem oferir propostes ja creades i altres de nova creació, algunes produïdes per a espais singulars del territori i altres adaptades. La gràcia és que juntes, en conjunt, no es poden veure a cap lloc».

Aquesta vuitena edició continua barrejant artistes emergents i consolidats i planteja nous camins que van de la tradició pròpia observada des de l’actualitat fins a l’escena tridimensional. La intenció és fugir sempre de les etiquetes i de l’èxit assegurat «perquè llavors seria avorrit i no estem per avorrir-nos a la vida» afirma Fibla.

Membrane, dels quebequesos Push 1 Stop & Wiklow
Membrane, dels quebequesos Push 1 Stop & Wiklow

Inauguració de carrer revisitant la tradició

Per primer cop la plaça del Cóc de la Ràpita, emblemàtic espai popular, acollirà la inauguració amb l’espectacle A VORE, (link a crítica) estrenat el 2017 a la Fira Mediterrània de Manresa que, gràcies a la col·laboració entre Eufònic i FiraTàrrega estrena ara versió de carrer. Dirigit per Ramon Balagué, A VORE és un espectacle excel·lent d’electrojota per apropar-se al cant i la jota de les Terres de l’Ebre a través de la fusió del jazz improvisat d’Astrio i el virtuós de la dolçaina Pau Puig, i la jota i el fandango clàssics de Carme Balagué en sintonia amb la dansa contemporània de Sònia Gómez. La novetat d’inaugurar al carrer s’entronca amb el concert dels dissabtes a l’espai natural dels Ullals de Baltasar d’Amposta, enguany protagonitzat per la rumba posmoderna de Hijos del Trueno i Goodfellah, una de les cites més concorregudes de l’Eufònic juntament amb el vermut final de diumenge, que tindrà lloc al xiringuito del Suís de La Ràpita on actuaran Confeti de Odio, barreja de pop i indie, i Sonido Tupinamba, alter ego de Julia González, coneguda per les seves sessions de DJ a Barcelona i a festivals d’arreu del món.

Sentir les estrelles amb el mestre de la música ambient

Els fans de la música ambient i electrònica tenen una oportunitat excepcional per escoltar en directe William Basinski, mestre de la música ambient des de fa dècades, autor aclamat internacionalment de forma unànime des del 2004 amb The Disintegration Loops, una sèrie de quatre àlbums composats després de l’atemptat de l’11-S. Divendres actuarà a l’Observatori de l’Ebre de Roquetes, per primer cop espai d’actuació de l’Eufònic. La presència de Basinski és fruit de la perseverança de l’organització i resumeix perfectament l’esperit del festival. Fibla explica: «d’una banda, feia temps que volíem pensar una proposta per a l’Observatori Ebre; de l’altra ell és el nostre artista top, cap dels que portem està al seu nivell. Hem estat mesos per convèncer-lo i estem molt satisfets de poder presentar el seu darrer treball On Time out of Time en un espai com l’observatori, perquè el resitua de nou». En aquest disc el geni de l’electrònica inclou la gravació del soroll que va produir l’impacte entre dos forats negres gegants que van col·lisionar fa 1.300 milions d’anys, un so que li han cedit en exclusiva des del LIGO, l’observatori d’ones gravitacionals dels Instituts de Tecnologia de Califòrnia (Caltech) i de Massachussetts (MIT) .

Quan l’escena trenca la bidimensionalitat

Un pas endavant que fa enguany Eufònic i ja pensant en les properes edicions segons apunta el director és apostar per «espectacles que trenquen la bidimensionalitat de mostrar en una pantalla, que estan pensats per ser vistos a espais interiors en un angle i distància i es converteixen en experiències més teatrals, que plasmen el 3D.» L’Auditori Sixto Mir acollirà les dues peces d’enguany: Membrane, dels quebequesos Push 1 Stop & Wiklow, una mixtura de projeccions volumètriques, fum ascendent i algoritmes reactius que prometen jugar amb la percepció i la il·lusió del públic, i _nybble_ a càrrec de l’artista francès Alex Augier, que presentarà aquesta peça audiovisual de música i llum a través de quatre pantalles transparents que evoquen un tot electrònic i poètic. Noves escenes que són el preludi de l’hedonisme musical i la cultura de club que caracteritzen les nits de l’Eufònic al Pavelló Firal, on destaquen en aquesta edició l’electrònica d’avantguarda de Pye Corner Audio, la música de ball del grup gallec Músculo! o l’actuació de El Petit de Cal Eril.

'Piedras del camino'. Foto: Gerardo Diego Garcia
‘Piedras del camino’. Foto: Gerardo Diego Garcia

Instal·lacions artístiques arreu de les Terres de l’Ebre

El festival s’expandeix durant la setmana anterior i posterior al gruix de la programació amb diverses instal·lacions artístiques englobades sota el títol Pòrtic Eufònic, que es poden veure a espais singulars d’altres punts de les Terres de l’Ebre com el Castell d’Ulldecona o el Castell de Miravet i a centres com el Museu de Tortosa i Lo Pati, Centre d’Art de les Terres de l’Ebre d’Amposta. En aquest darrer hem pogut descobrir dues propostes artístiques per reflexionar sobre la natura, les arts sonores i la intervenció humana en el paisatge. «Phase transition» (2017) de l’escocesa Kathy Hinde permet al públic prendre consciència en temps real del que significa el canvi climàtic i el desgel polar, transmetent una sensació de calma i alhora d’inquietant desconcert gràcies a diferents artefactes escultòrics on el so i la presència del gel sota la influència de la llum són els canals de transmissió. «Piedras en el camino» (2019) de Óscar de la Fuente és fruit d’una de les residències artístiques auspiciades des del festival, un camí construït a base de pedres de diferents punts del Camí de Sant Jaume on el públic ha d’ajupir-se per escoltar el resultat de la gravació dels paisatges escollits per l’artista. Una experiència curiosa pel descobriment de la variada sonoritat de les pedres i per la sorpresa d’haver escoltat veus humanes en una que no desvetllarem.

Tota la programació i horaris
Per descobrir on menjar i allotjar-se
El 60% de les propostes d’Eufònic són gratuïtes

Seguiu-la a:

Teresa Ferré

Llicenciada en Periodisme i DEA en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora associada d’Història del Periodisme a la UAB.
Va començar a escriure sobre teatre l’any 2000 fent entrevistes i reportatges per a la revista d’arts escèniques Artez. Entre el 2003 i el 2005 va col·laborar amb la revista teatral.net i a partir del 2006 fins al 2009 va fer crítica teatral al diari El Punt. Ha format part de la secció de teatre de la revista Butxaca des del 2014 fins al seu tancament el 2017. Forma part del col·lectiu recomana.cat
Teresa Ferré
Seguiu-la a:

Teresa Ferré: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca