«Ferro i cànem» de Paco Ferrando

Didàctica de l'Art

En aquesta secció de didàctica de l’art, parlem d’obres difoses al llarg d’anys. Quasi sempre ens fixem més en el significat, en el missatge que no pas en la tècnica, perquè perseguim un objectiu, potser utòpic, que no és altre que crear un vincle emocional entre l’obra i el seu receptor, un vincle que li doni un significat, que pugui arribar a ser útil a la societat. Normalment parlem d’obres amb molts anys i fins i tot segles d’antiguitat, patrimoni reconegut d’artistes que han transcendit, que han superat el pas del temps i que han esdevingut eterns. Obres que estan a l’abast de tothom a través de llibres o de la xarxa. Observant-les ens pot passar pel cap la idea que és difícil expressar sentiments que no hagin estat exposats abans. Tanmateix la vida és complexa i els temps no canvien en va. Hi ha sentiments que poden sorgir en el moment menys pensat quan una imatge et porta a un pensament que t’estremeix la pell.

Aquest cop imaginarem el significat d’una obra molt recent, d’un artista que ha omplert de quadres centenars d’espais íntims, que presideixen vides d’arreu del món. Obres de gran qualitat, de la mà d’un talent excepcional que cal conèixer més i millor. Avui, per primer cop en aquesta secció, parlarem d’una obra i un artista del segle XXI.

Som a l’estiu de l’any 2020, un dels estius més estranys que mai hàgim pogut viure. Hi ha un virus que està afectant totes les facetes de la nostra vida, familiar, social, cultural i econòmica, el futur se’ns presenta com si no ens quedes més remei que fer camí per un sorral aigualós; qualsevol pas pot ser en fals i el resultat pot ser l’ofec. Ens calen espais de seguretat que ens permetin tirar endavant malgrat tot. Ancoratges i reflexions sobre la vida que vivim i sobretot que ens deixin decidir com volem viure a partir d’ara, potser l’obra de la que parlem avui ens hi pugui ajudar.

«Peixos», de Paco Ferrando
«Peixos». Tècnica mixta sobre fusta entelada. 2008.

Paco Ferrando és un pintor català que va estudiar a l’escola de Belles Arts de Barcelona, on va obtenir la llicenciatura en pintura. Després d’obrir el seu propi estudi al barri del Raval, va viatjar als països baixos per conèixer l’obra dels artistes flamencs. Posteriorment va viure a Madrid on es va relacionar amb els pintors embrancats en la recerca de plasmar l’objecte de la forma més fidedigna, més objectiva, el més real possible. Aquests peixos que sembla que encara es belluguen són una bona mostra de la capacitat tècnica i del domini de la llum d’aquest artista nascut a Oriola, Alacant. Ha rebut nombrosos premis i reconeixements, però s’ha dedicat sempre a l’art comercial tant des de Barcelona com des de Tenerife i Calella.

Tot i haver explorat diferents àmbits temàtics, actualment Paco Ferrando pinta principalment onades. Onades capturades en un dels seus estadis efímers, onades que mostren la llum a través de l’aigua sota l’escuma blanca.

Ona-A20 Acrílic sobre tela. (60x160cm) Any 2020.
«Ona-A20». Acrílic sobre tela (60x160cm). 2020.

Però avui ens fixarem en una obra de l’any 2006 exposada al Museu d’Art Modern Europeu de Barcelona, Ferro i Cànem un títol descriptiu per un quadre magnífic i inspirador. L’objecte que Paco Ferrando va pintar podria semblar suplerflu pels passavolants que passegem pels molls vora el mar, però posat en el seu context, i descrit tal com ha fet en Paco Ferrando, es mostra del tot revelador, perquè no és un objecte qualsevol: el seu nom és norai, segons el diccionari, pilar de ferro on s’afermen les amarres de les naus.

Els norais podrien ser objectes insignificants, però i si fossin un origen o bé potser un final? I si l’amarratge fos una manera de viure? I encara més, i si fos una metàfora de la vida? Perquè el norai subjecta la nau a la terra, no la deixa marxar, és el que l’aguanta quan el vent es desboca i la mar és brava. Un ferro clavat a terra que no té sentit sense el mar, perquè és el darrer lligam que té el mariner en la sortida, l’últim objecte abans de deixar-se portar per l’oratge. En l’esperada arribada, el norai és també protagonista perquè és el primer a rebre els qui han viscut l’aventura de les onades.

1

El norai pintat per Ferrando ens mostra tota la complexitat dels lligams, lligams de vegades  impossibles de trencar. Un gran pern de ferro i de ciment, envoltat d’una poderosa cadena de grans baules que l’envolten i el reforcen.

1

De cada baula en surten cordes més petites, n’hi ha de senzilles i de més febles, potser de cotó.

Ferro i cànem - Paco Ferrando
1

D’altres de cànem, indestructibles, velles, fortes, endurides per la salabror.

Ferro i cànem - Paco Ferrando
1

Cadascun d’aquests lligams s’interrelaciona creant un conjunt de tensions que finalment subjecten la barca. Són superposicions que el temps ha anat bastint i que s’hi han quedat per sempre, són riquesa, són història, són vida.

Ferro i cànem - Paco Ferrando
1

L’aigua podria semblar un senzill espectador, però és el medi, l’entorn real que tot ho fa possible i també impossible. Foscor i brillantor, llum que té dificultat en escolar-se fins al fons, reflexos de barques, indicis de mil històries sobre la mar.

Quanta raó en una imatge aparentment simple, un quadre que ara i aquí és una gran metàfora de la nostra existència. Lligats, amarrats amb múltiples cadenes i cordes que s’entrellacen, que ens subjecten, que és cert que ens salven de la deriva i de la tempesta, però que en moments com aquests voldríem poder trencar per buscar mar enllà la llibertat tan anhelada. Malgrat tot hi ha esperança, potser la clau de tot és l’equilibri de les barques al port, lliures sobre les aigües però segures gràcies al norai clavat a terra. 

Muntatge gràfic: Xavier Cáliz

Isabel Boj

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close