Cinema

Als peus de la muntanya – Festival de Cinema de Muntanya de Torelló

El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló arriba a la seva 38ª edició. Després del tancament cultural del mes de novembre, el certamen es va veure obligat a ajornar les dates habituals i traslladar-se fins al mes de gener. En aquesta edició s’ha apostat per un format híbrid, que combina l’exhibició presencial amb l’online.

Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló
Del 22 al 31 de gener de 2021

www.torellomountainfilm.cat

Torelló està situat al nord de la plana de Vic, a tocar de les portes del Prepirineu. Malgrat que la població es troba als peus de la serra de Bellmunt, la pràctica de l’escalada s’hi fa difícil a causa de la qualitat del terreny, on abunda la marga, un tipus de pedra de poca duresa i que es desfà amb facilitat. Amb aquests antecedents, sorprèn que Torelló es converteixi, un cop l’any, en un dels epicentres del documental de muntanya.

El fet que el Festival de Cinema de Muntanya de Torelló fos un dels pioners del seu gènere a Catalunya, ha facilitat la seva consolidació com un dels referents a nivell mundial. Les quatre dècades d’història del certamen demostren la capacitat dels organitzadors per oferir un programa que s’ha adaptat a l’evolució del context social.

Fragment de Shelter de Julien Roserens i Morgan Le Faucheur

Joan Salarich, director del certamen, recorda que, mentre als anys vuitanta el públic s’acontentava a veure documentals en què els esportistes sols es dedicaven a superar rècords, actualment una part important dels espectadors busca propostes que vagin més enllà de la pràctica esportiva i que ens parlin del vessant més humà de l’alpinisme i la muntanya. Algunes d’aquestes temàtiques socials són l’emergència climàtica, la confrontació de les comunitats locals amb la presència dels alpinistes blancs, o la visió estètica sobre el paisatge.

L’edició d’enguany ha estat una edició de rècord. Tot i la situació de pandèmia, s’han rebut 126 pel·lícules de 32 països diferents, de les quals es podrà veure, en format online, una selecció de 36 documentals, del 23 al 31 de gener.

Fragment de The Wall of Shadows, de Eliza Kubarska.

D’entre les pel·lícules seleccionades destaca The Wall of Shadows, de la polonesa Eliza Kubarska. La documentalista, habitual del festival, viatja fins al Nepal per conèixer Jomdoe i el seu marit Ngada, un sherpa disposat a contradir els déus i acompanyar una expedició occidental al Kumbhakarna –una de les muntanyes més sagrades de l’Himàlaia i on es creu que habiten els déus­–, per tal de poder pagar els estudis del seu fill. La pel·lícula presenta el xoc entre les creences locals i els interessos dels alpinistes occidentals i s’endinsa en la reflexió sobre la diferència cultural.

Si a K2 Touching the Sky, Kubraska ens parlava dels nens que havien perdut els seus pares a la muntanya, a The Wall of Shadows la cineasta posa l’accent en els pares que, malgrat els riscos que comporta, decideixen emprendre l’aventura d’escalar-les. Les pel·lícules de Kubraska es fixen en la rereguarda de les grans gestes i en els ésser estimats que es deixen enrere. En les seves pel·lícules, la documentalista es pregunta una vegada rere una altra, què porta els alpinistes i els sherpes a posar la seva vida en risc. Kubraska no tracta sobre l’èxit de coronar el cim, sinó de les relacions personals que comporta aquesta tasca.

El xoc entre la vida tradicional d’un lloc i l’impacte provocat per la globalització és una temàtica recorrent en moltes de les pel·lícules que podem trobar en aquesta edició. Propostes com Kinnaur Himalaya, d’Emanuele Confortin, presenten la irrupció de nous sistemes productius, com el monocultiu de la poma, que afecten el sistema econòmic tradicional i no respecten el medi ambient de la zona. També cal destacar, la mirada de North Country, de Nick Martini, un documental que ens presenta la resistència d’un petit comerç d’esquí de les muntanyes de New Hampshire, que s’ha mantingut obert des de 1920. En la mateixa línia, podríem situar Wings of Kyrgyzstan, de Sophie Pegrum, que ens mostra la relació entre els habitants de les terres de pastura de les Celestial Mountains, al Kirguizistan i els cavalls. El documental retrata la vida d’una comunitat de pastors nòmades, totalment aïllada de les urbs altament tecnificades. El film en ressegueix les formes de vida i alguns dels costums, com les competicions de buzkashi, un esport tradicional en què dos equips de genets competeixen entre sí per tal de portar el boz –una cabra morta- al camp rival.

Fragment de Wings of Kyrgyzstan, de Sophie Pegrum

Un cas que deixa totalment de banda la idea de l’esport associada al muntanyisme, és Iran: Teaching among the nomads. El director, Louis Meunier, acompanya Hoomayun, un jove professor que decideix fer la transhumància conjuntament amb famílies de pastors nòmades per tal que els més petits del grup puguin seguir estudiant. 

El festival també obre la porta a documentals més singulars, que relacionen la muntanya amb pràctiques artístiques o gastronòmiques. Per una banda tenim Out Of The Blue, una proposta en què Danina Beyloos i Sébastien Montaz-Rosset ens descobreixen com un personatge enigmàtic decideix reclutar artistes d’arts de carrer i alpinistes per tal de generar nous reptes a la zona d’Oberland, als Alps Suïssos. Per l’altra banda, el cuiner Joseba Cruz firma un roadtrip per la Cerdanya, en què ens explica per què va decidir deixar els restaurants de tres estrelles. La pel·lícula és capaç de crear un imaginari visual que transita entre la cuina d’avantguarda i el paisatge.

Fragment de Out Of The Blue, de Danina Beyloos i Sébastien Montaz-Rosset

La incorporació de la gastronomia va arrelant en el festival des que l’any passat va iniciar-se el Mountain Wines, una secció del certamen dedicat a la cata de vins de muntanya, que enguany, si la pandèmia ho permet, es tirarà igualment endavant en un format especial.

Finalment, val la pena remarcar que, després d’haver dedicat l’acte inaugural a Alaska i la Patagònia de les dues darreres edicions, aquest any el festival focalitzarà en el Tibet i comptarà amb la participació Josep Lluís Alay, director de l’Observatori del Tibet i de l’Àsia Central de la Universitat de Barcelona; el periodista Toni Arbonès, director del programa Els viatgers de la Gran Anaconda de Catalunya Ràdio; l’alpinista Núria Balagué, que ha escalat el Sisha Pangma i l’Everest per la banda tibetana, i el lama tibetà Thubten Wangchen, director de la Casa del Tibet de Barcelona i membre del Parlament Tibetà a l’exili. La presentació es recuperà online a partir del dissabte 23 de gener.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner
Trailer de l’edició 2020 del Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló.

Graduat en Art i Disseny he desenvolupat la meva carrera professional entre la gestió cultural contemporània i popular, el disseny gràfic i el comissariat i la reflexió cultural.
També he format part de col·lectius artístics com Morir de Frío i Supterranis.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close