Altres gèneres

Florian Schneider, una essència de Kraftwerk

Una discreta cerimònia privada acomiadava ara fa uns dies Florian Schneider, cofundador de Kraftwerk, el grup alemany de rock electrònic pioner que va contribuir en la introducció del so electrònic en la música pop dels 70 i 80. Fill del famós arquitecte Paul Schneider-Esleven, Florian va néixer el 1947 a l’Alemanya del Sud. Als tres anys, la família viatjà d’Öhninguen a Düsseldorf, la ciutat on el músic va créixer i es va formar. Molt aprop, a Reimschield, un Schneider de vint-i-un anys i l’altra ànima de Kraftwerk, Ralph Hütter, de vint-i-dos, es trobaven per primera vegada. Alguns especialistes sostenen que va ser aleshores, el 1968, que la banda de Düsseldorf inicià la seva trajectòria com a Organisation. Una bona mostra de l’interès inicial del grup per la internacionalitat és que el primer àlbum, Tone Float, de 1970, no es va llançar a l’Alemanya de l’Oest, sinó al Regne Unit.

Aquell mateix any, Florian Schneider i Ralf Hütter canviaven el nom del grup. A partir d’aleshores es diria Kraftwerk, que, traduït al català, vindria a ser “central elèctrica”. Les produccions experimentals de la primera època, interesantíssimes i molt creatives, tenen molt a veure amb les d’altres bandes alemanyes que la premsa anglesa va tenir l’ocurrència d’agrupar sota la problemàtica denominació de Krautrock (rock-xucrut), però també, amb les tendències Neue Deutshe Welle, Electronic Body Music, Goth-Industrial i Techno.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Al llarg d’aquest període van presentar tres àlbums on el so de procedència instrumental era encara fonamental : Kraftwerk (1970), Kraftwerk 2 (1972) i Ralf & Florian (1973). Schneider tocava la flauta i el violí, que transformava electrònicament; però  ben aviat l’evolució de Florian i els seus companys de banda es va adreçar a l’aleshores novíssim domini de la generació pura de sons sintètics. Les cròniques expliquen que Kraftwerk va fer història el 1974 amb el seu àlbum Autobahn, que pren el nom del sistema alemany d’autopistes. Aquesta primera producció completament electrònica va sorprendre tots. Amb els llançaments d’Autobahn i Radio-Activity (1975), tanmateix, no tant exitós com l’anterior, Krafwerk s’allunya definitivament de les experimentacions avantguardistes, reforça la tendència als ritmes industrials ja molt característics de la banda i depura les melodies fins fer-les fàcils de  taral·lejar. Es el moment en què comença a esdevenir icònic per a les noves generacions de músics electrònics. La seva influència, però, va molt més enllà del technopop, la música disco o el synthpop. El pensament d’Schneider i Hütt arriba, fins i tot, al Hip-Hop. El seu discurs sonor -i també el d’altres bandes de Krautrock- va inspirar la Berlin Trilogy a David Bowie, que el 1977 dedicava V-2 Schneider a Florian.

D'esquerra a dreta, Ralf Hütter, Karl Bartos, Wolfgang Flury i Florian Schneider  en 1976. Imatge: Wikipèdia.
D’esquerra a dreta, Ralf Hütter, Karl Bartos, Wolfgang Flury i Florian Schneider en 1976. Imatge: Wikipèdia.

“Hi ha una emoció freda i una altra emoció, totes dues igualment vàlides…”, responia Florian Schneider a Lester Banks en una entrevista de 1975 on el periodista es preguntava sobre l’emotivitat de la música de Kraftwerk. I continuava, segons Banks, pacient i didàctic : “… no és emoció corporal, sinó emoció mental. Ens agrada oblidar el públic quan toquem; així ens concentrem en la música. Ens interessa molt l’origen de la música. La font de la música. Ens agradaria molt assolir el so pur”. I és que ningú sap si de manera preconcebuda o no, la banda havia tocat un element paradigmàtic de l’imaginari britànic, probablement originat en la guerra i desenvolupat a la postguerra, abastament estés durant els temps de la guerra freda : la preconcepció que atribueix un substrat maquinal i robòtic a la cultura germànica. Semblaria que, com a resultat del trauma de la Segona Guerra i la inhumana deriva Nazi, el gran públic del Regne Unit i dels Estats Units d’Amèrica hauria oblidat els orígens del Romanticisme. La relació de Kraftwerk amb la preconcepció britànica-nordamericana del tarannà robòtic dels alemanys és complexa i multivalent. Podria molt bé ser, com sosté Sean Nye a Sprockets & Autobahn, que els modes de presentació de la música de Kraftwerk establissin el technopop com a forma específica d’al·legoria musical de la cultura industrial i els seus indicadors germànics.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Després d’Autobahn, Radio-Activity i Trans Europe Express, van venir  Die Mensh Mashine (1978) i Computerwelt (1980-81), considerats els àlbums més importants pels seguidors de la banda.  Schneider participà en els fins ara darrers discs de Kraftwerk, Tour de France Sountracks (2003) i el recopilatori en viu Minimum-Màximum (2005). El 2009 anunciava la seva sortida del grup i el 2015 publicava amb Dan Lacksman Stop Plastic Pollution, una oda electrònica integrada en la iniciativa Parley for the Oceans, orientada a la disseminació de la preocupació per la fragilitat dels oceans.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Florian Schneider era, segons Ralf Hütter, un “perfeccionista del so. Si un so no supera un cert grau de qualitat, no el vol”. Ells i Kraftwerk són reconeguts avui com a llegendes de la música pop.

Kraftwerk · Numbers · Computervelt (Roma 2004)
Kraftwerk · Numbers · Computervelt (Roma 2004). Wikipèdia.

Josep Manuel Berenguer
Josep Manuel Berenguer: darrers articles (Veure-ho tot )

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close