Exposicions

Fotografies basades en històries reals

Foto Colectania ofereix una nova mirada als fons de la seva col·lecció per mostrar els relats que hi ha darrera de les imatges. S’exposen més d’un centenar de fotografies de grans autors, d’entre més de 3.000,  per reivindicar les connexions que s’hi amaguen. La proposta és una invitació a tornar a examinar les imatges per descobrir-ne nous relats a partir de la veu dels propis fotògrafs.

Basado en historias reales. Colección Foto Colectania
Fundació Foto Colectania
Passeig Picasso, 14. Barcelona
Fins al 28 de febrer de 2021

La narració que hi ha al darrera d’una imatge pot ser de vegades tan interessant com la mateixa fotografia. Aquest és el terreny que explora la mostra Basado en historias reales que escorcolla les intimitats de cada fotografia. Comissariada per Irene Mendoza, directora artística de la Fundació Foto Colectania, dóna a conèixer les històries que van passar en el procés de creació, les connotacions i les implicacions del fotògraf amb les imatges, així com l’experiència viscuda en la seva realització. Les paraules en primera persona complementen el valor documental i creatiu indiscutible de les imatges en permetre descobrir nous relats de contextualització.

Cristina De Middel: Bambuit, 2011. © Cristina De Middel / Magnum Photos

Iniciada ara fa vint anys, la col·lecció de Foto Colectania, ha esdevingut un dels fons de fotografia més importants del nostre país. Amb més de 3.000 obres d’una vuitanta d’autors espanyols i portuguesos, realitzades entre 1950 i l’actualitat, la col·lecció es caracteritza per reunir un conjunt significatiu de fotografies de cadascun  amb l’objectiu de mostrar la trajectòria dels autors representats. Ara exhibeix un recull d’un centenar d’instantànies d’una seixantena fotògrafs en un interessant recorregut; un itinerari que s’inicia a la postguerra i acaba a l’actualitat. Una exposició representativa plantejada d’una manera molt particular: les fotografies es complementen amb les paraules en primera persona.

Cristina García Rodero: Pequeño Hollywood, Tabernas, Almería, 1991. © Cristina García Rodero / Magnum Photos

Les fotografies seleccionades ofereixen diversitat de temàtiques i de formats, essent algunes d’elles vertaders documents de l’època o exponents d’una manera diferent d’entendre el llenguatge fotogràfic. Han estat triades pel seu caràcter emblemàtic i per la seva representativitat en el marc del panorama contemporani. Entre els clàssics dels anys 50 s’hi poden veure treballs de Català-Roca, Jorge Guerra, Fernando Lemos o Nicolas Müller. La generació dels anys 60 compta amb obres de Ramon Masats, Xavier Miserachs, Ricard Terré, Joan Colom, Leopold Pomés, Colita, Paco Gómez, Castello-Lopes o Gabriel Cualladó. De les dècades dels anys 80 en endavant destaquen les instantànies de Toni Catany, Humberto Ribas, Joan Fontcuberta, Manel Armengol, Javier Vallhonrat, García Alix, García Rodero, Chema Madoz, Helena Almeida, Jorge Ribalta, Cristina de Middel, Jean Marie del Moral o Xavier Ribas.

Helena Almeida: El perdón, 1993. De la sèrie “O Perdão” (‘El perdón’). © Helena Almeida

Però el recorregut no s’ha plantejat de manera cronològica si no que les imatges estan agrupades en quatre àmbits temàtics. En el primer, titulat “Àlbum Personal”, s’hi apleguen un seguit de fotografies que mostren la mirada més íntima dels autors envers els seus entorns més pròxims i les seves experiències personals. Són treballs que exploren la memòria personal i la col·lectiva mitjançant referències temporals que constaten el temps transcorregut. A “L’altra història de les fotografies”, hi conflueixen les icones de la fotografia al costat d’altres autors no tan coneguts, en un diàleg entre situacions, personatges i llocs i els textos que les complementen. En el tercer àmbit, els “Paisatges reals” es confronten amb els “Paisatges imaginats”, recreant els límits del real i del fictici. Es tracta, en la majoria dels casos, d’entorns urbans, edificis industrials, indrets artificiosos i espais arquitectònics que reflecteixen la intervenció humana i la seva petja com un senyal inequívoc del seu pas.

Jean Marie del Moral: Miquel Barceló, París, 2013 © Jean Marie del Moral

En una societat en la que la creació de formes artificials, l’evocació de realitats virtuals, la tergiversació de codis i la manipulació de la natura és una pràctica constant, és lògic que els artistes contemporanis resolguin les seves imatges a través d’experiències reconstruïdes i d’escenaris revisats. En el darrer apartat, titulat “Històries construïdes”, s’hi apleguen fotografies que han tingut processos d’intervenció per recrear històries. Són autors que desacrediten l’objectivitat fotogràfica i cap es conforma a enregistrar realitats tal com se’ls hi presenten, sinó que introdueixen canvis i invencions en cadascuna de les propostes. Són treballs que trenquen amb la sensació de realisme i amb la il·lusió d’evidència cap a noves vies experimentals que privilegien la recerca i les innovacions creatives.

L’exposició coincideix amb la nova plataforma web de la col·lecció que ha estat creada amb la intenció d’incloure el màxim de recursos documentals, informació sobre els autors i les seves sèries.

Virxilio Viéitez: Portfoli Circo, 1960. © Virxilio Viéitez / VEGAP

La Fundació Foto Colectania, creada  el 2002, és una institució sense ànim de lucre amb l’objectiu de difondre la fotografia i la imatge, tant en el camp artístic com en els educatius i socials. A partir de 2017, va ampliar el seu projecte i es va traslladar al barri del Born de Barcelona. Es tracta d’un centre especialitzat en la fotografia com a eina de creació, aprenentatge i transformació social, actuant com a plataforma de suport a la recerca, tant en el terreny físic com en l’online. Considera que el més important en fotografia és la mirada, i és aquesta mirada una forma de coneixement artístic. Entén que la finalitat d’una col·lecció és la d’explicar el món a través de la visió que els artistes ofereixen del mateix, però reorganitzada i reestructurada a partir de l’ull i del criteri de la pròpia col·lecció. D’aquesta manera, crea el seu propi significat en una posició simètrica a la de l’artista: si aquest se situa en l’origen del procés artístic i crea imatges amb múltiples opcions comunicatives, la col·lecció ha de crear un discurs coherent amb dimensió intel·lectual a partir de la complexitat de cadascuna de les obres, emplaçant-se en un dels possibles destins de l’obra d’art.

Xavier Ribas: Sense títol, sèrie Domingos, 1996. © Xavier Ribas / VEGAP

Entre els elements clau i diferenciadors dels programes i objectius que persegueix Foto Colectania cal esmentar l’especial èmfasi en estimular el col·leccionisme privat de fotografia, la posada en valor de la seva col·lecció, el programa de les activitats paral·leles que posen de relleu les diferents pràctiques fotogràfiques i el paper de la imatge a la societat actual, la immersió a l’entorn virtual i finalment, el foment de la creació de nous projectes educatius i de recolzament a la investigació. Digne d’esmentar és la biblioteca especialitzada oberta al públic interessat.

Conxita Oliver

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close