Llaunes, litografies, calendaris, cartrons, ceràmica o planxes, tots ells convertits en el símbol d’un gran esclat de colors i imaginació, representants de la necessitat de deixar-se veure, de vendre’s, de mostrar-se als altres i de fixar mirades quan encara no hi havia el recurs de la televisió, de les xarxes o dels vídeos virals. Això és el que mostra el Museu del Disseny de Barcelona en l’exposició ‘El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950’, que es pot veure fins al 31 de març.
El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950
El Museu del Disseny, Barcelona
Fins al 31 de març de 2019
Com a estendard d’uns temps i d’una manera de fer, el Ron Negrita ens dona l’entrada a una mostra on hi trobem més de 250 peces, provinents de la Col·lecció Mateu Llinàs i Audet de Barcelona, en els elements de llauna i cartró, i del Museu de Manises de València, pel que fa a la ceràmica. Comissariada per Pilar Vélez, l’exposició fa un recorregut, des del final del segle XIX fins a mitjan segle XX, per la publicitat comercial dedicada especialment a la difusió de productes d’ús quotidià.

Els més importants suports publicitaris van ser, al llarg d’aquest període, la llauna, el cartró i la rajola ceràmica. Eines de visibilització que van contribuir a una gran difusió dels productes anunciats, sobretot en els establiments comercials –des de petits comerços a grans magatzems–, tenint una presència preeminent damunt dels taulells, als aparadors de les botigues o a les façanes. Peces de museu que abans havien estat peces publicitàries perfectament integrades en el paisatge quotidià, sempre col·locades en llocs estratègics i concorreguts.

El boom de la publicitat s’organitza en dotze àmbits que corresponen a les indústries que més van créixer en aquest període, quan s’inicia la fabricació intensiva de béns de consum: productes alimentaris, vins i caves, farmacèutics, d’higiene i perfums, tabac, maquinària, assegurances, entre altres. L’exposició presenta un recorregut amb un eix cronològic que permet veure els canvis en l’estètica i el missatge publicitari. Des de l’eclecticisme de finals del XIX, al Modernisme dels primers anys del XX, els trets noucentistes, l’Art Déco i les avantguardes, la II República, a la influència de l’estètica americana que arriba després de la guerra i fins els anys 50.

La mostra ens convida a fer un recorregut agradable per un passat que, malgrat el que pugui semblar, no és tan remot, i ens ofereix la bellesa de cartells bidimensionals de llauna i cartró i, fins i tot, algunes peces tridimensionals de cartró i de gran format. També tenen especial rellevància les figures retallades de mida real, anomenades showcards o displays, que esdevingueren icones populars del seu temps, i les ceràmiques.

Un recorregut que va del majordom de Netol, al dickensià personatge de Cerebrino Mandri, passant per la càndida nena de Tintes Iberia, els sol·lícits botones de Frotin, Nugget o Garvey, el gentleman de Varon Dandy, l’enigmàtic genet de Nitrato de Chile, el cubista fumador de Jean, l’exòtic cambrer de xocolata Amatller, la nena que promet de Maggi, entre molts altres. Icones populars que resisteixen l’avenç de la memòria i de la tecnologia més abrasiva.
