General / Exposicions

Duchamp i Munari o Munari i Duchamp

De vegades donem coses per suposades que no ho són pas. Un bon exemple són les relacions i contactes, recurrents i continus, que trobem entre diverses personalitats artístiques que han viscut en el mateix temps i dins dels mateixos ambients. Aquest és el punt d’inici l’exposició Duchamp – Munari. Una mostra que serveix per inaugurar el flamant nou centre de la galeria parisenca Loeve&Co al barri de Marais. 

Marcel Duchamp & Bruno Munar
09/04/2022 al 04/06/2022
Loeve&Co Marais
16, rue de Montmorency, espace sur cour. 75003 París

Marcel Duchamp ou le château de la pureté i els autoretrats de Duchamp i Munari. Loeve&Co

Més enllà de la presència catalana d’aquests mesos de primavera al Museu d’Orsay de París, on comparteixen exposicions temporals Antoni Gaudí i Arístides Maillol, la capital francesa segueix amb la seva frenètica activitat artística. Dins del bullici del sector, Hervé Loevenbruck i Stéphane Corréard -propietaris de la galeria Loeve&Co- han obert un nou espai al barri de Marais. Una nova seu de la galeria que “pretén amplificar la seva acció per redescobrir els grans artistes del segle passat, des d’una perspectiva decididament contemporània”.

Materialitzant aquesta declaració d’intencions, la galeria presenta una mostra que relaciona, confronta i fa dialogar l’obra de Marcel Duchamp i Bruno Munari. Una exposició que també podem emmarcar en les celebracions que la ciutat, el sector i el món de l’art el general realitza entorn dels quaranta-cinc anys de vida del Centre Pompidou -que s’inaugurà al públic l’any 1977, amb la primera retrospectiva a França de Marcel Duchamp-. 

Resulta impossible determinar, de forma demostrable, si Duchamp i Munari es van conèixer. Tanmateix, el que sí que demostra l’exposició és el seguiment que s’anaven fent un de l’altre. Les seves obres, les presents i no presents a la mostra, venen impulsades per unes preocupacions estètiques i teòriques similars, gairebé paral·leles o coincidents.

Espai de la Loeve&Co Marais. Loeve&Co

I aquestes trobades paral·leles o coincidents entre els dos creadors van formalitzant-se en diferents mostres i exposicions col·lectives entre 1958 i 1968, deu anys on exposaran obra al mateix espai i al mateix temps en sis ocasions entre galeries i museus d’arreu del món. 

Unes trobades que propiciarien altres contactes i sinergies, per tercers i quarts relacionats, a més de l’obertura de nous camins per la recerca i la investigació artística. Aquest és el cas dels artistes Daniel Spoerri i Jean Tinguely o el comissari Pontus Hulten. 

Així, a través de la producció dels dos artistes que s’emmarca entre els anys 30 i 70 del segle XX, la mostra i el catàleg s’estructuren a través de “le cinétisme; l’empreinte/le moulage; les machines; le mouvement/la vitesse i l’objet trouvé”.

Les 16 variacions -17 si comptem la peça final- sobre una de les portades de la revista  Minotaure, concretament la del número 6 del 1935, que realitzà Duchamp el 1934 i que centra l’espai més gran de la mostra. Trobem just davant, per crear un diàleg entre forma, color i esperit, un conjunt d’objectes dissenyats per Munari.

Un diàleg dinàmic, com l’obra dels dos artistes, que s’expandeix per les parets de l’espai. Ja que no només les formes i colors creen i tracen la relació, també obres comparatives i semblants. És el cas dels dos petits autoretrats dels artistes, dels objectes trobats o dels mòbils que farceixen la sala. 

Moustache et barbe de L.H.O.O.Q. de Duchamp i La Pennellessa (Hommage à Duchamp) de Munari. Loeve&Co

Una menció especial, com la posició a la galeria, mereix una de les edicions de La Boîte-en-valise. Una peça que ens porta a la reflexió sobre com els mitjans de reproducció moderns, al segle XX, consoliden l’arribada de les obres, els artistes i els seus corpus a tota la societat. Però també, a través del mitjà de la reproducció podem destriar l’obra única. Vinculant, o no, mitjà amb obra i obra amb mitjà. Aquest és el cas de les Xerografia Originale, un conjunt de diverses obres -a la galeria Loeve&Co s’exposen vuit- on Munari treballa amb diversos objectes o el seu propi cos sobre una màquina de fotocopiar.

La reproducció d’obra, en format litogràfic o collage, té d’altres exemples a la galeria. Niente, del resto, è assurdo, per chi vola de Munari resta al costat del Nu descendant un escalier de Duchamp -on figura una dedicatòria amb regust empordanès-. Dues obres i exemples més de les fórmules del moviment i la reproducció de l’art del temps dels dos creadors. 

Finalment Loeve&Co. clou la mostra amb Moustache et barbe de L.H.O.O.Q. de Duchamp i La Pennellessa (Hommage à Duchamp) de Munari. Mostra de la predilecció d’un vers l’altre i de la més que possible coneixença dels dos creadors. 

Menció a banda mereix l’edició del catàleg de la mostra. Un volum extremadament cuidat, en textos i edició, on han participat Didier Ottinger, Pierpaolo Antonello, Luca Zaffarano, Bernard Mercadé i Camille Paulhan. 

La descoberta del nou espai i de la relació entre Duchamp i Munari són només dues excuses per tornar a París i passejar pels carrers del barri de Marais. Tornar a París i tornar a veure Gaudí i tornar a veure Maillol a Orsay. 

Damià Amorós Albareda
Historiador de l'art i museòleg, format a la Universitat de Barcelona i Universitat de Girona a més de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernado. Membre de la junta de l'Associació de Museòlegs de Catalunya i delegat territorial de l'AMC a la demarcació de Tarragona. He escrit a l'Ara, Diari de Tarragona, Nova Conca i la Segarrra, a més faig coses a l’Espluga FM Radio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close