General

‘El Temps de les Arts’ guanya el Premi GAC 2023 en la categoria de mitjà de comunicació

L’acte de lliurament dels Premis GAC 2023 es va celebrar un any més al MACBA, en la XVI Nit del Galerisme. En total, es van atorgar 9 guardons, 2 premis honorífics i una menció especial, que homenatgen i valoraren la qualitat de les diferents propostes presentades pel jurat.

El nostre portal digital d’art i cultura, El Temps de les Arts, va ser guardonat en el marc dels Premis GAC 2023, que es van entregar durant la celebració de la XVI Nit del Galerisme. El guardó al mitjà de comunicació va reconèixer la seva feina per la “puntualitat, rigor i bon criteri dels seus col·laboradors en el comentari crític a la majoria d’exposicions”.

El Temps de les Arts posa atenció a tots els camps artístics dels territoris de parla catalana. En aquest sentit, el guardó honorifica, sobretot, els cinc anys de trajectòria dedicats especialment a fer valdre les arts visuals del país, que precisament forma més del 50% del seu contingut publicat al web. “Un premi que no hagués estat possible sense la dedicació i passió dels col·laboradors i col·laboradores que han fet d’El Temps de les Arts un treball d’equip”, tal com destacava Ariadna Mas, directora del mitjà.

La setzena edició dels premis també va reconèixer, en primer lloc, figures de llarga trajectòria com l’artista Eulàlia Grau i la galerista Pepa Quinteiro que van rebre el Premi Honorífic. Llucià Homs va recollir la Menció Especial per la iniciativa Talking Galleries. 

El jurat dels GAC va premiar a altres noms de la projecció actual, així com el talent emergent. Pilar Parcerisas, crítica d’art i presidenta del jurat dels premis, destacava que “aquest any s’ha apostat especialment per la paritat i s’ha posat l’accent en l’equilibri de distincions territorials”.

Jordi Gimferrer va rebre el premi al col·leccionisme, segons el jurat “per haver atresorat durant seixanta anys un magnífic conjunt d’obres de pintura catalana amb noms destacats del modernisme, noucentisme i avantguarda”. Per altra banda, el premi a la crítica, se’l va emportar Marga Perera, gràcies a la seva “continua tasca de reflexió sobre l’art contemporani amb rigor i sensibilitat, des d’una mirada constructiva”.

El comissari Jorge Satorre també va ser guardonat per l’exposició d’Alberto Peral: “Redonda redonda”, al Centre d’art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat, per “una encertada selecció”. A més, la mítica galeria Cadaqués, després de cinquanta anys de trajectòria, es va endur el premi a la millor exposició històrica amb “Ulysses 100, Richard Hamilton in Bloom” i va ser Huc Malla qui va rebre el guardó. També, Mònica Ramon va recollir el premi a la millor programació per la galeria Artur Ramon Art per la creació d’un espai d’art que funciona com “un laboratori d’idees”.

A més, amb l’exposició “La rebelión de las raíces” a la galeria Àngels Barcelona, Daniela Ortiz va ser guardonada amb el premi d’artista emergent per la millor exposició en galeria gràcies al seu “activisme artístic i pensament crític que denuncia la hipocresia del món occidental”. El premi a l’artista consolidat per la millor exposició en galeria va recaure en mans de Colita, amb l’exposició “Dona situació límit” a la galeria RocioSantaCruz. 

Finalment, Toni Giró es va endur el premi a l’artista de mitja carrera per la millor exposició en galeria. Els experts van valorar “Revelacions 2013-2019” a la galeria Quadern Robat, una mostra de dibuixos inèdits “que sorgeixen de l’obscuritat”.

Enguany, el jurat dels premis estava presidit per la comissària d’art Pilar Parcerisas i integrat pel crític Juan Bufill, l’artista Gino Rubert, els comissaris Àlex Mitrani i Natàlia Chocarro. Parcerisas va assegurar la dificultat de la selecció dels guanyadors a causa de la gran quantitat de candidatures presentades, doncs van proposar-se una setantena de propostes, concretament. “S’ha notat una revifada de l’activitat artística després de la pandèmia. Hem vist una normalització i ganes de tirar endavant tot tipus de propostes”, va detallar durant el seu discurs. Per acabar, el jurat va posar l’accent a la innovació, el rigor del treball, el risc, la lluita per la llibertat en la creativitat artística i l’activisme de gènere.

Pel que fa al president del Comitè dels premis, així com de l’associació Galeries d’Art de Catalunya, Benito Padilla, va reclamar situar l’art en el centre de “l’equació cultural” tal com s’està fent en altres països. Benito va manifestar que cal una major “visibilització en tots els aspectes” de la vida. Abans estava més present, però actualment es troba en un temps crític en què no es té en compte ni en l’activitat econòmica ni en la social”, va puntualitzar.

Laia Marín
Quan va acabar els estudis de Dret va fer un gir total en la seva carrera per dedicar-se al món digital. Postgrau en comunicació online i gestió de xarxes socials (UAB), màster en Transformació Digital (USAL) i especialitzada en l’àmbit de la comunicació cultural i patrimonial; ha treballat en el programa radiofònic “El Celobert” de Lluís Gavaldà, el Festival de Música Independent Altacústic, el Festival Internacional de Fotografia Scan Tarragona, el Festival Minipop o Tarraco Viva, entre altres. També ha exercit com a docent. Actualment forma part del planter d'El Temps de les Arts.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close