General

El terrorista de la Sagrada Família

Allà on arranca el carrer Muntaner de Barcelona, es troba la plaça de Goya. Però Goya no hi és. La placeta està ocupada per un monument escultòric robust dedicat a Francesc Layret, advocat laboralista defensor dels treballadors, obra de Frederic Marès. Curiosament, Marès, que té museu a la plaça de Sant Iu ple d’andròmines, va ser l’autor de l’escultura Victòria, instal·lada pels franquistes en acabada la guerra del 36, i que romangué en el pòdium fins ben entrada la democràcia, a la confluència de Diagonal i Passeig de Gràcia, cruïlla batejada des de fa poc amb el nom tradicional del Cinc d’Oros.

A la base del monument a Francesc Layret es troba un medalló de bronze amb un retrat de l’advocat en relleu, així com el seu nom i les dates de naixement i defunció. L’obra de Layret va ser guardada en temps foscos en un magatzem municipal del carrer Wellington, fins que, amb l’arribada de la democràcia, va ser restaurada a la seva ubicació original, al maig de 1977.

L’obra s’agraeix, ja que la majoria d’escultures o reconeixements de personatges progressistes de la ciutat es troben exiliades a Nou Barris o a la Zona Franca. Com l’estàtua de la República, situada a l’antiga plaça de Llucmajor. És una obra de Josep Viladomat, autor que va ser gairebé obligat a fer l’estàtua eqüestre de Franco que va estar-se anys i panys al castell de Montjuic. Incongruències escultòriques.

Layret va ser assassinat el 1920 per un gàngster que li va disparar set vegades. L’advocat no va poder fugir perquè utilitzava crosses des de la infància quan es va veure afectat per una paràlisi.

A l’altra banda de la plaça de Goya, desemboca el carrer Joaquín Costa. Per aquella via cosmopolita avall, on circulen un munt de cultures del món, s’arriba al número 34. Allí obra portes la llibreria anarquista Rosa de Foc, on es pot remenar a pler la literatura més punyent sobre la injustícia perpetrada pels homes. El nom de la llibreria evoca la Barcelona de tombant del segle XIX plena de revoltes populars a causa de la fam i les males condicions de vida i l’esclat de bombes. Un nom poètic que es va empescar el periodista hispanouruguaià Antonio Laredo des del diari La Protesta.

En aquesta llibreria van arribar a vendre un souvenir que no es troba als establiments de banderilles, flamenques i barret mexicà. Es tractava d’una reproducció de la famosa bomba Orsini, que va esclatar a la catedral dels burgesos, el Liceu. A l’Òpera també la venien. La va llançar Santiago Salvador en represàlia per l’execució de l’anarquista Paulí Pallàs, el qual, al seu torn, havia tirat una bomba contra el general Martínez-Campos, culpable aquest d’haver saldat per la via del pronunciament la I República.

Escultura de Francesc Layret. Obra de Frederic Marès de l’any 1936

El carrer Joaquín Costa s’enfonsa entre kebabs, bars modernistes i de disseny i botigues de menjar d’arreu fins a tocar pràcticament la Rambla del Raval. En aquella cicatriu oberta al barri, a la cantonada del carrer Sant Rafael, va ser assassinat a boca de canó Salvador Seguí, el Noi del Sucre, sindicalista majúscul, a mans de la patronal. Al defensor dels proletaris l’honora una placa commemorativa i una plaça, que esponja el davant de la filmoteca. A la part baixa de la plaça, passa el carrer Sant Pau, que condueix al Liceu. Una de les dues bombes llançades al teatre no va esclatar perquè va caure sobre la falda d’una dona morta.

Segons explica Ròmul Brotons, els mestres dinamiters anarquistes modificaven objectes de la vida quotidiana, com les pinyes decoratives que remataven les baranes d’una escala o les esferes de les capçaleres dels llits. Així de pareguda era la bomba Orsini; ornamentació burgesa reciclada en artefacte explosiu. El secretari de l’Audiència de Barcelona que va participar en el judici i condemna de Santiago Salvador, va usar la bomba de petjapapers al seu despatx. Quan el secretari va morir, heretà l’artefacte la filla i el gendre, aquest era arquitecte deixeble de Gaudí.

La bomba Orsini va ser inventada per Felice Orsini, el qual va morir guillotinat després de provar-la contra Napoleó III. L’enginy engegat al Liceu roman a hores d’ara guardat al museu d’Història de la Ciutat, però també està immortalitzat al temple de la Sagrada Família. A la capella de la Mare de Déu del Rosari, situada a la Façana del Naixement, Gaudí va plasmar una curiosa representació del mal, un dimoni amb cua reptiliana que proporciona una bomba Orsini a un anarquista. L’obra, titulada La temptació de l’Home, va ser confegida per Llorenç Matamala, cap d’equip d’escultors de l’arquitecte, qui en seguia les directrius marcades.

La Temptació de l’home, obra de Llorenç Matamala del 1895

Gaudí, que havia conegut bé alguns savis anarquistes, interpretà els fets que sacsejaven la Rosa de Foc no com l’obra dels homes, sinó com un neguit del diable. Una cosa, però, és ben curiosa. Crida l’atenció. Si ens fixem amb deteniment amb el rostre del dimoni, certament grotesc i murri, de seguida es pot veure que té una fesomia ben humana. Potser, al capdavall, qui proporcionava la munició als anarquistes no era el diable, sinó la iniquitat terrorífica i tossuda de poderosos i manaires.

Joan de Déu Prats
Escriptor especialitzat en llibres de llegendes, mites i tradicions de Catalunya. Respecte a Barcelona, ha publicat diferents obres sobre la seva història i el seu imaginari. Autor del Gran Llibre de les Criatures Fantàstiques de Catalunya i també dels Indrets Fantàstics de Catalunya. Així mateix, ha escrit molts llibres de literatura infantil i juvenil, traduïts a força idiomes.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close