General

Els Premis El Temps de les Arts premiaran també el cinema experimental

La segona edició d’El Temps de les Arts inclourà, com a novetat, una modalitat de Cinema Experimental, que se sumarà a les d’Arts Visuals, Arts Escèniques, Música Clàssica, Música Popular, Arquitectura i Patrimoni. S’hi poden presentar projectes de Catalunya, País Valencià, Illes Balears, Andorra, l’Alguer, Catalunya Nord i la Franja de Ponent.

Els Segons Premis El Temps de les Arts es van presentar al Palau Robert de Barcelona aquest dijous, 17 de març, per anunciar una nova modalitat de premi, el de Cinema Experimental, amb un jurat on és present el director Albert Serra, el productor Jordi Ballò, Chus Martínez, de l’Institute of Art de l’FHNW Academy of Art and Design de Basilea (Suïssa) i Sébastien Planas, director del Filaf (Festival Internacional del Llibre d’Art i del Film) de Perpinyà.

El secretari general de Difusió de la Generalitat de Catalunya, Jofre Llombart, va obrir l’acte dient que «els 33 membres dels jurats dels Premis eren un bon exemple de rigorositat». Va recordar que els premis no «omplen un buit” perquè això seria com dir que s’omple «artificialment» mentre que al país “ja n’hi ha molt de talent i les 33 persones del jurat ho demostren sobradament». 

L’editor d’El Temps de les Arts, Eliseu Climent, va recordar que els precedents d’El Temps de les Arts cal buscar-los dècades enrere, «quan posàrem en marxa la revista Temps d’Art, una publicació associada al setmanari El Temps que pretenia mirar el conjunt de la cultura del país, generar sinergies». Aquella era una publicació de paper que es va deixar de publicar, però, «anys després, malgrat tota l’eclosió digital i el gran número de publicacions que han aparegut aquest temps, ens trobàrem que el buit continuava existint, que calia habilitar un espai que fora capaç de parlar de les arts visuals i escèniques, del patrimoni, l’arquitectura i la música de tots els territoris».

Eliseu Climent, durant l’acte de presentació. Fotografia: Robert Ramos

El Temps de les Arts «és un nou format digital versàtil», un «portal que ha esdevingut un altaveu de tota la nostra cultura» i pretén «generar un diàleg amb els creadors i entre els creadors». Per això calia anar més lluny: «De la mateixa manera que els Premis Octubre, que impulsàrem des de l’editorial Tres i Quatre, esdevingueren un factor de projecció de la nostra cultura, calia fer un pas amb uns premis que, la primera edició ja van reconèixer una sèrie de projectes i artistes que defineixen la nostra potència com a poble».

L’editor va anunciar que l’entrega dels premis serà novament retransmesa simultàniament per les televisions del territori i dirigida per Lluís Danés, realitzador de La vampira de Barcelona (Premi Gaudí 2020 a la millor pel·lícula) que ja va dirigir l’edició anterior d’aquests premis.

Després de l’acte d’entrega de premis de l’any passat, amb lliuraments a València, Barcelona, Perpinyà, Palma, Andorra i l’Alguer, Eliseu Climent va anunciar que enguany es farà en un no-lloc, sota terra, en una ubicació que no va revelar. L’editor també va explicar que El Temps de les Arts ha començat una etapa d’internacionalització amb acords amb Il Giornale dell’Arte i la voluntat de fer arribar la informació cultural dels territoris de parla catalana arreu del món.

La directora d’El Temps de les Arts, Ariadna Mas, va destacar la novetat d’aquesta edició, que és la modalitat de Cinema Experimental, una disciplina que destaca «per la dimensió artística que representa i perquè dibuixa molt bé una especificitat que no sempre recullen els guardons del món audiovisual».

Ariadna Mas, directora d’El Temps de les Arts.

Mas va afirmar que «la cultura és més necessària que mai» i «una eina molt eficaç que pot i ha d’ajudar a aconseguir un món on la Cultura de la Pau sigui definitivament el valor màxim per fer front a aquells que practiquen la guerra i no respecten els drets dels pobles ni la llibertat d’expressió».

Els premis estaran dotats amb 3.000 euros i una peça del poeta i artista Perejaume, «el gra de sorra», una obra «amb una gran càrrega simbòlica», segons Mas, per a premiar «la contribució a fer aquesta gran duna amb milions de granets de sorra que és la cultura catalana».

Com a representant del Premi d’Arts Visuals va parlar Imma Prieto, directora d’Es Baluard, Museud’Art Moder i Contemporani de Palma. Prieto va qualificar el certamen de «necessari» perquè «permet cohesionar dinàmiques de diverses disciplines de la creació contemporània».

Roberta Bosco i Imma Prieto, jurats d’Arts Visuals.

Prieto va destacar que les arts visuals són un «llenguatge que ens permet pensar però sobretot obrir escletxes: Sovint pensem que és una traducció del llenguatge textual a l’audiovisual però no és només això. Va molt més enllà: representa una mirada molt particular respecte d’aquelles qüestions de la realitat que habitualment se’ns passen a la resta».

El periodista i crític de teatre Andreu Gomila va recordar que «l’última edició es van presentar un centenar de propostes i la majoria eren de Barcelona, però els guanyadors van ser les Hermanas Picohueso, de Mallorca; la Companyia Teatre Micalet, de València, i Cabosanroque.

Joan Magrané, en nom del jurat de música clàssica, va afirmar que li fa «especial il·lusió» que s’integri música clàssica en uns premis on «hi són representats també tots els territoris de l’art» perquè això «ens recorda que formem part d’una cosa més àmplia».

Andreu Gomila i Mònica Borrell, jurats d’Arts Escèniques i Patrimoni. Fotografia: Robert Ramos.

Magrané va explicar que, a l’hora de jutjar els projectes presentats, es valorarà «l’excel·lència però també l’originalitat i la innovació».

El líder d’Al Tall, Vicent Torrent, representava el jurat de música popular. El músic va felicitar-se perquè «des de la primera edició» els premis d’El Temps de les Arts han tingut aquesta categoria. «Sovint no es dona molta importància als nivells populars de l’art -va criticar- però les músiques populars són dels aliments més consumits per la major part de la població».

Segons Torrent, s’hi inscriuen molts «gèneres i llengüatges diferents» com el pop rockk, la cançó d’autor, el hip hop o la música urbana, que «són gèneres i vessants més instrumentals, però on la música folk i les músiques del món estan presents».

Vicent Torrent i Joan Magrané, jurats de Música Popular i Música Clàssica, respectivament. Fotografia: Robert Ramos.

Torrent va anunciar que el jurat tindrà molt en compte «la creativitat; la qualitat de textos, si n’hi ha i la innovació».

Com a portaveu del jurat d’arquitectura va intervenir Joan Cerdà, president del Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears, per reivindicar que «l’arquitectura no és només una pràctica professional sinó també un bé cultural: l’arquitectura i l’urbanisme ens envolten constantment i fer arquitectura de qualitat vol dir fer cultura i també fer país».

Va recordar que aquesta disciplina és també una «eina de transformació social» que ha de tenir en compte els canvis en la societat -com els provocats per la pandèmia o els generats pel canvi climàtic: «s’ha de treballar amb materials sostenibles; si pot ser, de quilòmetre zero i que s’adaptin a les noves necessitats de la societat».

Va recordar que s’hi poden presentar tot tipus de propostes contemporànies (del 2021 i 2022) «permanents o efímeres, en qualsevol paisatge i per qualsevol ús, tant d’àmbit privat com públic».

Joan Cerdà, en un moment de l’acte. Fotografia: Robert Ramos

La directora del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona Mònica Borrell, com a jurat del premi de Patrimoni també va destacar que «és una categoria molt oberta perquè reconeix projectes en el sentit ampli de l’àmbit d’actuació (sigui restauració, protecció i valorització del patrimoni), també està oberta a projectes que incideixen en patrimoni material, però també immaterial, i en projectes que poden ser permanents, però també temporals».

Borrell va dir que la valoració dels projectes es farà en funció del diàleg i l’impacte. «El diàleg amb el present, el diàleg amb la comunitat, però també diàleg amb el passat perquè la categoria de patrimoni és la que més mira al passat des del món contemporani: reflexionar sobre el nostre passat és important per provocar aquest impacte en el present».

Aquest impacte, que pot ser «social o territorial» serà el segon valor que es tindrà en compte.

La disciplina de cinema experimental és la novetat d’aquesta segona edició dels Premis, que comptarà amb un jurat format pel director Albert Serra; Jordi Balló, productor cinematogràfic i professor de la UPF, i Chus Martínez, de l’IInstitute of Art de l’FHNW Academy of Art and Design de Basilea (Suïssa).

La conductora de la presentació, Txell Bonet, va acabar l’acte explicant que, al premi de cinema experimental, «no s’hi poden presentar ni pel·lícules comercial ni cinema d’estructura clàssica; estem buscant videoart, cinema abstracte i cinema conceptual». S’acceptaran llargmetratges, curts o sèries, «sobretot volem factors d’alt risc, que pot semblar una cosa molt intangible però una obra ha de ser arriscada i tenir qualitat artística».

El període per presentar projectes a totes les categories es tanca el 30 de juny.

Un noment de l’acte, amb Ariadna Mas explicant la nova edició. Fotografia: Robert Ramos
Àlex Milian
Periodista cultural i Director de continguts al setmanari EL TEMPS. En aquest mitjà ha estat director (2006-2009) i redactor de política, societat i ciència. Ha col·laborat amb les revistes “Sàpiens" i “Descobrir". Autor, amb Emili Piera, de "L’aigua de tots" (Bromera, 2005), un llibre periodístic sobre el transvasament de l’Ebre. Menció Especial al Premi Ciutat de Barcelona 2006 de Premsa escrita pel reportatge "Animals que tornen".

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close