Una mirada nova a la narrativa, el misteri, l’escultura i l’arquitectura, mecenatge i teologia en el Renaixement.

Amb The Italian Renaissance Altarpiece: Between Icon and Narrative David Ekserdjian ha escrit un ambiciós llibre que examina els retaules realitzats a Itàlia entre els segles XIII i el principi del XVII. Es tracta d’una obra que tots els historiadors de l’art haurien de llegir i al qual es veuran obligats a tornar sovint. Altres estudiosos, començant per Jacob Burckhardt, han rastrejat la transformació de la forma i l’estructura del retaule i l’evolució de la «Conversa Sagrada», però l’estudi d’Ekserdjian és més ampli i ens porta fins a Caravaggio i els Carracci. Ekserdjian no és el primer a considerar l’impacte del Concili de Trento, però, en analitzar els punts de vista dels primers i posteriors reformadors, aprofundeix la nostra comprensió del tema. El seu és el primer llibre prou exhaustiu per permetre’ns observar com la iconografia dels retaules ha estat modificada o substituïda per la narrativa i si el «misteri» sagrat s’ha reconciliat o no amb la història. Ekserdjian també ofereix una anàlisi molt original de la tercera dimensió i com l’escultura i l’arquitectura (en forma de marc) poden contribuir als retaules pintats. Ekserdjian té un profund coneixement dels contractes i llibres de comptes que es conserven, així com dels dibuixos preparatoris, cosa que explica el seu enfocament i elecció dels temes, i les decisions que pren pel que fa a la seva presentació. És un expert no només en l’obra d’altres estudiosos de l’art italià, sinó també en la literatura teològica. És sempre sagaç en la verificació de les diverses contribucions dels mecenes, les autoritats eclesiàstiques i els artistes, assenyalant les obres dels artistes autodidactes, així com les dels que poden reclamar una certa creativitat teològica. La seva anàlisi ens fa més conscients dels elements d’originalitat a l’obra dels artistes més grans, com ara Rafael, Correggio, Lotto, Tiziano, Veronese i Barocci, però moltes de les obres examinades, i les 250 il·lustracions en color, sorprendran els experts perquè ha estat capaç de trobar elements d’interès en l’obra d’artistes desconeguts a llocs menors, com el retaule d’Oddone Pascale a Saluzzo i el de Melchiorre Galuzzi a Veronella.
CAT | Versió extreta de l’edició original italiana del Giornale dell’Arte