General

Feedback: el diàleg vinculant entre públic i creadors a La Fabra i Coats

Tot sovint s’ha acusat als creadors i artistes de construir exercicis d’estil d’un onanisme creatiu que acaben sent críptics i impenetrables. Òbviament és una generalització, però en alguns casos és ben bé així. El públic no importa, no interessa, és quelcom sobrer i fins i tot s’arriba a percebre com un obstacle per a la “lliure expressió”, per a la comunicació d’idees i conceptes que moren sobre l’escena, sobre la tela, sobre el pentagrama, sobre el paper, de manera irremissible, sense més recorregut, perquè el seu vehicle natural, el públic, que en possibilita una nova vida, noves lectures i la seva expansió, n’ha quedat exclòs.

Hi ha també ocasions en què, a partir d’un punt, les produccions artístiques es torcen i no es troba el desllorigador per tornar-les a desenvolupar amb fluïdesa. Els creadors pateixen una mena de bloqueig. És aleshores quan una mirada externa, un nou punt de vista, una opinió fresca i potser no acadèmica o professional pot resultar útil. La mostra Feedback, promoguda per La Fabra i Coats: Fàbrica de Creació, equipament municipal ubicat al barri barceloní de Sant Andreu, pretén esdevenir una eina útil al servei de creadors i públic per tal de superar aquestes dificultats. L’objectiu final del programa Feedback és establir un diàleg útil i vinculant, amb aplicació pràctica en les produccions que es troben en procés, entre el públic i els creadors. Establim ja d’entrada que totes les sessions -tret de la que ja s’ha celebrat-, que es faran els dies 9, 22 i 29 de novembre i 13 de desembre a La Fabra i Coats: Fàbrica de Creació, començaran a les 7 de la tarda i són d’entrada lliure.

Concebut com a banc de proves, en aquest cicle el públic assistent podrà preguntar, comentar o suggerir amb coneixement de causa, havent assistit al tast de les diferents propostes i incorporant-se així al procés creatiu. De fet, tal i com expliquen des de La Fabra i Coats, la idea va néixer d’una necessitat expressada pels mateixos artistes a través de la Comissió de Programació, un espai participatiu obert a la comunitat del centre, que ha estat qui ha coordinat i dissenyat aquest format.

La mecànica és aparentment senzilla, però requereix coratge i obertura de mires per una banda, la dels creadors, i sinceritat, ganes de col·laborar i molt respecte per una matèria primera molt fràgil com és una producció en procés per l’altra, la banda del públic, que hi ha d’acudir no tant amb un esperit crític com col·laboratiu. A Feedback, un cicle d’assajos oberts d’artistes de l’àmbit de la música o les arts escèniques, residents a la Fabra i Coats, el públic assisteix a la presentació dels projectes que es troben encara inacabats i que per tant són susceptibles de ser modificats. La idea és que a cada sessió es generi un diàleg entre creadors i públic sobre el que han presenciat. El primer capítol el va protagonitzar Luís Tabuenca, amb una òpera experimental, una hipno-òpera, anomenada Dreamtime que es podria definir amb tres conceptes: llum tènue, sons dissonants i balls pertorbadors que formen un paisatge oníric. El diàleg posterior en aquella sessió el va moderar el periodista Ramon Oliver (La Vanguardia).

La ballarina Anna Fontanet. Foto: Tristán Pérez Martín

Feedback arriba al seu segon capítol el dia 13 d’octubre, jornada que què mostraran les seves propostes musical i de dansa el grup Heal i Anna Fontanet, respectivament. Heal és una banda d’indie-rock formada per Laia Vehí (veu i guitarra), Raúl Pérez (bateria i percussions), Edu Mató (baix) i Dani Ambrosí (guitarra), que en aquesta sessió, la primera ocasió en què pujaran plegats a escena, oferiran un assaig obert que han titulat You saw me loosing at the backyard. Per la seva banda, Fontanet oferirà al públic una mostra de l’estat del seu treball I escoltar com l’herba creix, un projecte en que es proposa “fer una immersió en l’espai, un recorregut, una partitura de moviment, crear una banda sonora visual orquestrada pels elements de l’entorn”. Aquesta creadora ha posat el focus els darrers anys, en la construcció de paisatges sonors partint de la interacció acústica amb el material sonor que l’envolta, generant una orquestra orgànica en el medi on es troba i sobre la qual es basa l’escena i el gest. La moderació del diàleg entre el públic i els creadors en aquest cas anirà a càrrec del periodista Borja Duñó (Time Out).

El grup musical Liviana Mauretti. Foto: Cedida La Fabra Coats

El tercer capítol del Feedback el protagonitzaran el 9 de novembre, a més del públic assistent, el grup musical Sincro i la Companyia PQP, que dialogaran amb el periodista radiofònic Crisol Tuà com a responsable de la moderació de la conversa. Durant el mes de novembre encara es celebraran dues sessions més del cicle. El dia 22 mostraran els seus projectes el grup musical Delirium Edition i els creadors d’arts escèniques Lluís Arruga i Biel Montoro, mentre que la conversa posterior la moderarà el periodista i crítica de teatre d’El Punt Avui i Recomana.cat Jordi Bordes. El dia 29 serà el torn de Mariana Portela (dansa) i el grup musical Ominira, que dialogaran amb el públic amb la moderació de la conversa per part de la periodista Carme Tierz, membre del col·lectiu Recomana.cat –aquesta plataforma és la coordinadora dels diàlegs- i directora del festival d’arts escèniques per a joves RBLS. La darrera sessió del cicle Feedback d’aquest trimestre es farà el 13 de desembre i la protagonitzaran la creadora d’arts escèniques Ester Villamor i el grup musical Liviana Mauretti. Moderarà la conversa posterior la periodista de Catalunya Ràdio Carme Canet, directora i editora del programa Entre Caixes i del podcast d’iCat Passar notes, tots dos dedicats a les arts escèniques.

Dani Chicano
Periodista. Locutor. Guionista. Editor de la Revista Proscenium d'Arts Escèniques, coordinador de continguts del portal web Som Cultura i patró de la Fundació Prudenci Bertrana.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close