General

Hipòlit, el windsurfista de l’antiguitat clàssica

Submergit. I aguantant la respiració. És un sarcòfag immens, grandiós, amb figures que s’aproximen a l’alçada humana. Aquells personatges de pedra aguantaren la respiració durant 1700 anys. El 1948 van ser trobats i portats des del fons del mar de la punta de la Mora a Tarragona a la seua casa actual: l’anomenat Pretori de la capital de la Tarraconensis, una de les ciutats romanes més importants d’aquell món.

Durant els anys 26 i 25 a.n.e. , l’emperador August va viure a Tarragona per poder dirigir de prop les campanyes contra els àsturs i els càntabres. Això va provocar que la ciutat de Tàrraco i tota la seua àrea d’influència es convertiren en un focus de poder i de luxe. Una capitalitat breu, però en un moment crucial. L’urbanisme i les infraestructures van fer de Tarragona el “caput mundi” durant aquells anys. I la quantitat d’obres sumptuàries i de luxe es van multiplicar d’una manera exponencial. Una petita part ha arribat fins a nosaltres.

Hipòlit seria en l’actualitat un windsurfista, o un flexible i tonificat xicot que correria muntat en una Bultaco al costat de la platja sentint el vent a la cara. Un jove que no sabia que l’esperava una tragèdia la qual ara mateix encara recordem. Mithos deloi… La història conta… Així començaven els grecs els seus relats: mithos deloi… Doncs el nostre sorprenent sarcòfag conta el mite d’Hipòlit: la tragèdia del joveníssim i guapíssim Hipòlit i Fedra, mare seua i esposa del rei d’Atenes Teseu. El relat continua recordant que Teseu es va casar per establir una pau entre Atenes i Creta, ja que Fedra era germana del rei d’aquesta illa, Decaulió.

Detall del sarcòfag.

Però heus ací la tragèdia: la deessa Afrodita estava gelosa d’Hipòlit perquè mirava més Àrtemis que a ella. En venjança, Afrodita va inculcar en Fedra un amor malaltís per Hipòlit, el seu fill, que no sentia el mateix per ella… Fedra, molt emprenyada per no ser corresposta, va obligar el seu marit a desterrar-lo. Però no era suficient. I si Hipòlit contava que precisament ella era la que l’empaitava? De manera que Fedra el va acusar d’assetjar-la i de forçar-la. Teseu, el rei, va manar llavors que Posidó el castigara. Un dia a la platja, mentre sentia l’aire sobre la seua cara muntat en el seu carro, va eixir un bou enorme de l’aigua i les eugues d’Hipòlit s’espantaren, el llançaren contra les roques i el jove s’enredà entre les regnes que subjectaven les bèsties. Hipòlit va morir i Fedra, sentint-se’n culpable, va deixar per escrit la tragèdia i després se suïcidà.

Encara que semble mentida, part d’aquest relat el podem trobar en imatges al sarcòfag. Al costat lateral dret trobem el principi del mite: Hipòlit acaba d’arribar de caçar en companyia de dos servents i la presa carregada en un ase: un cérvol.

A la part frontal trobem la terrible mort de l’heroi. A l’esquerra, observem una figura femenina —possiblement Afrodita— que contempla el succés. El monstre l’identifiquem perquè és al costat de Posidó, amb el seu trident. Al centre, les eugues espantades i Hipòlit que cau del carro. A la dreta, hi ha dos personatges masculins que segurament deuen estar comunicant la mort d’Hipòlit a Teseu. Una columna ens recorda el palau del rei.

Escenes mitològiques.

A la part lateral esquerra, assistim al moment en què Hipòlit és acusat d’haver intentat seduir Fedra. Trobem possiblement Afrodita associada amb una petxina. Identifiquem Teseu, el rei, tancant un puny en senyal de fúria mentre Fedra li explica la seua versió.

El mite d’Hipòlit era molt conegut en l’antiguitat clàssica. Aquest personatge que li agradava sentir la potència dels cavalls mentre els dominava a la vora de la mar, era una imatge molt potent, que fins i tot avui ha perdurat en la publicitat televisiva…Hipòlit era el relat atàvic que connectava aquella gent amb les divinitats que dominaven els fenòmens atmosfèrics i les perilloses bèsties: els animals havien de ser sotmesos: així, Hipòlit significa “cavall desbocat”, i deesses com la Pòtnia Hippon o la Pòtnia Theron s’encarregaven d’ensinistrar-los i dominar-los. Quan arriba el cristianisme i impregna tot el món occidental, aquest ha de transformar immediatament aquests personatges anteriors en figures que ajuden a legitimar el nou relat. Se’n diu sincretisme. Molts déus i deesses es transformaren en sants i santes.

Així, Hipòlit, esdevindrà ràpidament un soldat que cuidava Llorenç, un jove cristià empresonat per l’emperador romà. El diaca Llorenç convertí Hipòlit en un altre seguidor de Crist. Per això l’emperador el va castigar a ser assotat i a morir arrossegat per una parella de cavalls desbocats. Conten que els botxins del poble Hipòlit triaren els dos cavalls més salvatges que trobaren… I no continuem el relat, perquè sembla construït per un sàdic amb medicació… Acabà destrossat i els fidels cristians recollint-ne els trossos, cosa que coincideix amb el mite d’Osiris. Nihil novum sub solem, que diria aquell.

La diferència era canviar el bou bestial enviat per Posidó per la crueltat dels pagans. Però la tragèdia i la truculència era la mateixa: Hipòlit moria esquinçat per la força dels cavalls.

Sant Hipòlit, patró de Cocentaina.

I sí. Hipòlit tornà a la vida l’any 1600 a Cocentaina, al Comtat. Durant 10 anys la pesta devastava els vilatans de la ciutat, i aquests —influïts per les homilies apocalíptiques dels capellans— pensaven que aquell flagell era un càstig diví. Necessitaven un protector per tal de lluitar contra aquella devastació que delmava el poble. A les 7 del matí del 7 de març de l’any 1600, es reuní tot el poble a la Casa de la Ciutat, a la Sala. Hi eren totes i tots: nobles, eclesiàstics, menestrals, protoburgesos, camperols…Dins d’una bossa de vellut col·locaren el nom de tres sants. Un xiquet havia de traure el protector de Cocentaina…

La mà innocent va traure una papereta. Silenci. “Sant Hipòlit”, digué una veu autoritzada… Però ningú no el coneixia. Tornaren a intentar-ho. Per dues vegades més van fer la mateixa operació. I en totes dues tornà a eixir Sant Hipòlit. Allò ho entengueren com un senyal diví, com una voluntat personal d’aquell heroi que dominava els cavalls. Des del 10 de març de l’any 1600, sant Hipòlit va ser patró de Cocentaina. El dia que fou martiritzat —segons la tradició, el 13 d’agost— van acordar fer-li la festa. A partir d’aquell moment, sant Hipòlit passa una temporada a Tarragona i després passa per Cocentaina: mar i muntanya.

Alfons Llorenç
Llicenciat en Filosofia i Lletres i doctor en Filologia. Ha estat de redactor en TVE (València) i director de diversos programes. Com a realitzador ha estat cap d'emissions de la cadena Hispavisión. Ha estat corresponsal de Destino, Canigó, i El Noticiero Universal, ha col·laborat a Las Provincias, Diario de Valencia, Levante-EMV, El País, Triunfo, i altres. Assessor per a Assumptes Culturals del President de la Generalitat Valenciana (1989-1995). Ha rebut premis del Ministeri de Cultura d'Espanya sobre Arte, Tradiciones y Costumbre de los Pueblos de España i el 2007 el Premi de periodisme d'investigació Ramon Barnils. És membre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. Va guanyar el Premi de la Crítica dels Escriptors Valencians el 2012 amb 'El Sant del dia' en la modalitat d'assaig.
Vicent Artur Moreno
Vicent Artur Moreno (València, 1962), és professor de la Universitat de València, doctor en Comunicació Audiovisual i llicenciat en Arqueologia, Història de l’Art i Periodisme. Ha fet guions per a documentals sobre el patrimoni i ha estat comissari d’exposicions com ara “Vicent Ferrer, entre la realitat i el mite”. En l’àmbit de la divulgació patrimonial ha estat creador de més d’una cinquantena de rutes arreu de la Mediterrània.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close