World Arts / Art News

L’antic règim del senyor Disney

Leggilo in taliano

La França rococó (però també una edat mitjana imaginativament revisitada) inspira i mobla el món imaginari de Disney, ara comparada amb les arts decoratives del Met.

«Beauty and the Beast» (1991) de Peter J. Hall

Per primera vegada, el Metropolitan Museum de Nova York ret homenatge a Walt Disney. Organitzada en col·laboració amb la Wallace Collection de Londres, l’exposició «Inspirant Walt Disney: l’animació de les arts decoratives franceses» del 10 de desembre de 2021 al 6 de març de 2022 proposa una comparació d’uns 60 objectes rellevants de les arts decoratives europees i 150 dibuixos de les famoses pel·lícules d’animació de Disney, en què es reflecteix sobretot l’admiració del gran dibuixant per la imaginació elegant de la França del segle XVIII. El comissari de l’exposició, Wolf Burchard, afirma: «Els contes europeus s’han convertit en una lent a través de la qual molta gent veu l’art i la cultura occidentals, avui en dia. Gràcies a una mirada inèdita, pretenem estimular un diàleg entre els dibuixos i les il·lustracions d’alguns dels artistes amb més talent dels estudis Disney, i una rica i refinada selecció de mobles i objectes del segle XVIII, que representen l’humor, l’esperit i l’habilitat de les arts decoratives rococó».

Un rellotge sobre un pedestal d’André Charles Boulle (1690 ca).

L’exposició es compon de nombroses seccions. La secció introductòria subratlla la relació que lligava a Walt Disney (1901-1966) a la cultura figurativa europea (alguns afirmen que el cognom «Disney» deriva d’Isigny-sur-Mer, un poble de Normandia, on haurien viscut els seus avantpassats), exposant algunes curiositats com els mobles en miniatura i les cases de nines que Disney col·leccionava apassionadament. «Animar l’inanimat» és el tema de la segona secció, en la qual es comparen figures rococó de porcellana francesa i alemanya amb esbossos dels dos curtmetratges «The Clock Store» (1931) i «The China Shop» (1934).

«La Bella i la Bèstia» (1991) de Kevin Lima és un canelobre (1735-50) basat en un dibiux de Juste-Aurèle Meissonnier

La secció també subratlla l’evolució tècnica que vincula les manufactures de Meissen i Sèvres amb els estudis d’animació Disney. Les tres seccions següents estan dedicades a les primeres pel·lícules dels Estudis. Comença amb «La Blancaneu i els set nans» (1937) inspirada en el conte dels germans Grimm, que evoca l’ambient de l’edat mitjana alemanya. Cal destacar la presència en l’exposició de la pintura al tremp d’ou sobre cel·luloide que representa dos voltors afamats i que Disney va donar al Met el 1938, desencadenant una onada de controvèrsia sobre el valor artístic de la seva obra. Segueixen els ambients francesos de «La Ventafocs» (1950) i de «La Bella Dorment» (1959), ambdues adaptades dels contes de Charles Perrault. En aquest sentit, l’aportació de les artistes-dissenyadores Bianca Majolie i Mary Blair, i l’estudi d’algunes obres conservades al Met, com ara els tapissos dedicats a la caça de l’unicorn (1495-1505), són decisius. Les seccions següents estan totalment dedicades a «La Bella i la Bèstia» (1991), amb motiu del trentè aniversari de la pel·lícula, i inclouen temes com ara l’antropomorfisme i el zoomorfisme en la literatura i en les arts decoratives franceses o el rebuig satíric de Disney de la moda rococó. També s’exposa el retrat del segle XVI de Magdalena González, conservat al castell d’Ambras a Innsbruck, que per un trastorn genètic estava totalment coberta de pèl i, per tant, era objecte de burla i humiliació. Entre les obres, hi ha un rellotge sobre un pedestal d’André Charles Boulle i uns canelobres de bronze daurat de Juste-Aurèle Meissonnier. Es presta una atenció especial a l’escena de la transformació de la Bèstia, inspirada en «Els burgesos de Calais» d’Auguste Rodin, i al ball, l’escenari del qual recorda la Galeria dels Miralls de Versalles.

«The Vultures» (1937 ca) dels estudis Walt Disney

La instal·lació «Be Our Guest» evoca les taules sumptuosament disposades de les corts franceses. L’«Arquitectura Disney», que tanca l’exposició, analitza especialment els castells de les pel·lícules i els parcs temàtics, inspirats en els castells renaixentistes de la Vall del Loira i en l’icònic complex construït per Lluís de Baviera a Neuschwanstein. Les perles d’aquesta secció són la vista d’ocell de Disneyland dissenyada per Herber Rymand (1953) i dues parelles precioses de gerros Tower (Sèvres, 1762-1763).

«La Bella Dorment en el bosc» (1959) d’Eyvind Earle i «Retrat de Magdalena González» (1580) d’autor anònim

CAT | Versió extreta de l’edició original italiana del Giornale dell’Arte

Elena Franzoia
Il Giornale dell'Arte
El Giornale dell'Arte és un periòdic mensual dedicat al món de l’art publicat per l’editorial torinesa Umberto Allemandi S.r.l.
El primer número es va publicar el maig de 1983, sota la direcció del fundador Umberto Allemandi, amb l’objectiu de proposar un producte editorial innovador en el camp de l’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close