El MEV – Museu d’Art Medieval de Vic fa un pas important cap a la digitalització del seu fons i busca noves formes de comunicar, exposar i compartir la seva col·lecció utilitzant la tecnologia que ens ofereix el segle XXI.
L’any 2009, Philippe de Montebello, director del Metropolitan Museum de Nova York des del 1977, deixava el seu càrrec i anunciava que un dels motius de la seva marxa era que no es veia preparat per liderar la transformació tecnològica que calia afrontar. En aquell discurs de comiat, Montebello ja augurava quins serien els passos que els museus haurien d’assumir en plena era d’internet.
Amb aquesta anècdota, el professor de la Uvic-UCC, Santos M. Mateos, exemplificava el canvi que, en menys de dues dècades, havia empès les grans institucions culturals a traspassar el seu fons a un entorn virtual —en constant evolució— i a actualitzar les seves formes i canals habituals de comunicació.
Aquesta breu introducció duta a terme per M. Mateos va servir per posar en context les actuacions que, sota el títol “MEV – L’Art Medieval + Digital“, el Museu presentava en el marc d’una roda de premsa a Vic, el passat 17 de novembre. Josep Maria Riba, director sortint del museu, va ser l’encarregat de donar la benvinguda a l’acte i va aprofitar l’avinentesa per acomiadar-se del càrrec i escenificar el relleu amb l’actual director, Oriol Picas. La cap d’àrea de Difusió i Acció Cultural, Carme Comas, va explicar en detall el projecte.
El projecte “MEV – L’Art Medieval + Digital” s’assenta sobre quatre accions principals, emmarcades en un important pla de comunicació i difusió de la proposta. Aquest pla de comunicació ha estat liderat per l’empresa Gassiot & Llobet. Més enllà de la renovació del disseny gràfic, la part més rellevant del canvi és el nom del Museu, que passa de ser Museu Episcopal de Vic a MEV – Museu d’Art Medieval. D’aquesta forma, i sota el lema “Avui fa mil anys”, es busca apropar la vida de l’època medieval a l’actualitat contemporània. A més, es vol ressaltar el MEV com el museu de referència de l’art medieval, obert a la ciutadania i tecnològicament modern.
Pel que fa a les quatre accions principals, la primera és la millora del funcionament del web, que incrementa la qualitat de les fotografies i presenta les obres digitalitzades en 3D. També s’ha ampliat la informació de cadascuna de les peces i s’han creat nous continguts, a través dels quals els visitants podran descobrir alguns dels relats que s’amaguen darrere de les obres de la col·lecció.
Tota la digitalització del fons del MEV i la incorporació de nous continguts permetran disposar de recursos educatius i facilitaran l’accessibilitat. Un parell d’exemples en són la impressió de volums 3D o els podcasts que es podran trobar al web.
La segona actuació que planteja el Museu és la creació d’una sala immersiva que vol generar l’interès de l’espectador cap al món medieval. Per aquest motiu, el MEV s’ha acompanyat amb el mateix equip que ha creat el mapping de Taüll o l’experiència virtual d’Ullastret. La sala immersiva del MEV tindrà un audiovisual permanent que, a través d’una història d’un pintor medieval, ens descobrirà alguns dels secrets de la catedral de Vic. Al mateix temps, però, també es podrà utilitzar l’espai per projectar vídeos interactius d’exposicions temporals.
Les dues darreres accions encara estan en fase de preprojecte i està previst que es puguin presentar abans del desembre de 2023. La primera d’aquestes dues accions és l’adequació i la modernització de l’espai de recepció de grups de visitants. L’espai, que s’ha treballat amb la dissenyadora Anna Alcubierre, parteix de la necessitat de crear un entorn amable, còmode per al públic del Museu i que li faciliti la trobada. La recepció també estarà equipada amb pantalles i un tòtem de realitat virtual que permeti visitar el campanar i, d’alguna manera, entrar el patrimoni arquitectònic a dins del Museu.
La darrera actuació serà posar en funcionament el taller del MEV, que servirà com a espai per al servei educatiu i aglutinarà l’actual sala didàctica, però buscant-li un concepte totalment renovat. Aquest espai es desplaçarà a la segona planta i es vetllarà per la polivalència de la sala, a la qual es vol atorgar no només la capacitat de taller pedagògic, sinó també la funció d’auditori per a concerts i recitals de petit format, i sala de trobades i reunions obert a la ciutadania.
Finalment, el MEV també ha treballat per teixir relacions amb altres centres i programes educatius enfocats al món digital o de modelatge i impressió 3D. D’aquesta manera, es busca establir complicitats amb altres institucions, a més de poder oferir una singularitat a aquests projectes digitals.
La implementació de l’entorn digital al MEV – Museu d’Art Medieval es va iniciar l’any 2020 i té previst d’acabar-se el 2023. El cost total d’aquestes actuacions serà de 532.600 € i ha comptat amb ajudes del Programa Feder del Departament de Cultura de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona.