General / Camins de Serp

L’entrevista

Amb l’entrevista de Xavier Graset a Juana Dolores hi ha la temptació de ressaltar les contradiccions d’un personatge pretesament alternatiu que voldria dinamitar la cultura burgesa del país mentre presenta un llibre amb el segell d’una família tan del proletariat com són els Carulla o també brindant per Sant Jordi a la portada de La Vanguardia. Però en aquesta tribu tan petita i misèrrima tothom guarda un sac d’apories morals a la consciència, i fins i tot suïcides laborals com una servidora han col·laborat amb mitjans impurs que preconitzen la colonització mental del país o la cursileria nauseabunda del processisme. Que la Juana o quisvulla faci de mirall d’aquesta hipocresia, bo i exercint-la, a mi ja m’està prou bé. De fet, si hi ha alguna cosa que comparteixen els marxistes catalans (a banda de no tenir gaire puta idea de Marx) és el pensament netament classista-aristocràtic segons el qual les seves contradiccions generen molt més suc i glamur que les de la resta del comú.

Abans que entretenir-nos a veure qui té l’ànima més bella, exercitant l’esport del perepunytisme moral, diria que el millor favor que es pot fer a la Juana és prendre-la seriosament, i fins i tot admirar-la com un fenomen ben ancestral de la cultura catalana. Si ens fixem en l’entrevista, això implicaria revisar la vigència de conceptes com ara el de burgesia o de classe oprimida, pensar seriosament en com els representem en l’univers mediàtic català i, dit amb molta menys pedanteria, barrinar sobre si els límits de llibertat a TV3 haurien de sobrepassar la cotilla dictatorial dels partits polítics o anar un pèl més enllà de les brometes d’en Xavier sobre com la corbata li dissimula la panxul·lina. A mi aquestes preguntes m’interessen; també m’il·lustra notòriament la pretensió vetusta d’abordar el desvetllament de la nació amb fórmules esgotades com ara el xarneguisme cultural, la dialèctica de classes i el truc dalinià de rebentar-ho tot per acabar al Polònia.

Que la metòdica de la protagonista a l’hora d’encastar tot això al debat públic sigui oportuna, cínica o grollera a mi tant se me’n fot, car sé per experiència que a Catalunya quan se’t critiquen les formes acostuma a passar perquè has tocat alguna fibra oportuna. La retòrica d’un personatge resulta necessàriament barroca, però al nostre país sempre t’has de fer una mica el foll o l’excessiu per incrustar idees al debat entre la xerrameca i la parsimònia del soroll. El món d’ara té coses bastant curioses, com ara el fet que l’exposició pública d’una escriptora ja aglutini un nivell de bibliografia molt superior a la de la seva obra i la seva recepció crítica. A mi se’m faria molt difícil digerir aquests dos extrems, potser perquè vinc d’una època on encara ens exposàvem sense l’intrusisme abusiu de les xarxes i la seva immensa pressió. Però si a la Juana li serveix per solidificar les seves conviccions i continuar escrivint, endavant les atxes i on no arribi la lletra arribarà el diazepam.

Només he coincidit una vegada amb la poeta; les seves intuïcions em van semblar brillants, la seva ira em resulta profundament candorosa, i el crit perquè desbrossem la seva pròpia retòrica i fotem el favor de llegir-la em sembla prou digne. Procediré a treure el nas a la seva catifa vermella. Quan vulguis en parlem, Juana. Presento un pòdcast profundament capitalista i molt de la corda de Junts per Catalunya. El fem a Pau Claris, amb panxa i sense corbata. Quan vulguis t’hi convido, que a mi també m’entusiasmen els projectils. I em llegeixo els llibres dels quals parlo, ja veus quin detall.  

Bernat Dedéu
Escriptor i columnista. Col·labora en mitjans com ara El Nacional, RAC1, The New Barcelona Post i Planta Baixa. Presenta i dirigeix el podcast L’Illa de Maians d’ONA LLIBRES.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close