La pandèmia del coronavirus ha accelerat el consum de continguts digitals, provocant que sectors com el cultural s’adaptin a la “nova normalitat” de manera virtual.
És un fet que les arts escèniques i la música necessiten un espectador atent que valori i absorbeixi el que se li transmet. D’aquesta manera, arran de la crisi de la Covid-19 la cultura s’ha hagut de reinventar per seguir divulgant les creacions a un públic sense rostre i que té un nom d’usuari. L’esdeveniment de les Nits d’Estiu al CaixaForum, n’és exemplar, ja que any rere any ofereix propostes excepcionals de concerts, exposicions, espectacles i cinema per marinar els vespres estiuencs dels més curiosos. Tot i les limitacions per la Covid-19, l’edició d’enguany no decep, ha aconseguit reinventar-se a contrarellotge i presenta un programa de continguts audiovisuals que es podran seguir de forma digital.

Un còctel cultural virtual que mescla el poder de la música amb la màgia de les arts escèniques. Aquestes darreres, s’han hagut de reformular en el sentit que “s’ha introduït un nou llenguatge; ha canviat la durada que tenia inicialment i s’ha ampliat l’equip per incloure l’audiovisual”, apunta la Cap del Departament d’Activitats Culturals de la Fundació “la Caixa” Anna Font. Les propostes del festival s’han enregistrat, en la major part dels casos, mentre que d’altres com l’espectacle 360 grams d’Ada Vilaró tindran lloc en directe i en streaming a les instal·lacions de CaixaForum Barcelona. Vilaró, artista multidisciplinària i protagonista d’una peça intimista lamenta que “el públic que aporta calidesa, acompanya i guia l’artista no hi serà físicament”, encara que remarca que aquí és on es troba el repte: “En una època en què la pantalla ocupa gran protagonisme, cal travessar-la per arribar a la intimitat, la proximitat i la quotidianitat propera de qui està observant darrera.” Una situació amb què també s’ha trobat l’artista Mireia C. Saladrigues, que presenta una proposta relacionada amb la recerca en l’àmbit de les coreografies socials. Saladrigues apunta que en el seu cas no ha estat difícil readaptar la proposta a l’entorn digital, perquè fa temps que té en compte què vol dir “trobar-se amb l’art amb la mediació d’una pantalla, o des del duplicat digital”. Assenyala que “el context ha canviat, l’entorn en què vivim també, i Gestos Protètics ara ja no està pensat per a ser presencial, motiu pel qual ja no es titula Una Representació Inespecífica” nom que rebia en un inici. Com la resta de propostes, ha esdevingut “una peça pensada per a la pantalla que té en compte la captura de la càmera i els moviments dels ballarins”, explica Saladrigues.

Les ofertes musicals del festival compten amb noms de diverses zones geogràfiques com és la reconeguda cantant portuguesa de fado Joana Amendoeira o el versàtil pianista i compositor menorquí Marco Mezquida, un dels noms més destacats de l’escena musical actual. També el trio Dreamers’ Circus que aporta el so del folk nòrdic combinant estils com la música clàssica i el jazz, mantenint les seves arrels escandinaves. Per últim, la proposta de Desconcerto, un concert amb l’Orquestra de Cambra de l’Empordà dirigit per Jordi Purtí, farà redescobrir els clàssics amb humor i candidesa.

A més, per tal de completar l’experiència, el programa inclou entrevistes exclusives amb els artistes i materials per comprendre del tot les propostes artístiques plantejades. Així, per primera vegada, el públic té accés a tota l’oferta cultural de les Nits d’Estiu a través del web de CaixaForum, una nova manera d’acostar-se als espectadors que tant els organitzadors com els mateixos artistes esperen que arribi a nous públics i tingui una bona acollida.
Així doncs, les Nits d’aquest Estiu del CaixaForum resulten innovadores alhora que es mantenen fidels a l’essència de l’esdeveniment de divulgar la cultura i des de l’1 de juliol i fins al 26 d’agost, brinden cada dimecres a les vuit del vespre propostes úniques.