General

Lola i Pablo Ruiz Picasso: retrat familiar

Lola Ruiz Picasso
Museu Picasso de Barcelona
Comissària: Malén Gual
Fins al 27 de febrer de 2022

Lola Ruiz Picasso va néixer el 1884 en una accidentada nit en què un terratrèmol va sacsejar Màlaga. Per això i pel seu caràcter mogut i xerraire, en família li deien “la Terremotica”. Lola era tres anys menor que Pablo Picasso. En una fotografia d’estudi del 1888, Pablo, assegut, mira a càmera amb una expressió molt més madura per a un nen de 7 anys i Lola, de peu, es mira el seu germà amb expressió entre múrria i d’admiració. Sembla que la petita, que té una mà recolzada a la cama de Pablo, hauria acabat de pessigar el seu germà gran.

Pablo i Lola Ruiz Picasso (Màlaga, 1888). Fotografia: Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2021.

La història de la complicitat fraternal entre Lola i Pablo Picasso s’explica en l’exposició que es pot veure al Museu Picasso de Barcelona, que a partir de pintures, dibuixos, fotografies i abundant documentació reconstrueix la relació entre els dos germans. A més de la seva mare María, Lola va ser la primera model femenina del pintor i apareix des de ben aviat en els dibuixos i pintures primerencs de l’artista. Es calcula que del 1894 al 1901, Picasso va fer 66 retrats de Lola, 44 dels quals conservats al museu barceloní. La figura de Lola, nena i adolescent, apareix amb diferents postures i ocupacions: amb una nina a les mans, jugant, llegint, pensativa, mirant directament als ulls o fent la primera comunió, com en el gran quadre que Picasso pinta amb només 15 anys per presentar-lo a l’Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona.

Lola amb la seva nina (1896-1897). Foto: Hugard & Vanoverschelde Photography © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2021.

De fet, Lola és la protagonista del que es considera el primer oli de Picasso: un retrat de perfil del 1894, fet a la Corunya, en què la nena apareix amb el cap cobert amb una mantellina. Lola sembla molt més gran del que era en aquell moment, sobretot quan el comparem amb un dibuix del mateix moment, que és clarament un estudi previ del quadre. El nen i adolescent Picasso retrata la seva família contínuament, i Lola, com assegura Malén Gual, comissària de l’exposició, “li serveix per representar la figura femenina jove”, des de la Lola que juga fins a la guapa adolescent de mirada directa que apareix en els darrers retrats que Picasso fa a la seva germana.

El Retrat de Lola del 1894 és considerat el primer oli del pintor. Foto: Éric Baudouin © Successió Picasso, VEGAP, Madrid 2021.

L’exposició es podria haver quedat aquí, simplement amb una notable representació dels magnífics retrats de Lola fets pel seu germà, i ja està. Però precisament l’interès més gran de la mostra —el darrer projecte comissariat per la fins ara conservadora del museu, Malén Gual, acabada de jubilar—, radica en el fet que va més enllà i presenta per primer cop el personatge de Lola Ruiz Picasso, en tots els seus vessants. Lola és germana d’un geni artístic, però no oblidem que també era filla de pintor, José Ruiz, i després serà mare de pintors —J.Fín i Javier Vilató, dos dels seus 8 fills— i àvia d’artistes —com Xavier, que s’ha implicat directament en aquesta mostra. Lola, que es va casar amb el psiquiatre Juan Bautista Vilató el 1909, es va dedicar bàsicament a la seva llarga família com feien la majoria de dones de la seva època, però, amb el gen artístic tan a prop i en una altra època i circumstàncies, hauria pogut ser artista? Ens ho preguntem quan contemplem la desena de dibuixos a pastel que Lola va realitzar entre el 1896-1897, quan només tenia dotze anys, que posen de manifest una maduresa en la seva execució gens menyspreable, sobretot si tenim en compte la seva edat. La noia aprofitava papers descartats pel seu pare i el seu germà. En tot cas, imaginem que, pel sol fet de ser dona, a ningú li passava pel cap que Lola hagués pogut tenir una formació artística, com mai es va dubtar que la tingués el seu germà.

L’exposició també fa valdre el paper de Lola en la conservació del gruix d’obres que Picasso havia deixat a Barcelona, en les respectives cases familiars. I no és una tasca petita precisament, perquè quan els Vilató Picasso es traslladen al darrer pis que van ocupar a partir del 1934, al segon pis del número 48 del passeig de Gràcia, hi van trobar 994 obres de Picasso, entre olis, dibuixos, carnets i peces d’altres artistes. María Picasso, la mare, tenia molt clar que aquest era un llegat que s’havia de conservar amb cura, mentre que el seu fill no pogués tornar algun dia i emportar-s’ho, però això mai va poder ser. Quan la mare va morir el 1938, Lola va continuar com a “guardiana del tresor”, alguna part del qual convivia penjat amb la decoració una mica rònega de l’habitatge burgès, i altra guardada en altres espais com un bagul ple de dibuixos que es pot veure a l’exposició. Després la mort de Lola, Picasso va fer fotografiar i inventariar les obres que finalment el 1970 va donar al museu de Barcelona, i que constitueixen la base de la col·lecció d’obres de joventut del pintor que és al museu.

Lola Ruiz Picasso: ‘Gerro alt decorat’ (1900) Museu Picasso, Barcelona . Fotografia: Sílvia Poch.

L’altre caramelet de l’exposició és el retrat que es desprèn de la relació del pintor amb la família Picasso-Vilató, gràcies a la correspondència que els descendents de Lola han conservat i que ara s’ha anunciat que es dipositarà al museu barceloní. Aquest important llegat enriquirà el Centre de Coneixement i Recerca del centre.

Les cartes documenten l’estimació que hi ha entre el pintor, la seva germana i els seus nebots. Malgrat que Picasso va veure per darrer cop a Lola el 1934, en la seva darrera estada a Barcelona, l’artista i la seva germana no van deixar d’escriure’s i comentar com estava tota la família. Lola li explica detalls quotidians i recorda Màlaga en aquest fragment:Eres bueno bueno y requetebueno como siempre has sido y serás. Me van a regalar un pabo que lo alimentaremos con nueces como en la Plaza de la Merced lo hacíamos; y cuando lo matemos antes le daremos vino Jerés para que esté más bueno”. O explica, orgullosa, coses dels seus fills i reclama que el fill de Picasso i la seva primera esposa, Olga, Paulo, escrigui als seus cosins: Que Paulo escriba que todos sus primos los añoran mucho, Josefín y Javier siempre preguntando y Javier siempre haciendo siempre esculturas de animalitos y las pone de espelmas”. O no dubta en reclamar que li enviï retrats: Hace mucho tiempo que no nos mandas retratos tuyos veremos si pronto mandas alguno y vemos lo resalado que estás, porque yo creo que aunque haya guerra estarás tan guapito como siempre”. Són retalls de vida familiar.

Precisament, amb motiu d’aquesta exposició, també es presenta una petita mostra dels dibuixos que el pintor Javier Vilató, fill de Lola, feia mentre parlava del telèfon. Són petites obres sobre paper que Vilató feia compulsivament, però que són molt més que els típics gargots inconscients que qualsevol pot fer quan parla pel telèfon fix, com apunta el fill de Vilató, el també artista Xavier: “Són la demostració que la creació sorgeix en qualsevol moment”.

Montse Frisach
Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Actualment escriu sobre temes artístics i musicals en diversos mitjans de comunicació culturals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques i galeries d’art. Ha comissariat l’exposició en línia Una rapsòdia visual per a la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya; i les exposicions Convidats & Amfitrions al Museu Frederic Marès, i Visites inesperades, simultàniament al Museu d’Art de Cerdanyola i al Museu de l’Empordà de Figueres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close