General / Exposicions

Marta Fàbregas. Figures femenines reve(be)lades a través de la fotografia

La representació de la figura femenina en el món de l’art sempre ha tingut un gran protagonisme, però quan va aparèixer la fotografia la seva rellevància va ser una altra, degut principalment al realisme de les imatges que, a diferència de la pintura, són més pragmàtiques. En aquest context la dona passa a tenir un paper preponderant, principalment a partir de la segona meitat del segle XX, on la majoria de fotògrafs europeus i americans la mostren en diferents actituds, tant en el món de la moda i la publicitat com en la seva vida quotidiana.

Marta Fàbregas. Rebeladas
Pigment Gallery
Trafalgar, 70 Barcelona
Fins al 17 de maig de 2022

Però quan es tracta de fotografiar-la dins de l’àmbit no occidental, se sol representar des d’una perspectiva antropològica, o el que és el mateix, dins de l’entorn rural o familiar, allunyada de tot allò que signifiqui modernitat, que no deixa de ser una interpretació fal·laç de la realitat. Per això és important que els fotògrafs contemporanis defugin aquesta visió tan egocèntrica i presentin la figura de la dona pel paper tan essencial que desenvolupa dins d’una societat amb idees marcadament masclistes.

Marta Fàbregas. Colonized nº 86_ Algerian woman. Africa 1920 (2021)

Amb la idea de reivindicar els drets de la dona, des del doble vessant de feminista i activista, tot creant una sèrie de reflexions a l’espectador mitjançant la fotografia com a eina de treball, Marta Fàbregas (Barcelona, 1974) presenta a Pigment Gallery ReBelades una sèrie de fotografies realitzades recentment, totes elles en tècnica mixta sobre paper i tela, de mitjà i gran format. Per a ella, l’art és el fil conductor que provoca “que dues ànimes (l’ànima de l’observador i l’ànima de l’artista) es connectin i entaquin un diàleg, una conversa amb un únic llenguatge: l’expressió i la comprensió dels sentiments i emocions”.

Marta Fàbregas. Colonized nº 88. Hula dancer. Tahiti. Polynesia. 1930 (2022)

Marta Fàbregas. Una vida dedicada a la fotografia

Marta Fàbregas es va interessar per la fotografia de ben jove, ja que al seu pare li agradava la fotografia i el cinema. Es va formar a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC) i ha treballat en diversos estudis fotogràfics de Barcelona. El 1998 va fundar l’Estudi La Fotogràfica amb Marc Vidal. Així mateix, comparteix les seves activitats en aquest camp donant classes a l’IED (Institut Europeu de Disseny). El 2019 va formar part de la direcció del festival de fotografia Lumínic, celebrat a Sant Cugat i d’Experta en Art i Empresa, dins del congrés “Líder Imperfecte”. Dirigeix la Xarxa de Dones Emprenedores de Sant Cugat (XDESC). Actualment, dedica una part del seu temps fent tallers en pro de la dona a través de la Fundació SETBA de Barcelona.

Retrat Marta Fàbregas al seu estudi

La seva primera exposició individual va ser l’any 2003 a la seu de La Fotogràfica. Diverses editorials han publicat fotografies seves i, a més, també realitza accions al carrer i instal·lacions efímeres que, de fet, es basen en reproduccions a gran escala d’altres obres. Fa collages en parets i façanes amb l’ajut de diversos col·lectius femenins. Dirigeix el projecte “Traspassant l’Objectiu”, on ensenya la tècnica fotogràfica, principalment el tema del retrat, a les dones que es troben a les presons de Wad-Ras i Brians. Segons Fàbregas la fotografia permet “ajudar aquestes dones a empoderar-se i tornar a creure en elles mateixes”.

Marta Fàbregas. _Immaculada nº 22 (2022)

Rebeladas. Una exposició on la figura de la dona és la protagonista

Des del 2016 Marta Fàbregas s’interessa pel projecte Colonized, que consisteix a mostrar fotografies relacionades amb el passat, el present i el futur “mitjançant la manipulació d’imatges”. Ara, el que veiem a Rebeladas és un conjunt de fotografies de les sèries Colonitzada, Immaculada i Kairos, on la presència de la figura femenina omple totes les parets de la galeria. Segons Mireia Rosich, directora de la Biblioteca Museu Victor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, són dones “solitàries, aïllades (…) que venen d’altres temps, altres terres, altres ritus”. I això és, precisament, el que el públic es troba a la galeria. Per crear les seves obres utilitza una tècnica molt depurada i singular, ja que empra el collage fragmentant les imatges dels personatges que apareixen, com si es tractés d’un trencaclosques. S’aproxima als postulats cubistes quan els fragments no coincideixen, evidentment provocats expressament per crear imatges més reals.

Marta Fàbregas. _Immaculada nº 23 (2022)

Manipula i transforma el paper mitjançant tonalitats sípies que evoquen el passat, el transcurs del temps viscut, o com assenyala Mireia Rosich, les “atmosferes irregulars cobreixen els personatges de cicatrius poètiques sobre pells pures”. Aquesta tècnica de manipular les imatges la denomina transfotografia, que es basa a transferir les imatges a un suport que, en aquest cas, es tracta de tela o paper aquarel·la, depenent del tipus d’obra. El paper mostra un “desgast d’epidermis i de vida”. Aquí la bellesa de la dona no ho és pel seu físic, que també, sinó per la seva actitud, elegància i presència. Solen ser dones joves seminues que porten diversos penjolls, amulets i ornaments.

Aquestes composicions les fa a través de fotografies antigues, de les que és també col·leccionista. Per exemple, a la sèrie “Colonized” les dones que hi apareixen estan datades a mitjans del segle XIX, on inclou certs retocs digitals, a més de diversos teixits i sedes.

Marta Fàbregas. Immaculada nº 18 (2022)

Encara que el fet de colonitzar pugui ser pacífic, normalment no sol ser així, ja que afecta igualment a les persones que viuen en el seu propi país, provocant canvis en els seus hàbits i costums. Per això les imatges que extreu l’artista mostren retrats d’esclaves, criades, treballadores, però també dones riques que, d’alguna manera, estan colonitzades, Són “dones lluitadores que han estat colonitzades, per l’únic motiu de ser dones”. S’exhibeixen imatges de dones procedents de Tahití, Pernambuco, Beijing, Xina, Kyoto, Tanzània, Namíbia, Mombasa…

Respecte de la sèrie “Immaculadas”, a diferència de l’anterior, mostra imatges de prostitutes algerines i marroquines, “que tenien la finalitat d’ensenyar i anunciar una bona mercaderia per a un possible comprador”. Totes són molt joves i no se’ls veu la cara, com si només volgués ensenyar el cos nu o bé mantenir-ne l’anonimat. Fàbregas reivindica el paper de la dona des de diferents punts de vista que, en aquest cas, és mostrar-les de manera digna, sense importar-li a què es dediquen, sinó la força que desprenen.

Marta Fàbregas. Kairos nº 15 (2021)

“Kairós” és una sèrie que fa referència al temps, a un temps indeterminat on succeeix alguna cosa especial. Per a l’artista és un temps “qualitatiu, transformador i únic”. En aquesta ocasió apareixen dones orientals i africanes, mostrades de cara o d’esquena amb uns pentinats espectaculars, que com assenyala Mireia Rosich, “emergeixen d’espais buits sense rastres ni coordenades. Engalanades amb els ornaments dels seus”.

Ramon Casalé Soler
Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close