World Arts / Art News

Necessitava les parets. Ara les derrueixo

Leggilo in taliano

JR, després d’establir-se com a artista de carrer, arriba al museu, però no perd el costum d’abolir barreres de tota mena: la seva excavadora és el trompe-l’œil, la seva tècnica és el “macrocollage”

«28 Millimeters, Portrait of a Generation, B11, Destruction #2, Montfermeil, França» (2013)


Del Brooklyn Museum de Nova York, on va ser concebuda originalment, a Munic, arriba a Alemanya l’exposició monogràfica més gran mai dedicada, en aquestes latituds, a l’artista, fotògraf i creador de collage francès JR: “JR: Chronicles”, del 26 d’agost al 15 de gener de 2023. L’art de carrer, del qual JR n’és un dels intèrprets més coneguts, traspassa els murs del museu i arriba al cor del sancta sanctorum de l’art, que en aquest cas és la Kunsthalle München, un espai expositiu multimèdia a la més italiana de les ciutats alemanyes. És una transició a l’edat adulta per a JR, a la maduresa? Per què l’home que afirmava amb orgull “tinc la galeria més gran del món: les muralles de la ciutat” ha decidit exposar al lloc implícitament més convencional per a la conservació i comunicació de les obres d’art? La idea inicial del jove artista del “paste-up” (el paste-up, o l’art dels cartells, és una tècnica mitjançant la qual un artista de carrer crea una pintura en paper que després enganxa a les parets utilitzant diversos tipus de cola – n. de l’e.) era acostar el món de l’art als qui no solen visitar els museus, o que no s’ho poden permetre, i, alhora, retratar persones, la dignitat i els drets de les quals són ignorats o trepitjats en la indiferència general: un cop de puny als budells, l’univers paral·lel d’una contracultura que sempre ha decidit mantenir les distàncies amb el cànon. JR es va fer famós amb els seus foto pòsters de mida monumental aplicats a les façanes dels edificis; els seus descomunals “pastings” dominen els complexos urbans avançats, els murs de les presons, l’exterior dels trens, els vaixells, els contenidors i els murs fronterers. És un art que no cerca respostes ni aplaudiments, sinó que vol plantejar preguntes, animar el màxim nombre possible de persones a entaular nous diàlegs per buscar junts solucions als problemes que es plantegen. Avui, amb l’ajuda de fotografies, vídeos, maquetes i cartells a gran escala, aquesta idea inicial es transforma en una fascinant exposició multimèdia que permet als que no han pogut admirar les seves obres a tot el món, de veure’n una important selecció exposada en un únic lloc, i que les mateixes obres perdurin en el temps quan es retirin dels seus llocs originals o es desgastin per altres factors humans o naturals. Una mena de promoció acadèmica per als qui s’havien mantingut deliberadament allunyats d’aquest món, o potser un compromís: a Munic, JR presenta un trompe-l’œil sense precedents, creat ad hoc amb la intenció de trencar els murs de la Kunsthalle cap a l’exterior, per obrir la vista al veritable camp d’activitat: l’espai urbà.

Amb el suport de l’RMO, s’està restaurant una casa del segle XIX per convertir-la en un espai expositiu que acollirà tallers i exposicions d’art contemporani.

`CAT | Versió extreta de l’edició original italiana del Giornale
dell’Arte

Francesca Petretto
Il Giornale dell'Arte
El Giornale dell'Arte és un periòdic mensual dedicat al món de l’art publicat per l’editorial torinesa Umberto Allemandi S.r.l.
El primer número es va publicar el maig de 1983, sota la direcció del fundador Umberto Allemandi, amb l’objectiu de proposar un producte editorial innovador en el camp de l’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close