General

Ruber, remolatxa i Vichy i l’evolució de vermell remolatxa i Vichy

Hereva, derivada, evolucionada o complementaria a partir de l’obra guardonada amb el primer premi de la quarta edició de la Biennal d’Art Gastronòmic de Cambrils de l’any 2020, l’exposició “Ruber, remolatxa i Vichy” esdevé una mostra dels últims treballs de l’artista, trempolí de naixement i tarragoní de sentiment, Àlvar Calvet a la Quiosc Art Gallery de Tremp.

Ruber, remolatxa i Vichy
Àlvar Calvet (Tremp 1965)
Quiosc Art Gallery, Passeig Pare Manyanet, 34. Tremp
Fins finals de desembre del 2021

Quantes vegades, en finir un gran àpat, no hem acabat jugant, alguns fins i tot creant, amb les restes del menjar que ens acabàvem d’endrapar? Amb els materials que tenim a l’abast -plat, cullera, forquilla i els pigments que resten davant nostre- rasquem, ratllem, embrutem i barregem obres efímeres que desapareixen just al moment que el cambrer recull els plats i els retorna cap a la cuina. On, dins la cuina, tot acabarà.

Just en aquest precís instant és on tot acaba, però també on enceta el seu procés creatiu Àlvar Calvet. Fruit del treball sobre la memòria sensorial, especialment el gust i la vista, el creador experimenta amb plats, forquilles, culleres i pigments procedents d’aliments, com la remolatxa, per conformar un món que evoluciona del plat a la tela Vichy vermella.

Una creació multidisciplinària que rebé el primer premi de la quarta edició de la Biennal d’Art Gastronòmic de Cambrils de l’any 2020, que veu d’obres de Calvet com les obres realitzades l’any 1995 amb tremp d’ou, les fetes pel Banquet Gegant pels Gegants de Reus amb l’Antoni Miralda de l’any 1998 i l’acció Happy Birthday, realitzada el mateix any a la Casa Castellarnau de Tarragona. Més proper, i amb el mateix esperit, “Nàstic finestra al món” de l’any 2015 relaciona el passat amb el que pot descobrir el visitant a la Quiosc Art Gallery de Tremp. Una de les galeries d’art contemporani pioneres al Pirineu amb un dels recorreguts més ben travats i treballats del país.

Creacions sobre tota mena de formats, suports i dimensions, on domina imperial el vermell, procedent de la remolatxa, dialoguen amb peces on rauen cercles, línies o nimbes daurats. Una aproximació al paper del plat dins de la mística i religiositat cristiana. Rerefons que també ens pot transmetre a la sang o vi -ja que el vi fa sang-.

L’element central de la mostra, sense cap mena de dubte, és una peça audiovisual on l’autor apareix envoltat, menys pel fons, i tapat de tèxtils i elements amb tela Vichy blanc-i-vermell consumint una crema de remolatxa. Els gestos sobre les restes que queden al plat esdevenen els esbossos de la vaixella de 12 plats plans i de 12 plats fondos esmaltats amb un color, i fins i tot pigments procedents directament, de l’arrel. Una relació entre l’art i l’alimentació que Calvet també explorà a Cos de Crist que realitzà per a la Capella de Sant Ignasi Malalt de Manresa l’any 2019.

Una constel·lació d’obres que, sobre el blanc de la sala de la galeria, s’acaba convertint en una trama de la tela Vichy blanc-i-vermell. Un treball de desconstrucció de l’art de la pintura que també serveix d’homenatge a tots aquells que han participat, participen i participaran en les creacions de Calvet.

L’any 2021, junt amb les darreres dècades, representa un moment àlgid de la carrera i trajectòria artística d’Àlvar Calvet. Guanyador amb la proposta Guanyar Terreno de l’última edició del certamen XYZ d’intervencions artístiques efímeres impulsat i organitzat pel Centre d’Art Lo Pati d’Amposta.

Una acció d’art efímera i participativa que pretenia denunciar la degradació i deixadesa institucional sobre el Delta de l’Ebre, però també la mala gestió de l’aigua i d’altres recursos naturals mitjançant un intercanvi pedagògic i compromís social. Instal·lant dos grans munts de sorra amb 33 monedes de terracota a l’interior als carrers de la capital del Montsià. Els participants podien emportar-se una de les monedes agafant el compromís de transportar cinc quilograms de la sorra a un espai necessitat del delta o la seva geografia. Una intervenció que s’entronca amb d’altres propostes del corpus de Calvet, com són el projecte Diners Blaus i l’exposició Lo Riu Viu a Cellers.

Monedes de 5 euros de sediments de Terradets. AC

Aquesta recent activitat, en època pandèmica, ens aproxima l’obra de Calvet més contemporània. Una personalitat artística, de les més destacades de l’art al Camp de Tarragona ara mateix, que s’endinsa en les seves arrels i record personals per crear i comunicar. Fent d’aquesta última tasca, la de comunicador, una de les més intenses i dedicades de la seva carrera.

Ruber, remolatxa i Vichy representa molt més que l’hereva, la derivada o una evolució de vermell remolatxa i Vichy. La memòria, el gest i els sentits els trobem com un continu en l’obra de Calvet. Potser aquí, a Tremp, el color esdevinguí el contrapunt. El record dels dinars o sopars fets sobre una taula coberta amb estovalles de Vichy

Damià Amorós Albareda
Historiador de l'art i museòleg, format a la Universitat de Barcelona i Universitat de Girona a més de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernado. Membre de la junta de l'Associació de Museòlegs de Catalunya i delegat territorial de l'AMC a la demarcació de Tarragona. He escrit a l'Ara, Diari de Tarragona, Nova Conca i la Segarrra, a més faig coses a l’Espluga FM Radio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close