Des de fa quinze anys, i de forma bianual, l’Associació de Museòlegs de Catalunya atorga els seus premis de museologia. Amb categories dedicades a les exposicions temporals, a activitats i experiències, nous i reformats museus i espais patrimonials i mencions especials a les trajectòries professionals.
Les condicions sanitàries actuals, i les futures, marquen, i marcaran, l’activitat cultural. Els reconeixements que entrega l’AMC, en moments com els actuals, representa una aposta pel futur i una recompensa a les bones accions. Premiats, que de forma honorífica, s’emporten el respecte dels seus col·legues -ja que la votació de 3 de les 4 categories és de votació lliure a través de vot electrònic a la web de l’entitat- i una litografia de Josep Guinovart.
Un total de 25 candidatures van presentar-se a les 3 categories de lliure concurrència. La més participada, amb 13 opcions de vot, fou la modalitat d’exposicions temporals, seguida de les activitats i experiències amb 7 i reformes i nous museus i centres patrimonials amb 5 propostes.
L’exposició Falsos verdaders. L’art de l’engany del Museu d’Art de Girona esdevingué vencedora en la categoria dedicada a les exposicions temporals. Una exposició que mostra i explica tot el procés d’estudi i anàlisi de tres obres, pintures sobre taula, atribuïdes al pintor renaixentista Pere Mates (c.1450-1558), que va adquirir l’any 2010 el Museu d’Art i que, anys després, es van revelar com a falses. La descoberta, certament traumàtica pel museu, va servir per plantejar la mostra. Una exposició comissariada pels historiadors de l’art Joan Bosch i Francesc Miralpeix i realitzada amb el suport del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural.
Dona’m la mar del Museu Marítim de Barcelona fou la proposta més votada a la categoria dedicada a les activitats i experiències. Un projecte ambiciós que té com objectiu final reorientar la narrativa del mateix museu des d’un punt de vista més igualitari. El projecte comença amb una recerca, estructurada en cinc grups de discussió integrats per dones de reconeguda expertesa, destinada a assenyalar els principals reptes que té la dona que avui dia es fa a la mar, i a entendre com s’explica la mar. La recerca ha impulsat un ampli ventall d’activitats de tota mena encaminades a aconseguir l’objectiu final perseguit: una crida per abastir l’arxiu fotogràfic d’imatges de dones treballant a la mar, una exposició, instal·lació de fulls de sala o la revisió de totes les activitats de programa pedagògic, entre altres. Una aposta valenta i decidia del Marítim, necessària en altres museus per apropar el discurs de la dona al propi discurs del museu.
En l’última de les categories, dedicada a la reforma o nova construcció de museus i centres patrimonials, el més votat entre les cinc propostes presentades fou la de Mas Miró. Un projecte, Fundació Mas Miró que ha fet possible la recuperació i posada en valor d’un dels llocs més icònics de la geografia de Joan Miró. A més de ser el model de la seva cèlebre obra “La masia”, Mas Miró, origen de tota l’obra del geni català, té el privilegi d’haver estat casa i taller de l’artista durant tota la seva trajectòria. La seva obertura al públic va tenir lloc el 20 d’abril de 2018, 125è aniversari del pintor.
L’Associació de Museòlegs de Catalunya també inclou en els seus premis una menció dedicada al reconeixement de trajectòries professionals. La primera d’elles, a títol pòstum, s’ha entregat a Gabriel Alcalde, traspassat l’abril del 2019, fou el primer director del Museu Comarcal de la Garrotxa, professor de l’Universitari de Girona i director de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural. Des del 2004 era membre de la Junta de Museus de Catalunya.
La segona de les mencions dedicades a la trajectòria professional ha recaigut a Josep Maria Trullen ha estat director del Museu dera Val d’Aran, del Museu Diocesà de Solsona, de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, del Museu d’Art de Girona i des del 2012 al 2019 del Museu Frederic Marès de Barcelona. Durant el període 1993 – 2001 fou membre de la Junta de Museus de Catalunya.
La gala d’entrega dels VIII Premis AMC de Museologia també havia de servir per celebrar el 25è aniversari de l’entitat, fundada el 1995 i que va integrar l’Associació de Museòlegs de les Comarques de Girona i el grup de Museòlegs del Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya, així com l’experiència de l’Associació de Treballadors de Museus de Catalunya, creada el 1982. Desgraciadament les celebracions hauran d’espera, per culpa de les restriccions provocades per la pandèmia.
Els premis de l’AMC volen ser una mostra del l’activitat dels museus de Catalunya, equipaments públics i privats que pateixen en pròpia pell les vicissituds dels moments actuals. Un reconeixement a la bona feina pels professionals passats, actuals i futurs.