Exposicions

Imma Cortes. Viatge al món interior de Joana Biarnés

Fa un parell d’anys vaig tenir ocasió de veure l’exposició “Joana Biarnés. A contracorrent” al Palau Robert, on es mostraven fotografies del seu arxiu, concretament del període de l’Espanya de la postguerra fins als inicis de la democràcia, de quan treballava al diari “El Pueblo”, des de 1963 a 1973. El comissari va ser el fotògraf Chema Conesa.

Imma Cortés. Viatge a un arxiu. Crònica fotogràfica de la descoberta de Joana Biarnès 2015-2019
Organitzat pel Palau Robert i la Fundació Photographical Social Vision
Palau Robert. Barcelona.
Fins al 29 de desembre 2019

De fet, Biarnés va ser una fotoperiodista que va anar a contracorrent, ja que li interessaven tant l’esport i el reportatge social com els accidents i les catàstrofes. Com a dona se l’increpava als camps de futbol i hi havia vegades que la volien treure del camp. També havia fotografiat personalitats com Salvador Dalí, Luis Buñuel, Massiel, Joan Manel Serrat i els Beatles, a qui va anar a visitar a la seva habitació de l’hotel Avenida Palace quan van venir a actuar a Barcelona, l’any 1965. Recentment al Centre d’Art Tinglado 2 del Port de Tarragona, es va exhibir “Joana Biarnés, moda a peu de carrer”, comissariada per Josep Casamartina, on es tractava la temàtica de les seves col·laboracions en el món del vestir. L’any 2014 va rebre la Creu de Sant Jordi com a reconeixement a la seva tasca artística, després de tres dècades apartada del món fotogràfic i només centrada en posar al dia el seu arxiu fotogràfic.

Exposició Imma Cortés. Viatge a un arxiu. Crònica fotogràfica de la descoberta de Joana Biarnès 2015-2019.

Ara de nou al Palau Robert, però en aquesta ocasió a la sala 4, denominada les Cotxeres, es mostra l’exposició Viatge a un arxiu. Crònica fotogràfica de la descoberta de Joana Biarnés 2015-2019, de la fotògrafa Imma Cortés (Terrassa, 1963), on a través de 130 fotografies presenta la vessant més personal de Biarnés. Està organitzada pel Palau Robert i la Fundació Photographic Social Vision, segons el projecte fotogràfic de Cortés per a donar a conèixer els darrers anys de la vida de l’artista. L’any passat també va comissariar l’exposició de Joana Biarnés, Disparant amb el cor , al Castell de Rubí.

Imma Cortés es va formar en escoles d’arquitectura i interiorisme, tant a Barcelona com a Milà. També ha fet diversos cursos a l’IEFC (Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya). Té el seu estudi a la seva ciutat natal i des del 2015 participa en la recuperació de l’arxiu de Joana Biarnés (Terrassa, 1935-2018). Per a ella “l’arquitectura ha estat el mitjà per entendre el meu entorn, i l’eina per desenvolupar la meva capacitat visual”. Ha treballat en el terreny de la moda, tant a Milà com a Barcelona, des de fa tres dècades, així com en el món de la publicitat. De fet, li interessa tot allò que sigui corrent, mitjançant les formes i els objectes, o el que és el mateix, el que hi ha al seu entorn més immediat.

Cortés va conèixer Biarnés el 2014, i la seva principal preocupació quan va veure el seu treball,  va ser “explicar el que havia darrera de totes les exposicions, entrevistes, reportatges, documentals i llibres que van sortir a la llum durant els últims anys de la seva vida”.

És obvi que en la seva relació hi devia haver una harmonia excel·lent, perquè és pogués dur a terme la classificació del seu arxiu analògic. Tanmateix, al seu costat va poder prendre durant quatre anys una sèrie d’instantànies de tot allò que es movia al seu entorn, tant familiar como professional. O sigui, “volia seguir documentant, però volia fotografiar sobretot allò que ningú més veia”

Joana Biarnés, amb el seu marit Jean Michel Bamberger.

La riquesa de l’arxiu Biarnés

Per tant, l’exposició s’ha distribuït cronològicament, encara que l’espai no és molt gran, ja que es tracta d’una sola sala, a més d’un petit espai on es mostra un audiovisual basat en el documental Joana Biarnés, una entre tots (2015), que dura 19 minuts i  on es veuen alguns comentaris d’altres fotògrafs, així com imatges realitzades per ella als camps de futbol i en altres llocs.

Totes les fotografies són de petites dimensions i estan col·locades per grups. No és la millor manera de veure-les, però degut a l’espai del que es disposa no ha estat possible mostrar-les d’una altra manera, llevat que hi haguessin menys fotos. L’exposició s’inicia amb l’apartat Immersió al món Biarnés, on se la veu classificant infinitat de diapositives i amb uns guants blancs per protegir els negatius. Després, apareix Tirant del fil, en el que Jordi Rovira l’entrevista amb motiu del llibre Disparant amb el cor. Les imatges van ser preses a Terrassa i Viladecavalls. A Cuinant el llibre , se l’observa classificant i distribuint les fotos que es publicaran. A Una terrassenca única, se li ret homenatge a la seva ciutat natal; però potser la imatge més impactant és on es veu al seu marit Jean Michel Bamberger, recolzant-se a la seva espatlla com a prova de l’admiració i estima que li tenia.

A l’àmbit Altra banda de l’objectiu, apareix ella fotografiant a alguns personatges, com per exemple el periodista i locutor Jordi Basté o al seu propi marit que està mirant discretament per la porta de casa seva el que succeeix  al seu entorn. A Reconeixement públic s’exhibeixen una sèrie de peces d’algunes de les seves creacions que han tingut el reconeixement de la gent. La fotografia, la cuina, i el meu marit, no deixa de ser un petit homenatge a la figura del seu company, així com d’algunes de les seves tasques domèstiques com és la de cuinar. A l’apartat d’ El meu roadmànager, Biarnés va ser entrevistada per al comunicador i presentador televisiu Andreu Buenafuente en uns dels seus programes, on Imma Cortés va ser testimoni  d’aquest acte, i on s’apreciava la senzillesa i simpatia de l’artista a les preguntes de l’entrevistador. A Els més grans , apareixen alguns dels personatges essencials del món de la fotografia, com són Colita, Leopold Pomés, Ramón Masats, Carlos Pérez Siquier i la mateixa Joana Biarnés. Es tracta d’una imatge que es va publicar a “El País Semanal”, fotografiada per Chema Conesa, que es titulava “Los 5 magníficos de la fotografía espanyola”. De fet, “més que una sessió, va ser un retrobament d’amics en un ambient més distés”.

Repassant les galeradas del llibre “Disparant amb el cor”

El llegat pòstum

A L’adéu inesperat es veuen unes imatges de l’emotiu adéu a l’artista, ja que va morir d’una manera inesperada al 19 de desembre del 2018, o sigui, fa exactament un any. A Un llegat imparable, ja sense Biarnés, s’exhibeixen unes fotografies de reunions per poder parlar de la creació de la Beca Joana Biarnés per a Joves Periodistes que, la Fundació Photographic Social Vision,  en aquesta primera edició,  ha concedit a Maria Contreras (Barcelona, 1991) pel projecte Digues-ho pel seu nom, sobre la violència sexual a Espanya. La dotació econòmica és de 8.000 €. El jurat ha valorat la seva “capacitat per retratar i per fer treballs d’acció (…) i l’extrema delicadesa i honestedat”. Aquesta temàtica que desenvolupa, malauradament és de plena actualitat i d’enorme interès global. Ella mateixa declara que sent “una responsabilitat com a dona, fotògrafa i periodista de fer una anàlisi de la situació actual, amb l’esperança que el treball pugui ajudar a altres dones i homes del nostre país”.

Al mig de la sala hi ha unes vitrines amb una sèrie de documents i revistes on apareixen imatges d’alguns treballs que s’han publicat de Biarnés, així com d’ ella mateixa treballant o bé de la seva vida personal. Com senyala Imma Cortés, la idea principal d’aquesta exposició és mostrar “les bambolines del que va ser el seu reconeixement. No és gratuït res del que va rebre la Joana perquè s’ho va treballar moltíssim (…) Per tot això “Viatge a un arxiu” és més que la història d’un arxiu recuperat. És també la crònica de la descoberta d’una fotògrafa irrepetible”.

Ramon Casalé Soler

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close